همشهری آنلاین: مشکل کپک‌زدگی ناشی از هوای ناکافی در آپارتمان، وسایل گرمازا و پنجره و درهایی که به خوبی درزگیری نشده‌اند، در مناطق مرطوب در فصل پاییز شایع است.

ابتکار حفظ انرژی مستقر در دارمشتات آلمان اعلام کرد بهترین راه برای جلوگیری از کپک‌زدگی این است که به مدت 10 تا 15 دقیقه اجازه ورود هوای تازه به خانه بدهید. گرمای کافی در سراسر خانه هم به جلوگیری از این امر کمک می‌کند و عایق‌بندی دیوارهای خارجی هم مفید است.

در خانه‌ای که چهار نفر در آن ساکن باشند، تا 15 لیتر آب به هوا به خاطر رطوبت ناشی از تنفس، تعریق، آشپزی و خشک‌شدن لباس‌ها وارد می‌شود. این بخار آب باید از طریق هوارسانی به آپارتمان خارج شود. در فصل پاییز چنانچه هوای بیرون مرطوب باشد، باید بیشتر از فصل زمستان به خانه‌تان هوا برسانید. در غیر این صورت پرده نازکی از نم بر دیوارها، سقف و کنج‌های خانه می‌نشیند و بهترین مکان را برای رشد کپک فراهم می‌آورد.

کپک ایجاد شده روی دیوارها، کاغذدیواری یا کاشی را می‌توان با اندکی زحمت با استفاده از پاک‌کننده های معمولی پاک کرد. کپک‌های داخل شکاف یا بین آجرها که مرده باشند را می‌توان با بخارشو پاک کرد. در صورتی که میزان کپک‌زدگی شدید باشد، باید از پاک‌کننده‌های قوی‌تر حاوی کلرین استفاده شود، اما مطمئن شوید که ریشه کپک را درست از بین می‌برید.

در آپارتمان‌های نوساز کمتر امکان کپک‌زدگی وجود دارد. اما در صورتی که چنین اتفاقی افتاد، دلیل آن احتمالا این است که هوای کافی به داخل راه پیدا نمی‌کند. در آپارتمان‌های قدیمی‌ساز به خاطر نوع ساخت و عایق‌کاری‌ها و سوراخ‌ها این پدیده بیشتر دیده می‌شود.

هاگ کپک به صورت غیرقابل رویت در فضا پراکنده است، اما در محیط مرطوب رشد خود را آغاز می‌کند. محیط‌های ایده‌آل رشد کپک کاغذدیواری‌ها و دیگر مواد کاغذی و ارگانیک هستند.

کپک بوی ناخوشایندی می‌دهد، می‌تواند به گچ‌کاری صدمه رسانده و مشکلاتی برای سلامت افراد پیدا آورد. هاگ کپک قابل استشمام و حتی ورود به بدن از طریق پوست است. گفته می‌شود کپک می‌تواند عامل بروز بیماری و آلرژی باشد.

کد خبر 95637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز