یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

شمایی که دنبال کارهای نو و متفاوت در دکوراسیون خانه‌تان هستید، لازم نیست برای خرید لوازم عجیب و غریب هزینه زیادی متقبل شوید؛ یک ابتکار دور از ذهن فضای خانه شما را زیر و رو می‌کند.

اغلب ما وقتی تصمیم می‌گیریم به قصد ایجاد تنوع در سطوح دیوارهای فضای خانه‌مان تغییری ایجاد کنیم، فورا دست به دامان پوشش‌های رنگی یا کاغذدیواری می‌شویم ولی درصورتی که این سطوح به لحاظ پوشش مشکلی نداشته باشند، باید از روش‌های تزئینی استفاده کرد.

نقاشی‌کردن طرحی روی دیوار، یکی از این روش‌هاست. تعجب نکنید! قرار نیست شما قلم‌مو به دست گرفته و با دقت و ظرافتی که در نقاشی روی تابلو به خرج می‌دهید، روی دیوار تصویر بکشید بلکه می‌توانید از تکنیک‌های مختلف رنگ‌آمیزی استفاده کرده و با به‌کارگیری ابتکار، نقشی را روی دیوار ایجاد کنید.

کشیدن طرح‌هایی از لوازمی که به‌طور واقعی وجود دارند ولی امکان استفاده از آنها در آن قسمت از خانه نیست، ازجمله این ابتکارهاست.

به‌عنوان مثال، نرده‌های چوبی علاوه بر آنکه به‌عنوان حفاظ برای جلوگیری از خطر در خانه‌های پله‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرند، به لحاظ ظاهری نیز شکل زیبایی دارند.

فقط موضوع این است که کاربرد آنها در خانه‌ای که اختلاف سطحی در آن وجود ندارد، امکان‌پذیر نیست ولی اگر شما به این فرم علاقه‌مند هستید، لازم نیست خانه‌تان را عوض کنید بلکه می‌توانید با استفاده از هنر نقاشی و تکنیک‌های رنگ‌آمیزی، نقش نرده را به راحتی روی دیوار قسمتی از فضای نشیمن یا پذیرایی خانه‌تان- که خالی مانده و وسیله‌ای در مقابل آن قرار نمی‌گیرد- ایجاد کنید.

با این کار، به‌نظر می‌رسد که روی دیوار نرده‌ای چوبی قرار گرفته؛ درحالی که این فقط نقشی زیبا از آن است. به این صورت، فضای خانه شما با کمترین هزینه به‌گونه‌ای متفاوت تغییر خواهد کرد. در ضمن نیمه خالی پایین دیوار نیز به طرز زیبایی پر خواهد شد.

مواد لازم:

- طلق یا کاغذ کالک 40×20 سانتی‌متر

- کاتر، مداد، چسب کاغذی و پلاستیکی نواری

- چند تکه ابر

- رنگ اکریلیک یا پلاستیک قابل شست‌وشو به رنگ‌های کرم و قهوه‌ای

طرز کار:

1 – برای انجام این کار، ابتدا الگوی ارائه‌شده در صفحه پیش‌را به یکی از دفتر فنی‌ها برده و از آنها بخواهید آن را به اندازه 60سانتی‌متر بزرگ کنند. این مقدار برای طول پایه نرده ارتفاع خوبی است.

2 – پس از اینکه کپی پایه موردنظر را گرفتید، طلق یا کاغذ کالک را روی کپی قرار دهید و به وسیله مداد یا خودکار طراحی پایه را روی طلق یا کاغذ کالک بکشید. پس از آن، با استفاده از کاتر، خطوط رسم‌شده را ببرید تا فرم پایه به‌صورت توخالی روی طلق یا کاغذ کالک ایجاد شود؛ ‌درواقع این شابلون پایه است.

3 – با توجه به اینکه طول هر پایه را 60 سانتی‌متر درنظر گرفته‌اید، 65 سانتی‌متر بالاتر از قرنیز را در نقاط مختلف در طول دیوار علامت‌گذاری کنید؛ سپس علامت‌ها را به هم متصل کنید تا خطی مدادی ایجاد شود.

به همین ترتیب در طول دیوار خط دیگری موازی آن در فاصله 5 سانتی‌متری قرنیز رسم کنید. روی این خط را طوری چسب نواری بچسبانید که محدوده فاصله 5 سانتی‌متری تا قرنیز، به‌طور کامل باقی بماند.

حالا با استفاده از قلم‌مو این محدوده را با رنگ کرم بژ و سپس 2 حاشیه را با رنگ قهوه‌ای روشن بپوشانید و پس از خشک‌شدن رنگ، چسب را بکنید.

4 – حالا شابلون پایه‌ را در همان ابتدای دیوار – در فاصله بین این 2خط – قرار دهید؛ به‌صورتی که قسمت بالای پایه را خطی مدادی و قسمت پایین آن را محدوده 5 سانتی‌متری رنگ شده دربر گیرد.

شابلون را با کمک چسب نواری به دیوار محکم کنید تا حین رنگ‌آمیزی تغییر مکان ندهد. سپس شروع به رنگ‌آمیزی کنید. ابتدا فضای خالی داخل هر پایه را با لایه‌ای از رنگ کرم بژ بپوشانید.

این کار را با ضربات اسفنج آغشته به رنگ کرم بژ انجام دهید. چند دقیقه صبر کنید تا رنگ خشک شود(تصویریک). پس از آن، با رنگ قهوه‌ای روشن لبه‌های کار را به همان روش ضربه‌ای، تیره‌تر کنید تا پایه عمق پیدا کند(تصویر2).

5 – این کار را در فواصل 15سانتی‌متری از هم در محدوده بین این 2 خط تکرار کنید تا تمام طول دیوار با پایه‌ها پر شود.

توضیح: پایه‌ها باید 15 سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند.

نکته: ‌بهتر است چاپ نرده را مانند تصویر روی 2 دیوار کنار هم انجام دهید تا فرم نرده بیشتر تداعی شود؛ البته لازم نیست 2دیوار طویل انتخاب کنید.

پس از آنکه کار نقاشی پایه‌ها روی دیوار تمام شد، نوبت به قسمت بالای نرده یا همان دسته آن می‌رسد.

6 – برای این منظور ابتدا 5 سانتی‌متر بالاتر از لبه پایه‌ها، خط دیگری در طول دیوار رسم کنید.
حالا این محدوده 5 سانتی‌متری بین خط و پایه را با چسب ماسکه کنید.

به این صورت که 2 مرز بالا و پایین آن را چسب نواری بچسبانید. باتوجه به اینکه برای ماسکه‌کردن، چسب پایینی را باید روی قسمت بالایی پایه‌های چاپ‌شده بچسبانید، این کار را با دقت انجام دهید تا پس از کندن، به رنگ پایه صدمه‌ای وارد نشود.

رنگ‌کردن دسته را نیز مانند دیگر قسمت‌ها با حرکات ضربه‌ای و به نوبت با رنگ کم بژ شروع کرده و با کادربندی در 2 لبه بالا و پایین با رنگ قهوه‌ای روشن تمام کنید(تصویر3). در پایان، چسب‌ها را به آرامی بکنید.

به این صورت، دیوار اتاق شما به شکل اعجاب‌انگیزی نرده‌کشی خواهد شد.

کد خبر 44661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز