جمعه ۲۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: قیمت طلا که روز پنجشنبه رکورد جدید 1150 دلار در هر‌اونس را پشت‌سر گذاشت، جمعه حدود 10 دلار کمتر معامله شد.

افزایش قیمت دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر بین‌المللی در روز جمعه عامل کاهش ارزش طلا بود.هراونس طلا در روز جمعه با نوسان‌های پیاپی همراه بود و بعد از ظهر در بازار نیویورک3/1137 دلار معامله شد. دیروز اکثرشاخص‌های قیمت کالاها در بازار نیویورک به‌جز نقره کاهش داشت.

افزایش قیمت دلار اواخر وقت روز پنجشنبه آغاز شد و ادامه آن در روز جمعه و ثبات نسبی آن ضمن تاثیر بر میزان تقاضا در بازار کالا به افزایش قیمت در بورس اوراق بهادار نیز منجر شد.

هفته جاری بن‌برنانکی، رئیس بانک مرکزی آمریکا از تقویت قیمت دلار خبر‌داده بود. اظهارات وی بلافاصله بر بازارها تاثیر داشت ولی این پیش‌بینی دوام نداشت و اواخر هفته با کاهش ارزش دلار قیمت‌ کالاهای پر طرفدار مانند طلا پس از کاهشی اندک باردیگر افزایش یافت.
دیروز نیز با افزایش قیمت دلار و یاد‌آوری پیش‌بینی رئیس بانک مرکزی آمریکا قیمت اغلب کالاها روند نزولی داشت.

نوسان قیمت طلا در سال‌جاری به افزایش 30 درصدی قیمت آن منجر شده است. نگرانی صاحبان سرمایه از تاثیر تورم ناشی از بحران اقتصادی و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک‌های مرکزی به‌ویژه بانک مرکزی آمریکا که به افزایش جذب سرمایه و تورم منجر می‌شود موجب توجه سرمایه‌گذاران به طلا شده است.

29 آبان قیمت نفت خام نیز که شاهد نوسان‌های پیاپی بود و در هفته گذشته یک بار از 80 دلار نیز فراتر رفت کاهش یافت.هر‌بشکه نفت خام سبک آمریکا نزدیک به یک دلار کاهش یافت و51/76 دلار و نفت برنت دریای شمال با نزدیک به 2 دلار کاهش64/77 دلار معامله شد.

با توجه به تعطیل بودن بازار داخلی در روز جمعه و تعطیل بودن امروز و فردای بازارهای بین‌المللی، تحولات قیمت جهانی طلا در بازار داخلی تاثیر چندانی نخواهد داشت.

کد خبر 95677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز