گروه اقتصادی: تهران، خیابان فردوسی و ازدحام برای خرید دلار؛ تکاپوی نیازمندان واقعی و تلاش دلال‌ها یک هفته پس از عرضه دلار دولتی هنوز تداوم دارد و عطش خرید دلار دولتی به‌رغم وعده‌های بانک مرکزی هنوز فروکش نکرده است

صف خرید دلار

هرچند قیمت دلار در چند روز گذشته افت محسوس داشته است، ساعت‌ها ایستادن و نشستن در صف‌های خسته‌کننده آن هم به خاطر یک مشت دلار نشان می‌دهد که کمتر کسی نگران کاهش احتمالی ارزش دلار در روزهای آینده است و پیام روشن صف‌های بلند این است: باز هم دلار می‌خواهیم. بانک مرکزی هم قول داده: هیچ‌جای نگرانی نیست باز هم عرضه می‌کنیم. آیا کشش تقاضای خرید دلار دولتی سازمان یافته است یا ناشی از جو روانی بازار آزاد ارز؟

به گزارش خبرنگار ما، هنوز تب خرید دلار در صرافی‌های بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در خیابان فردوسی تهران بالاست و بسیاری این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا بانک مرکزی هنوز نتوانسته است با عرضه مناسب ارز مانع شکل‌گیری و تشدید صف تقاضا شود.

بیشتر مردم در تکاپوی خرید دلار عرضه‌شده از طریق شعب ارزی بانک‌ها و یا صرافی‌های زیرنظر بانک مرکزی هستند و البته مشکل اصلی اینجاست که صرافی‌های منتخب بانک مرکزی برای عرضه دلار نسبت به تامین نیاز مردم و دلال‌ها کم توان شده‌اند و خریداران خیابانی دلارهای دولتی، پرتوان و پرجنب‌وجوش تا از آب گل آلود ماهی بیشتری بگیرند.

این گزارش می‌افزاید: برخی از مردم عادی هم اندک سرمایه نقدی خویش را با ایستادن در صف‌های طولانی به دلار تبدیل می‌کنند و پس از به‌دست آوردن مشتی دلار دقایقی بعد آن را با نرخ بیشتر به فروش می‌رسانند. این وضعیت نشان می‌دهد که تفاوت نرخ ارز بازار بین بانکی (دولتی) و بازار هرچند کاهش یافته است اما برای بسیاری هنوز جذابیت دارد.به گزارش همشهری هرچند در روزهای اخیر حضور نیروی انتظامی در خیابان فردوسی به‌عنوان بازار سنتی ارز به نرخ آزاد نسبتا افزایش یافته است اما نباید از دستبردهای احتمالی و تلاش دزدان دلارهای خریداری شده غافل شد.

تمهیدات ویژه برای مسافران

اما مدیر اداره نظارت بر مؤسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی از تمهیدات ویژه برای تامین ارز مسافرانی که به مقدار زیادی ارز نیاز دارند خبر داد و قیمت دیروز دلار را 1070 تومان اعلام کرد. به گزارش ایسنا، محسن عباسی گفت: ما به صرافی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز اعلام کرده‌ایم مسافران خارج از کشوری که بلیت سفرشان را ارائه کنند، می‌توانند مقادیر بیشتری ارز دریافت کنند؛ علاوه بر این اگر فردی مدرکی در دست داشت که نیاز او را برای مقادیر زیاد ارز نشان بدهد، محدودیتی در ارائه خدمات به او وجود ندارد.

وی به مسافران توصیه کرد تا برای تهیه ارز مورد نیاز خود بیشتر به سمت صرافی بانک‌ها بروند زیرا آنها محدودیتی در ارائه دلار به مسافرانی که بلیت ارائه کنند، ندارند. عباسی درباره دلیل ارائه محدود ارز به مشتریان در حد یک تا 2 هزار دلار تاکید کرد: در این‌باره دو دلیل وجود دارد؛ اول به خاطر اینکه از سوءاستفاده دلالان جلوگیری شود و دوم محدود بودن نقدینگی برخی صرافی‌های آزاد.

او ادامه داد: تمام شدن ارز در برخی از صرافی‌ها نه به‌دلیل کمبود ارز در منابع بانک مرکزی است بلکه به‌خاطر سرمایه نقدی پایین برخی از‌ آنهاست که نمی‌توانند مقدار بیشتری از بانک مرکزی تحویل بگیرند، همان طور که شاهدیم صرافی بانک‌ها به‌دلیل نقدینگی بالایشان مشکلی در تامین ارز از بانک مرکزی ندارند. او گفت:‌ روند کاهشی قیمت دلار حتما فردا هم ادامه پیدا خواهد کرد و هفته آینده نرخ ارز باز هم کاهش خواهد یافت زیرا بانک مرکزی معتقد است هنوز هم برای کاهش قیمت ارز جا هست.

از سوی دیگر معاون وزیر اقتصاد پیش‌بینی کرد که با توجه به ورود ارز به بازار و برنامه‌های کنترلی بانک مرکزی بهای دلار در هفته آینده به 1030 الی 1035 تومان کاهش یابد. اصغر ابوالحسنی با هشدار به سفته‌بازان در مورد ضرر آنها تاکید کرد: این افراد باید روند کاهش دلار را مورد توجه قرار دهند زیرا روند فعلی بازار به ضرر آنهاست و دولت هر مقدار ارز نیاز باشد وارد بازار می‌کند.

تب طلا ادامه دارد

تب طلا در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و رکوردهای جدید قیمت در این بازار دیگر روزانه شده است.دیروز هر اونس طلا تا بیش از 1350 دلار معامله شد ولی در اواخر وقت دیروز  1344.39کاهش یافت.در بازار داخلی تحت‌تأثیر این افزایش، قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید و قدیم به‌عنوان یک شاخص مهم بازار طلای کشور حدود 2 تا 3 هزار تومان افزایش یافت.

افزایش قیمت طلا در بازار‌جهانی دیروز تحت‌تأثیر کاهش قیمت دلار و نگرانی‌ها از ادامه بحران اقتصادی رخ‌داده است.همچنین دیروز دلار در بازار داخلی تا 1100 تومان و یورو تا 1530 تومان معامله شد.بانک مرکزی قیمت دلار را 1060 تومان و یورو را 1471 تومان اعلام کرد

کد خبر 117780

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز