گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: کار و مسکن بزرگ‌ترین موانع ازدواج جوانان است، اختصاص سهمیه 20درصدی در کنکور تحصیلات تکمیلی به زوج‌ها مشکلی را حل نمی‌کند

به گفته رئیس سازمان ملی جوانان، براساس مصوبه هیات دولت، از سال آینده در کنکور مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان متاهل 20درصد سهمیه اختصاص می‌یابد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کردکه مشکل ازدواج جوانان مسکن و اشتغال است نه راهیابی به فوق لیسانس، ازدواج و ادامه تحصیل، 2 مقوله جدا هستند و ربطی به هم ندارند.

علی عباسپور تهرانی‌فرد تصریح کرد: حدود 800 هزار نفر داوطلب ورود به مقطع کارشناسی ارشد هستند، اما ظرفیت دانشگاه‌ها حدود 100 هزار نفر است. بدین ترتیب شانس قبولی 10درصد است و به همین دلیل نمی‌توان سهمیه این مقطع را مانند سهمیه کارشناسی، چند تکه کرد.

وی با اعلام مخالفت خود با این طرح و با استناد به اینکه 20درصد ظرفیت کارشناسی ارشد طبق قانون به رزمندگان و ایثارگران اختصاص دارد، تصریح کرد: به مصلحت نیست که سهمیه جدیدی در این مقطع ایجاد شود. اینگونه سهمیه‌‌‌بندی‌ها، قطعاً منجر به کم شدن شانس کسانی می‌شود که سطح علمی بالایی دارند.

عباسپور تاکید کرد: اکنون که بسیاری از جوانان ترک تحصیل می‌کنند و ترجیح می‌دهند دنبال کار بروند، اختصاص سهمیه کارشناسی ارشد نمی‌تواند به ترویج ازدواج کمک کند. همچنین سهمیه کنکور سهمیه‌ای نیست که هر مسئولی برای پیشبرد کارهای خود از آن استفاده کند.

اختصاص سهمیه، زیان به جهش علمی

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز در این باره به ایسنا گفت: اختصاص سهمیه 20 درصدی تحصیلات تکمیلی به داوطلبان متاهل به ارتقای علمی کشور و تعمیق دانش لطمه وارد می‌کند. حتی ممکن است به جهش علمی کشور آسیب جدی وارد شود، در این زمینه باید با یک رویکرد تحقیقی و تخصصی اظهارنظر شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان اظهار کرد: برای ترغیب جوانان به ازدواج مشوق نیاز است اما این مشوق‌ها باید به مباحث دیگری مانند کمک به ایجاد اشتغال و پرداخت تسهیلات برای تهیه مسکن و خرید جهیزیه اختصاص یابد.

افزایش ازدواج‌های دانشجویی برای استفاده از سهمیه

در صورت اجرای این مصوبه، آمار ازدواج‌های صوری دانشجویی برای استفاده از این سهمیه و ورود به مقاطع بالاتر افزایش چشمگیری خواهد داشت. البته افزایش آمار ازدواج‌های دانشجویی نیز دور از ذهن نخواهد بود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این باره گفت که اختصاص سهمیه مشکل ازدواج را حل نمی‌کند، ممکن است 2 نفر برای قبولی در فوق‌لیسانس ازدواج کنند اما وقتی فوق‌لیسانس بگیرند از هم جدا می‌شوند.

به گفته عباسپور، بهتر است به جای اختصاص سهمیه در کنکور، موانع ازدواج مانند شغل و مسکن از سر راه جوانان برداشته شود. اکنون نیز دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا جذب بازار کار نمی‌شوند.

از طرفی دانش‌آموختگان بنا به دلایل مختلف مانند اشباع شدن بازار کار و دور بودن دانشگاه از صنعت، منتظر استخدام هستند، درحالی‌که باید دنبال کار‌آفرینی باشند.

تقاضای زیاد ورود به کارشناسی

پس از اختصاص سهمیه در کنکور تحصیلات تکمیلی برای زوج‌ها، احتمال اختصاص سهمیه برای مقطع کارشناسی نیز دور از ذهن نیست. هر چند رئیس سازمان ملی جوانان گفته «سهمیه 20درصدی ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی برای افراد متأهل است. اکنون به‌دلیل ورودی زیاد، اختصاص چنین سهمیه‌ای برای مقطع کارشناسی میسر نیست.»

سهمیه زوج‌ها مانند سهمیه رزمندگی

مدیرکل فرهنگی سازمان ملی جوانان در باره اهمیت اختصاص سهمیه به زوج‌ها به ایسنا گفت: این سهمیه مانند سهمیه رزمندگی است و در زمینه تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد سهمیه‌ای به آنها در دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود.

مجید امیدی بر این باور است که اگر بخواهیم نسبت به اهمیت و پایداری نهاد خانواده اقدام کنیم باید با در اختیار داشتن ابزار در این زمینه گام‌های مفیدی برداشته شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در باره مقایسه سهمیه زوج‌های جوان با سهمیه رزمندگی گفت: سهمیه رزمندگان و ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا جزو سهمیه‌های خاص است، به‌دلیل احترامی که به فرهنگ ایثار در جامعه گذاشته‌اند و زندگی را کف دست خود گرفته و برای دفاع از میهن می‌رود و به هیچ عنوان به‌دنبال مزایا نیستند.

کد خبر 95964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز