گروه سیاسی: مرحله دوم رزمایش «مدافعان آسمان ولایت-2 » توسط نیروهای پدافندی ارتش و سپاه در بخش وسیعی از کشور آغاز شد

غلامحسین ملایی، نماینده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه مستقر در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا گفت: در بخشی از مرحله‌ دوم رزمایش، نیروهای مهاجم با اقدامات جمینگ و جنگال (جنگ الکترونیک) علیه نیروهای پدافند خودی وارد عمل شدند.

وی افزود: نیروهای پدافند خودی با اقدام بموقع و توانمند، اقدامات جمینگ و جنگ الکترونیک دشمن فرضی را خنثی و اهداف دشمن را کشف کرده و نیز اقدامات تاکتیکی را روی اهداف مهاجم انجام دادند.

به گزارش ایسنا، ابلاغ آماده‌باش به کلیه یگان‌ها، آمادگی مقابله با جنگال، انجام اقدامات تاکتیکی کشف، شناسایی و تعقیب، ارزیابی اقدامات پدافند غیرعامل، ایجاد وضعیت ش‌.م.ه (شیمیایی، میکروبی، هسته‌ای) و مقابله با آن و انجام رهگیری توسط هواپیمای اسکرامبل از جمله اقدامات دیگر مرحله دوم رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت-2 بود که طی 2آذر  انجام شد.

پایان مرحله اول

مرحله اول رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت-2 که از روز یکشنبه آغاز شده بود، 2آذر با موفقیت به پایان رسید. علی مقیسه سخنگوی رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت-2 در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دومین روز مرحله اول رزمایش مدافعان آسمان ولایت-2، یگان‌های واکنش سریع پدافند نیروهای مسلح به سرعت در مناطق عملیاتی از پیش تعیین‌شده جابه‌جا شدند و گسترش یافتند.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت-2 به‌مدت 5 روز و در 3مرحله در زمینی به وسعت 600 هزار کیلومتر مربع انجام می‌شود. در مرحله سوم این رزمایش هواپیماها و موشک‌های دشمن فرضی به مناطق حساس و حیاتی ما حمله می‌کنند که در این مرحله نیز با دفاع ضدهوایی ما مواجه می‌شوند.

روز شنبه احمد میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیای ارتش جمهوری اسلامی در تشریح اهداف این رزمایش با تاکید بر اینکه مناطق هسته‌ای کشور جزء نقاط حساس و حیاتی محسوب می‌شوند، گفته بود: ماموریت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا حفاظت از قلمرو هوایی کشور است. با توجه به تهدیدات مختلف به‌ویژه در سال‌های اخیر در رابطه با مناطق حساس و حیاتی کشور، این قرارگاه ماموریت حفاظت از چنین مناطقی را به‌عهده دارد.

واکنش‌ها

بعد از انجام مرحله اول و آغاز مرحله دوم رزمایش مدافعان آسمان ولایت2، رسانه‌های غربی و عربی ضمن پوشش اخبار این رزمایش، با دعوت از کارشناسان مسائل استراتژیک، به تحلیل اهداف رزمایش مدافعان آسمان ولایت-2 پرداختند.

به گزارش فارس، تلویزیون العربیه که از سوی عربستان سعودی راه‌اندازی و حمایت می‌شود، با گسترده توصیف کردن رزمایش مدافعان آسمان ولایت-2، آن را دارای ماهیتی دفاعی دانست و اعلام کرد: تهران می‌گوید که این رزمایش برای دفاع از حملات احتمالی به تاسیسات هسته‌ای این کشور صورت می‌گیرد.

شبکه روسیا الیوم نیز با پوشش خبری این رزمایش، با بیان اینکه یک مقام مسئول در سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) تل‌آویو را به موشکباران درصورت مورد هجوم قرار گرفتن تاسیسات هسته‌ای تهران تهدید کرد؛ این رزمایش را گسترده توصیف کرد و به نقل از فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا نیز گفت: این رزمایش با هدف دفاع از تاسیسات هسته‌ای ایران در برابر هر گونه حمله‌ احتمالی صورت می‌گیرد.

این شبکه تلویزیونی در حالی که تصاویری از قدرت تسلیحات هوایی جمهوری اسلامی ایران نمایش می‌داد، رزمایش مدافعان آسمان ولایت-2 را گسترده‌ترین رزمایش در طول سال‌های اخیر خواند و افزود: بعد از یک ماه از برگزاری رزمایش مشترک ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که گفته می‌شد گسترده‌ترین مانور در زمینه منظومه‌های دفاعی موشکی به شمار می‌رود، اینک تهران رزمایش هوایی دفاعی را در زمینی به مساحت 600 هزار کیلومتر مربع برگزار می‌کند و هدف از آن را حمایت از تاسیسات هسته‌ای خود اعلام می‌کند.

تلویزیون الجزیره نیز با پوشش دادن اخبار این رزمایش، گذری به رزمایش‌های اخیر ایران به‌ویژه مانور پیامبر اعظم(ص) کرد و گفت: عمده اهداف برگزاری چنین رزمایش‌هایی آزمایش تولیدات موشکی جمهوری اسلامی ایران است.

بنا بر این گزارش، الجزیره عربی اعلام کرد که ایران بارها تاکید کرده که برنامه هسته‌ای آن صلح آمیز است و درصورت هرگونه تجاوزی، مصالح آمریکایی در منطقه و اسرائیل را هدف قرار می‌دهد و تنگه حیاتی هرمز را می‌بندد.

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی نیز در گزارشی از رزمایش مشترک نیروی هوایی ارتش و سپاه پاسداران اسلامی ایران با اشاره به وسعت این رزمایش به مساحت 600 هزار کیلومتر مربع اعلام کرد: ایران جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی خود را آزمایش می‌کند.

این گزارش افزود: ایران در این رزمایش جدیدترین موشک‌های ضد‌کروز و موشک‌های SAM6 و M1 را برای مقابله با هواپیماهای جنگنده آزمایش می‌کند.الجزیره به نقل از فرمانده هوا فضای سپاه گفت: شرایط رزمایش برای مقابله با دشمن فرضی کاملا غافلگیرانه است و در شرایط کاملا طبیعی و واقعی برگزار خواهد شد.

کد خبر 95985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز