چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

گروه ورزشی: مراسم انتخاب بهترین‌های فوتبال آسیا در سال 2009 روز سه‌شنبه در شهر کوالالامپور و در هتل زیبای شانگری برگزار شد.

بهترین های فوتبال آسیا در سال جاری که با توجه به رقابت‌های ملی و باشگاهی قاره انتخاب شده‌اند در این مراسم معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

با توجه به ناکامی‌های متعدد فوتبال ایران در سال گذشته انتظار نمی‌رفت ایرانی‌ها سهم قابل‌توجهی از جوایز این دوره AFC داشته باشند اما هادی عقیلی با توجه به عملکرد خوبی که در رقابت‌های لیگ قهرمانان و مسابقات مقدماتی جام جهانی داشت در فهرست بازیکنان برتر سال قرار گرفت. عقیلی به جمع 5 بازیکن نهایی فهرست کنفدراسیون رسید و حتی برای حضور در مراسم به مالزی دعوت شد اما جایزه بهترین بازیکن سال 2009 فوتبال آسیا به یاسوشیتو اندو ملی پوش باشگاه گامبااوزاکای ژاپن رسید.

ناکامورا دیگر بازیکن ژاپنی در مکان دوم قرار گرفت و فراس‌الخطیب سوم شد.فدراسیون فوتبال ایران به‌رغم نتایج ضعیف فوتبال ملی به دلیل پیشرفت در پروژه‌های کنفدراسیون و همچنین توجه به زیرساخت‌های فوتبال در فهرست بهترین‌ها قرار گرفت و کاندیدای کسب عنوان بهترین فدراسیون سال بود اما در بین 4 کاندیدا فدراسیون فوتبال کره‌شمالی این عنوان را تصاحب کرد. صعود این کشور به رقابت‌های جام جهانی نقش قابل‌توجهی در انتخاب کره به عنوان فدراسیون برتر سال داشت.

معیار انتخاب بهترین بازیکن سال، انتخاب بازیکنان به عنوان بهترین بازیکن مسابقه در رقابت‌های ملی و باشگاهی است. به طور مثال هر بازیکنی که در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا یا مسابقات مقدماتی جام جهانی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده باشد 25 امتیاز دریافت می‌کند. عقیلی امتیازهای خوبی به دست آورده بود و به همین دلیل در کنار دو بازیکن ژاپنی، یک بازیکن از بحرین و یک مهاجم سوری در جمع بهترین‌های آسیا قرار گرفت.کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین اقدام به نظرخواهی در این خصوص کرد و کاربران سایت AFC‌ نظر خود را در خصوص بهترین بازیکن سال اعلام کردند.

هادی عقیلی و فراس الخطیب مهاجم تیم ملی سوریه رقابت نزدیکی با هم داشتند و در نهایت هادی عقیلی بیشترین رای را به دست آورد اما نتایج نظرسنجی در انتخاب نهایی تاثیر زیادی نداشت.نتایج و موفقیت تیم‌های ملی و باشگاهی در انتخاب بازیکن برتر تاثیرگذار بود. با توجه به اینکه ژاپنی‌ها در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نسبتا عملکرد خوبی داشته‌اند و همچنین دو بازیکن این تیم همراه تیم ملی کشورشان جواز حضور در مسابقات جام جهانی را به‌دست آورده‌اند این دو بازیکن نسبت به دیگر بازیکنان حاضر در فهرست از شانس بیشتری برخوردار بودند.

موفقیت بی‌سابقه

مراسم روز گذشته به جز انتخاب بهترین بازیکن مرد سال فوتبال آسیا با معرفی  17 برنده جوایز دیگر همراه بود. برخلاف سال‌های گذشته در این دوره بهترین تیم، بهترین بازیکن و بهترین مربی زن سال فوتبال آسیا انتخاب نشدند. همچنین رشته فوتسال هم جایزه ویژه‌ای در سال 2009 دریافت نکرد. در این سال هیچ تورنمنت رسمی باشگاهی یا ملی در این رده‌ها برگزار نشد.

برای جایزه بهترین بازیکن جوان سال فوتبال آسیا کی‌سونگ یونگ و کیم مون وو از کره‌جنوبی بهترین گلزن آسیا در بازی‌های جام جهانی جوانان و احمد خلیل اماراتی نامزد بودند. در این بین‌کیم مون وو به عنوان بهترین بازیکن جوان سال دست یافت تا موفقیت‌های فوتبال شرق را تکمیل کند.در بخش انتخاب بهترین مربی سال هوجونگ‌مو مربی کره‌جنوبی، کیم جونگ هون مربی کره‌شمالی و تاکشی اوکادا از ژاپن که هر سه تیم‌هایشان را به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی رسانده‌اند به عنوان مربیان برتر و نامزدهای کسب جایزه معرفی شده بودند.

در این بین هوجونگ‌مو سرمربی تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی عنوان بهترین مربی سال را به دست آورد.جایزه بهترین باشگاه سال معمولا به تیم قهرمان لیگ قهرمانان آسیا اهدا می‌شود. پوهانگ استیلرز کره‌جنوبی که در فینال رقابت‌های این فصل الاتحاد عربستان را مغلوب کرد این جایزه را همان‌طور که انتظار می‌رفت از آن خود کرد. باشگاه الکویت قهرمان AFC کاپ و باشگاه الاتحاد عربستان نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا هم دیگر کاندیداهای این جایزه به شمار می‌رفتند.

تیم‌های ملی فوتبال کره‌شمالی، کره‌جنوبی و استرالیا کاندیدای کسب عنوان بهترین تیم ملی سال بودند که در این بین کره شمالی که پس از 44 سال به جام جهانی صعود کرد از شانس بیشتری برای کسب جایزه برخوردار بود. این عنوان همانطور که انتظار می‌رفت به تیم ملی فوتبال کره شمالی رسید که تیم شگفتی‌ساز رقابت‌های مقدماتی در این دوره بود.جایزه بازی جوانمردانه به فدراسیون فوتبال ژاپن رسید. رقبای این بخش ژاپن، عربستان و کره‌جنوبی بودند که این عنوان به فدراسیون فوتبال ژاپن اهدا شد.

در بخش داوران هم فوتبال ایران نماینده‌ای نداشت. یوئیچی نیشیمورا از ژاپن، متیو بریز از استرالیا و راوشان ایرماتوف از ازبکستان به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شدند که در این بین ایرماتوف باز هم عنوان بهترین داور سال آسیا را به دست آورد و تنها افتخار فوتبال ازبکستان در مراسم بهترین‌های این سال را رقم زد. همچنین ماتیو کرایم از استرالیا جایزه بهترین کمک داور سال را به دست آورد. در بخش معرفی بهترین ناظر، این عنوان به مازن رمضان از لبنان رسید.

کد خبر 96070

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز