سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

وزیر بهداشت به شیوع 10درصدی آسم در کل کشور و 30درصدی آن در برخی مناطق دارای آلودگی هوا در تهران اشاره کرد

و با بیان اینکه آسم میان کودکان و نوجوانان نسبت به کل جامعه از شیوع بالاتری برخوردار است بر لزوم همکاری‌های بین بخشی به‌منظور پیشگیری و کنترل بروز آسم در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر مرضیه وحید دستجردی در سومین همایش تخصصی آسم و آلرژی با اشاره به گذر اپیدمیولوژیک دنیا و از جمله ایران در زمینه‌ تغییر از سمت بیماری‌های واگیردار به سمت بیماری‌های غیرواگیر، گفت: بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها، بیماری‌های ریوی مزمن و دیابت در راس بیماری‌های غیرواگیر قرار دارند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های ریوی مزمن حدود 5/1 میلیارد نفر در دنیا را مبتلا کرده است، ادامه داد: به‌دلیل ماهیت این بیماری‌ها، مبتلایان به آن، اغلب زندگی مناسبی نخواهند داشت؛ چرا که تنفس نقش مهمی در کیفیت حیات فرد ایفا می‌کند.

دستجردی، بیماری آسم را از معضلات بهداشتی دنیا دانست و با اشاره به ابتلای حدود 300 میلیون نفر در دنیا به آسم، گفت: این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، 100 میلیون بیمار دیگر بر شمار بیماران آسمی جهان اضافه شود؛

هرچند شیوع بیماری‌های آسم و آلرژی در کشورهای توسعه یافته بیشتر است، اما به‌دلیل گران بودن هزینه‌های درمان و نبود امکانات کافی، میزان مرگ و میر این بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه بیشتر است.

وی با اشاره به شیوع 10درصدی آسم در ایرانی‌ها خاطرنشان کرد: این در حالی است که در برخی کلانشهرها از جمله برخی مناطق تهران که از آلودگی هوای بیشتری برخوردارند، شیوع این بیماری به حدود 30 درصد هم می‌رسد.

از آنجایی که بیماری آسم یک بیماری مولتی فاکتوریال است و مسائل محیطی، ژنتیک، روانی و اجتماعی بر این بیماری مؤثرند، لازم است با همکاری‌های بین بخشی اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از بروز این بیماری صورت گیرد.

کد خبر 95477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز