دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: خوردن سرپایی و سریع غذا ممکن است برای افرادی که می‌خواهند وزن‌شان را کم کنند، عاقلانه نباشد

به گزارش لایوساینس یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بلعیدن مقدار زیادی غذا با سرعت زیاد، آزاد شدن هورمون‌های معینی در روده را که باعث می‌شود، شما احساس پری کنید، مختل می‌کند.

نتیجه این است که بدن شما یادآور لازم را دریافت نمی‌کند که زمان متوقف کردن غذاخوردن رسیده است و این امر ممکن است به افراط در خوردن بینجامد.

 البته این بررسی محدودیت‌هایی هم داشت. تعداد افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند تنها 17 نفر بود. اما بررسی‌های قبلی هم موید این امر بوده‌اند که کند غذا خوردن می‌‌تواند کلید غذا خوردن در حد طبیعی باشد.

 یکی از چنین بررسی‌هایی، نشان داد که دست کم 12 دقیقه طول می‌کشد که پیام‌های سیری در افراد لاغراندام از روده به مغز برسند، و در فرد چاق این مدت دست کم 20 دقیقه به طول می‌انجامد.

نتیجه اینه شما نیاز دارید که به آهستگی غذا بخورید تا پیام‌های سیری آنقدر وقت داشته باشند که به مغز برسند.

سرپرست این پژوهش جدید،‌ دکتر آلکساندر کوکینوس از بیمارستان عمومی لایکو در آتن گفت: "یافته‌های ما در مورد یکی از جنبه‌های پرخوری در روزگار مدرن بینش بیشتری فراهم می‌کند،‌ این حقیقت که بسیاری از افراد، در نتیجه فشار شرایط کاری و زندگی، نسبت به گذشته سریع‌تر و به مقدار بیشتر غذا می‌‌خورند."

در این بررسی، همه مشارکت‌کنندگان یک فنجان (300 میلی لیتر) بستنی در حین دو جلسه متفاوت خوردند، در یک جلسه آنها 5 دقیقه و در جلسه دیگر 30 دقیقه وقت داشتند، بستنی را تمام کنند. پژوهشگران نمونه‌های خونی را از این افراد در شروع خوردن بستنی و در فواصل 30 دقیقه‌ای برای 3.5 ساعت جمع‌آوری کردند.

افرادی که به آهستگی می‌خوردند، غلظت‌های بالاتری دو هورمون روده‌ای،‌ پپتید YY و یک پپتید شبه گلوکاگونی را در خون‌شان داشتند که بوسیله معده پس از خوردن غذا ترشح می‌شوند و به عنوان پیام‌دهنده سیری بر مغز عمل می‌کنند.

نتایج این پژوهش در شماره ژانویه ژورنال اپیدمیولوژی بالینی و متابولیسم منتشر خواهد شد.

کد خبر 95398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز