سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

گروه ورزشی: قرعه‌کشی مرحله گروهی فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا روز دوشنبه انجام شد و چهار نماینده فوتبال ایران، حریفان خود را در این دوره از رقابت‌ها شناختند.

توازن گروه‌ها در این دوره بیش از گذشته به نظر می‌رسد و قدرت‌های فوتبال منطقه در چهار گروه غرب به خوبی تقسیم شده‌اند اما بعضی از تیم‌های ایرانی خصوصا استقلال و مس نسبتا با قرعه مناسب‌تری در رقابت‌های این دوره روبه‌رو شده‌اند. به نظر می‌رسد قرعه دو تیم اصفهانی در این دوره سخت‌تر است.

ذوب‌آهن در سخت‌ترین گروه غرب قرار گرفته و سپاهان هم نسبتا قرعه سختی برای صعود از این مرحله دارد. در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، همچون دوره گذشته از هر گروه دو تیم به مرحله بعدی صعود می‌کنند و نمایندگان ایران شانس مناسبی برای صعود به دور یک‌هشتم نهایی دارند اما وضعیت بحرانی بعضی از تیم‌های ایرانی در آستانه آغاز مسابقات لیگ قهرمانان نگران‌کننده به نظر می‌رسد، ‌خصوصا استقلال و مس‌کرمان هرچند با قرعه سختی مواجه نشده‌اند اما در رقابت‌های داخلی وضعیت مناسبی ندارند.

فصل گذشته چهار تیم ایرانی در لیگ قهرمانان ناکام بودند. سه تیم جواز حضور در مرحله بعدی را به دست نیاوردند و پرسپولیس به عنوان تیم نخست گروه خودش راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد و در این مرحله مقابل نماینده ازبکستان شکست خورد. انتظار می‌رود نمایندگان ایران در این دوره به دنبال جبران ناکامی‌های گذشته باشند، در غیر این‌صورت احتمال کاهش سهمیه‌های ایران در این مسابقات بسیار زیاد است.

استقلال - الجزیره، قرعه تکراری

استقلال در این دوره به عنوان قهرمان لیگ ایران در مسابقات باشگاهی آسیا حضور خواهد داشت و این موضوع در قرعه آبی‌پوشان هم تاثیرگذار بوده است. استقلال در گروه نخست مسابقات با سه تیم عربی الاهلی عربستان، ‌الغرافه قطر و الجزیره امارات همگروه شده است.

آبی‌پوشان فصل گذشته هم با الجزیره همگروه بودند. بازی رفت در ابوظبی به سود نماینده امارات تمام شد و شاگردان قلعه‌نویی در مسابقه برگشت در تهران به تساوی رضایت دادند. الاهلی، نماینده فوتبال عربستان در این گروه است که نسبت به تیم‌های الهلال و الاتحاد حریف مناسب‌تری به حساب می‌آید. الاهلی درحال حاضر تیم پنجم جدول لیگ عربستان است و شرایط خوبی ندارد. این تیم در 9 مسابقه تنها 11 امتیاز به دست آورده و در 5 بازی اخیر خودش فقط یک بار پیروز شده است. البته استقلال هم در 8 بازی اخیرش تنها یک بار پیروز شده و به 5 امتیاز دست یافته است.

الغرافه قطر دیگر رقیب استقلال است که حالا مکان دوم جدول لیگ این کشور را در اختیار دارد. رقابت نزدیک الغرافه و السد ادامه دارد و این دو تیم مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی به شمار می‌روند.الجزیره امارات دیگر تیم حاضر در گروه نخست که فصل پیش هم رقیب استقلال بود باز هم در لیگ امارات صدرنشین است. این تیم در طول 8 هفته ابتدایی رقابت‌های لیگ شکست نخورده و در وضعیت خوبی قرار دارد.

ذوب آهن در گروه مرگ

گروه‌های منطقه غرب در این دوره متوازن به نظر می‌رسند. نمی‌توان هیچ گروهی را اصطلاحا گروه مرگ نامید اما ذوب‌آهن نسبتا در سخت‌ترین گروه قرار گرفته و با دو تیم قدرتمند فوتبال آسیا همگروه شده است.

ذوب‌آهن با الاتحاد عربستان روبه‌رو خواهد شد که دوره قبل به عنوان نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان دست یافت و دو بار سابقه قهرمانی در این رقابت‌ها را داشته است.بنیادکار یا همان کوروفچی ازبکستان هم که فصل گذشته با حذف پرسپولیس به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرده بود دیگر رقیب نماینده شهر اصفهان خواهد بود. بنیادکار فصل گذشته با اقتدار و بدون شکست به عنوان قهرمانی لیگ ازبکستان دست یافت.

چهارمین تیم این گروه برنده بازی‌های پلی‌آف منطقه غرب خواهد بود. از بین تیم‌های الکرامه سوریه، ‌الوحده امارات و نماینده هند یک تیم به عنوان چهارمین تیم این گروه انتخاب می‌شود که شانس نمایندگان سوریه و امارات در این میان بیشتر است.

شرایط مساعد سپاهان برای صعود

امیر قلعه‌نویی تنها مربی تیم‌های ایرانی در این دوره به شمار می‌رود که تجربه حضور در فصل گذشته رقابت‌های آسیایی را نیز داشته است. سپاهان در رقابت‌های داخلی وضعیت خوبی دارد و با شرایط موجود به نظر می‌رسد در مسابقات آسیایی هم شانس زیادی برای صعود خواهد داشت. نماینده زردپوش اصفهان در گروه سوم با العین امارات، الشباب عربستان و پاختاکور ازبکستان همگروه شده است. العین که در لیگ امارات چهارم است، در سه بازی اخیر به دو شکست و یک تساوی دست یافته و شرایط خوبی ندارد. الشباب در عربستان تیم دوم جدول است و جدی‌ترین رقیب سپاهان برای صعود به حساب می‌آید.

سپاهانی‌ها البته پیش از این هم سابقه رویارویی با الشباب را در این رقابت‌ها داشته‌اند. پاختاکور ازبکستان دیگر حریف سپاهان است که در رقابت‌های لیگ قهرمانان همیشه چهره یک تیم مدعی را داشته ولی نسبت به فصل‌های گذشته ضعیف‌شده و به عنوان نایب‌قهرمان
لیگ ازبکستان در مسابقات این دوره حضور دارد.

قرعه سپاهان چندان آسان به نظر نمی‌رسد و آنها مقابل قدرت‌های با سابقه فوتبال آسیا قرار می‌گیرند اما اصفهانی‌ها درحال حاضر نسبت به هر سه رقیب‌شان در شرایط بهتری قرار دارند. العین، ‌الشباب و پاختاکور زمانی قدرت‌های برتر فوتبال آسیا بودند اما حالا در کشور خود هم شانس زیادی برای کسب عنوان قهرمانی ندارند.

تقابل مس و معدنچی

مس کرمان در گروه چهارم رقابت‌ها قرار گرفته است. الهلال عربستان تیم قدرتمند گروه چهار به حساب می‌آید که رقیب سرسخت مس خواهد بود اما الاهلی امارات و السد قطر دیگر تیم‌های حاضر در این گروه هستند و کرمانی‌ها می‌توانند به شکست نماینده‌های فوتبال امارات و قطر امیدوار باشند.وضعیت بحرانی مس البته امیدهای این تیم را برای صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی کمرنگ کرده اما اگر مسئولان باشگاه کرمانی تدابیری برای حضور در مسابقات آسیایی بیندیشند تیم نارنجی پوش برای صعود بهترین فرصت را در اختیار دارد.

الهلال مدعی اول صدرنشینی در این گروه، ‌صدرنشین لیگ عربستان است و وضعیت خوبی دارد اما الاهلی امارات در جدول لیگ این کشور هفتم است و نسبت به فصل گذشته شرایط خوبی ندارد. مهرزاد معدنچی ستاره ایرانی باشگاه الاهلی است که در رقابت‌های لیگ قهرمانان مقابل مس قرار می‌گیرد. السد قطر دیگر تیم عربی حاضر در این گروه هم در پایان هفته نهم صدرنشین لیگ قطر است.

کد خبر 96874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز