پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

گزارشی از وضعیت گران‌ترین تالارها و باغ‌های مجالس منطقه

ارمغان جوادنیا­ همین که ماشین عروس مقابل ورودی تالار می‌رسد، عروس و داماد و ماشین آخرین مدلشان در یک چشم بر هم زدن وارد لابی می‌شوند. خدمه تشریفات درهای ماشین را باز می‌کنند و عروس و داماد بدون کوچکترین زحمتی وارد اتاق عقد می‌شوند. فامیل‌های درجه اول گرد عروس و داماد حلقه زده‌اند، جواهرات و تحفه‌هایشان را یکی پس از دیگری تقدیم می‌کنند.

کمی بعد با هدایت نگهبانان وارد آسانسور شده و سایر مهمانان آنها را همراهی می‌کنند. اینجا یکی از گران‌ترین و مجلل‌ترین تالارهای عروسی منطقه است که در محله سعادت آباد واقع شده و به نوعی آنهایی که دستشان حسابی به جیبشان می‌رسد می‌توانند آن را برای یک شب اجاره کنند. اگر از خواندن این گزارش سرتان گیج نمی‌رود و بدتان هم نمی‌آید که با آخرین مدل‌های مهمانی گردانی در تالارهای چند ستاره منطقه آشنا شویم، بد نیست ادامه ماجراهای این صفحه را دنبال کنید.  

ساعت از 7 شب گذشته و مهمانان وارد سالنی می‌شوند که با زیباترین طرح‌ها و رنگ‌ها تزئین شده است به طوری که سبدهای گل مهمانان در لابی سالن جای گرفته و فضا را حسابی عطر آگین کرده. نگهبانان با لباس‌های مخصوص خود آقایان را به طبقه دوم و خانم‌ها را به طبقه سوم هدایت می‌کنند.

مهمانان بعد از خوشامد گویی میزبان، پا به سالن مراسم می‌گذارند. میزها پر است ازانواع میوه‌ها و شیرینی‌های مختلف و نوشیدنی‌هایی که توسط پیشخدمت می‌آورد. تابلوی بزرگ عروس و داماد در وسط تالار خودنمایی می‌کند.

سالن خانم‌ها به سیستم تصویری مجهز است و براحتی می‌توان طبقه دوم را دید. قبل از وقت شام فیلم کوتاه عروس و داماد پخش می‌شود. روی میز بیش از 10 نوع غذا و دسر آماده شده و به این ترتیب مراسم ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت برای یکی دیگر از خانواده‌ها آماده شود. 

شام عروسی نفری چند؟

تالار گزارش ما که از سال 84 فعالیت خود را شروع کرده، روزها و ماه‌ها پذیرای عروس و داماد‌هایی است که می‌خواهند یک شب به یاد ماندنی داشته باشند. علاوه بر این به گفته مدیر سالن سایر مراسم مذهبی ، ولیمه حجاج، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و جشن تولدها و گاهی جشن تکلیف بچه‌ها نیز در این سالن مدرن برگزار می‌شود. در این تالار امکانات مختلفی فراهم شده که آن را از سایر هم قطاران خود متمایز می‌سازد؛ حتی منوی غذا، سفره‌های عقد، گل آرایی و خیلی چیزهای دیگر هم متفاوت از بقیه تالارهای پذیرایی است.

در این تالار 4منوی غذا به شما پیشنهاد می‌شود که به گفته مدیر سالن برای هر منو، غذاهایی متفاوت با قیمت‌های مشخص پیش‌بینی شده است. منوی شماره یک 42 هزار تومان قیمت دارد و غذاهایش بوقلمون، بلدرچین و انواع سالادها و دسرهاست. منوی شماره 2 ، 39 هزار تومان است و غذایش بره، ماهی قزل آلا و میگو و ... است در ضمن نسکافه هم ارائه می‌شود.

منوی شماره 3 ، 34 هزار تومان است و فقط بره ندارد. منوی VIP که 47 هزار تومان قیمت دارد حسابی اشتهای آدم را تحریک می‌کند. سفره عقد و گل آرایی سالن و موزیک از امکانات دیگر آن محسوب می‌شود، استفاده از اتاق عقد در صورت انتخاب سفره در سالن 300 هزار تومان و در صورت آوردن سفره از بیرون 450 هزار تومان است. برای موزیک هم انتخاب‌هایی وجود دارد. مثلاً اجرا با سیستم Play Back 200 هزار تومان است و چنانچه خواننده بخواهد 45 دقیقه بخواند همین قیمت می‌شود و برای 90 دقیقه 300 هزار تومان خرج بر می‌دارد.

قیمت سفره‌های عقد هم بر اساس نام و تزئیناتشان متفاوت است و می‌تواند از 250 هزار تومان تا 500 هزار تومان باشد. اما همه این‌ها یک طرف و گل آرایی سالن هم از طرف دیگر هزینه زیادی را می‌طلبد و از900 هزار تومان تا یک میلیون و 900 هزار تومان متغیر است. حتماً برایتان این سؤال پیش آمده که غذاهای باقی مانده از این قبیل تالارها به کجا می‌روند.

جواب این سؤال را وقتی متوجه شدیم که باقی مانده غذاهای در ظروف مخصوص تحویل میزبان می‌شود هر چند که برخی دیگر آنها را روانه سطل‌های زباله می‌کنند، در این تالار گران‌ترین عروسی حدود 20 میلیون تومان و کمترین آن حدود 10میلیون و 500 هزار تومان خرج روی دست میزبان گذاشته است. 

عروسی‌های متفاوت 

این قیمت‌ها تنها بخشی از هزینه‌های عروسی در گران‌ترین تالار منطقه است. چرا که بیشتر هزینه‌ها در باغ‌های منطقه خرج می‌شود که بر اساس محل و فضای آن متفاوت است و کمترین آن 8 تا 9 میلیون تومان و در موارد دیگر تا 30 میلیون هم می‌رسد اما با این حال بر قیمت‌ها افزوده شده و منوهای ویژه نیز بر قیمت آنها به شکل غیر قابل باوری می‌افزاید

یعنی اگر سفره عقد عروس و داماد روی آب باشد تا چند درصد روی افزایش قیمت اجاره باغ اثر گذاشته و ابتکارات دیگری از این دست هم هزینه‌های خود را می‌طلبد. به هر حال شام عروسی برخی زوج‌های جوان منطقه ما به قیمت همه زندگی آدم‌های این شهر هزینه  بر می‌دارد و هر سال بیشتر و بیشتر تکرار می‌شود.

عروسی چند میلیونی 

شرایط ازدواج این روزها به قدری سخت شده که عروس و دامادهای امروزی تا سوار بر ماشین مدل بالا نشوند و عروسیشان را در گران‌ترین هتل و باغ نگیرند، کوتاه نمی‌آیند. خیلی‌ها هم اعتقاد دارند برای خوشبختی باید جواهرات گران قیمت به خود آویزان کرده و مهریه سنگینی را طلب کنند. البته برخی‌ها دخترشان را با جهیزیه‌های سنگین راهی خانه بخت می‌کنند. اینها همه چشم و هم چشمی‌هایی است که هر روز به یک شکل خودشان را نشان می‌دهند و عرصه را بر جوانان دیگر سخت و سخت تر می‌کند .

«نازگل حاتمی نیا» یکی از کسانی است که به تازگی عروس یکی از پولدارترین خانواده‌ها شده و خودش هم جز  متمولین است. او درباره مراسم عروسی، مهریه و هزینه‌های دیگر چنین می‌گوید:‌ «از بچگی آرزو داشتم مراسم عروسیم در گران‌ترین باغ‌ها و هتل‌ها برگزار شود تا حدی که اهمیت این مسئله باعث شد یکی از شرط‌های مهم برای ازدواجم بشود و خوشبختانه عملی شد و عروسی باب میلم در گران‌ترین باغ منطقه آن هم با هزینه‌ای نزدیک به 30 میلیون تومان برگزار شد و یک شب به یاد ماندنی را برایم رقم زد».

ملاک دیگر نازگل و خانواده‌اش برای زندگی مهریه بالا بود. آنها اعتقاد داشتند که مهریه حتماً باید به اندازه سال تولد باشد یا ملکی پشت قباله‌اش زده شود. حاتمی نیا که برای عروسی‌اش نزدیک 50 میلیون تومان جهیزیه به خانه‌اش برده، می‌گوید: «برای هزینه آرایشگاه نزدیک به یک میلیون و برای تزئین ماشین عروس 300 هزار تومان خرج کردم،»

مسئله مهمی که نازگل و خانواده‌اش به آن اعتقاد داشتند، این بود که عروسی باید تک باشد و اگر بیشتر از دیگران نیست، کمتر نباشد و اینگونه بود که برای یک عروسی ساده که می‌شد با کمترین هزینه هم برگزار شود، میلیون‌ها تومان خرج شد. فکر می‌کنم بررسی آمار خوشبختی چنین ازدواج‌هایی هم خالی از لطف نباشد که فرصت پرداختن به آن را در مجالی دیگر فراهم خواهیم کرد. 

همشهری محله - 2

کد خبر 95465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز