یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه سیاسی: از هیاهوی متعارفی که همیشه روزهایی پیش از جلسات رای اعتماد از دل مجلس برمی‌خاست

 و این بار برنخاست و از جنس موافقان و مخالفانی که 24 آبان در مجلس نطق کردند، می‌شد حدس زد که مجلس، قصد کرده به 3 وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، رفاه و نیرو اعتماد کند.24 آبان حمیدرضا حاجی بابایی عضو هیات رئیسه مجلس، صادق محصولی وزیر سابق کشور و مجید نامجو که دیگر باید سرپرست سابق وزارت نیرو خطابش کرد، از مجلس رای اعتماد گرفتند.

همچنین استعفای محمدرضا میرتاج‌الدینی دیگر عضو هیات رئیسه مجلس که از سوی محمود احمدی‌نژاد برای معاونت پارلمانی‌اش معرفی شده بود، به رای گذاشته شد و این صندلی خالی معاونت رئیس دولت نیز از درون مجلس پر شد.

ساختمان بهارستان که روزهایی پیش حضور سرزده محمود احمدی‌نژاد را به‌خود دیده بود، دیروز نیز میزبان او و همراهانش بود؛ جلسه علنی24 آبان تنها جلسه رای اعتماد نبود، بلکه گاه محل جدال لفظی نمایندگان حامی دولت بود با رئیس مجلس و گاه صحنه مباحثه رئیس مجلس بود با نمایندگانش.

رئیس جمهوری که در ساعات آغازین جلسه علنی24آبان در ساختمان بهارستان حضور یافته بود، شاید از رای مجلس به وزیرانش اطمینان داشت که بعد از سخنرانی‌اش، نایستاد تا نظاره گر مراسم رای‌گیری باشد و صحن علنی را ترک کرد.

به این ترتیب2 وزیر دیگر به باشگاه 200 تایی‌های دولت اضافه شد. حمیدرضا حاجی بابایی و مجید نامجو که در جلسه رای اعتماد هیچ مخالفی برایشان سخنرانی نکرد، با کسب 217 و 210 رای به جمع وزیران اقتصاد، کشاورزی، دادگستری و دفاع پیوستند که 12 شهریور ماه سال‌جاری، در صحن علنی مخالفی برایشان صحبت نکرده بود و بالای 200 نفر از نمایندگان به آنها رای دادند.

صادق محصولی که آبان ماه سال 87 با اختلاف بسیار کم به وزارت کشور رفته بود دیروز بر خلاف وزیران آموزش و پرورش و نیرو، بازهم با نمره لب مرزی قبول شد. او تنها حائز 149 رای از مجموع 265 رای مجلس شد. حد نصاب آرا برای گرفتن رای اعتماد و تصدی پست وزارت، نصف به علاوه یک مجموع آراست.

دبیر و نماینده دیروز، وزیر امروز

جلسه علنی24 آبان که شروع شد، لاریجانی خطاب به حاجی بابایی گفت: برای آخرین بار دستور جلسه را قرائت کن.حاجی بابایی که 14 سال نماینده مجلس بود، در شروع سخنرانی خود از مردم حوزه انتخابیه ‌اش تشکر کرد که برای 4 دوره متوالی به او رای داده‌اند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس هشتم و وزیر کنونی آموزش و پرورش در روزهای پایانی دولت نهم، نقدهایی را نیز به نحوه اداره وزارتخانه آموزش و پرورش توسط علیرضا علی احمدی داشت و این وزیر دولت نهم را با همکاری دوستانش در فراکسیون فرهنگیان تا پای استیضاح هم کشاند.

او که از سال 58 تا سال 72 در استخدام آموزش و پرورش بوده و به تدریس در مدارس شهرستان‌های استان همدان می‌پرداخت، در مجلس ششم به نحوه اداره وزارت آموزش و پرورش در دولت اصلاحات نیز نقدهایی می‌زد و یکی از پایه‌های اصلی طراحی استیضاح مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دوران ریاست‌جمهوری خاتمی بود.

از همین رو هم بود که چند روز پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد در حاشیه جلسه علنی خبرنگاری از او پرسید درصورتی‌که به وزارت آموزش و پرورش برسد آیا انتظار استیضاح از سوی مجلس را دارد و او پاسخ گفته بود « این بسته را با تمام محتویاتش به من می‌دهند».حاجی بابایی پس از سخنرانی‌اش، به جایگاه هیات رئیسه نرفت و بین دیگر وزیران پیشنهادی دولت که در مجلس حضور یافته بودند نشست و منتظر برگزاری مراسم رای‌گیری شد.

وزارت در دقیقه 90

وقتی احمدی‌نژاد، محمد علی‌آبادی را به‌عنوان جایگزین پرویز فتاح، در وزارت نیرو معرفی کرد، انتقادهایی از دل مجلس بلند شد و شاید بتوان بخشی از رای عدم‌اعتماد مجلس به علی آبادی را به حساب محبوبیت و کارآمدی فتاح گذاشت که رئیس دولت جایی برای او در کابینه دهم در نظر نگرفته بود.

گمان می‌رفت همین نگاه در مورد مجید نامجو اعمال شود و نمایندگان مجلس به‌ویژه آذری زبان‌های بهارستان، به او در مقام مقایسه با پرویز فتاح، نمره قبولی ندهند.

تا آخرین لحظات رئیس جمهوری قانع نشده بود که نام سرپرست وزارت نیرو را به‌عنوان گزینه وزارت در این وزارتخانه معرفی کند اما وقتی دید مجلس تمایلی به علی ذبیحی ندارد، تصمیم گرفت معاون فتاح در وزارت نیرو را جایگزین ذبیحی کند. شاید هنگام معرفی نامجو، احمدی‌نژاد خود فکر نمی‌کرد که او بتواند 210 رای از مجلس بگیرد.

محصولی چگونه به رفاه رسید

گمان نمی‌رفت که همان پرونده‌ای که محصولی را از رسیدن به وزارت نفت در ابتدای دولت نهم بازداشته بود و آبان ماه سال گذشته منجر بدان شده بود تا او با نمره ناپلئونی و پرابهام به وزارت کشور برود، برای بار سوم در مجلس مطرح شود.

شاید این موضوع بدان دلیل هر بار مطرح می‌شود که هنوز پاسخی قانع‌کننده به آن داده نشده است. پرونده ثروت محصولی و سوآپ نفت به جمهوری آذربایجان برای بار سوم و این بار در زمانی که محصولی برای وزارت رفاه معرفی شده بود در مجلس مطرح شد، چه بسا اینکه حتی معرفی صادق محصولی به وزارت رفاه این نقد را به دست منتقدانش داده بود که «بالاخره تخصص ایشان چیست؟ نفت، کشور، رفاه یا سیاست؟»

عملکرد محصولی در انتخابات

عملکرد 8 ماهه محصولی در وزارت کشور نیز دستاویزی به دست مخالفان وی داده بود تا از تریبون مجلس اعلام کنند: «حرف ما این است که نحوه‌ مدیریت وزارت کشور در انتخابات به‌گونه‌ای بود که ادعای تقلب در انتخابات در میان بخشی از جامعه زمینه پذیرش پیدا کرد».

مخالفان محصولی نحوه تعامل وی با مجلس را نیز محل انتقاد قرار دادند. آنها معتقد بودند که « وی در دوره‌ وزارت کشور جزو ضعیف‌ترین وزرا از جهت تعامل با مجلس بود».

علی مطهری با اشاره به حوادث پس از انتخابات و در مخالفت با تصدی وزارت رفاه توسط وزیر سابق کشور گفت: همان‌طور که گاهی یک هواپیما سقوط می‌کند و وزیر راه را به‌دلیل سهل‌انگاری کارکنان زیرمجموعه‌اش برکنار می‌کنند، در اینجا نیز وزیر کشور نمی‌تواند بگوید به من مربوط نیست و کاری از دست من بر نمی‌آمد، حداقل این بود که مجلس نباید در قبال این سوءمدیریت به ایشان مدال بدهد.

در کنار اسدی، سنایی و مطهری نمایندگان مردم مشکین شهر، نهاوند و تهران که در مقام مخالف سخنرانی کردند، علی اصغر زارعی و بهمن محمدی نمایندگان تهران و فریدن از صادق محصولی برای تصدی پست وزارت رفاه دفاع کردند.

زارعی در دفاع از محصولی گفت: وزارت رفاه ‌و تامین اجتماعی از یک بعد بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور است، لذا کسی باید در آنجا باشد که اقتصاد، تولید ثروت و ارزش ثروت را به خوبی بداند و بفهمد.

صادق محصولی که 24 ابان از جلسه رای اعتماد با پیش کشیدن نام پرویز فتاح به‌عنوان گزینه ریاست سازمان تامین اجتماعی خواسته بود نظر نمایندگان آذری زبان را جلب کند، چنان‌که آبان ماه سال گذشته با رایی ضعیف به وزارت کشور رفته بود، 24 آبان  بازهم با رای نه چندان قوی به وزارت رفاه رفت؛ وزارتخانه‌ای که بار بزرگ‌ترین جراحی اقتصادی کشور – هدفمند کردن یارانه‌ها- را در روزهای آینده باید به دوش بکشد.

کشاندن تنش روی سکو

مطرح شدن ثروت صادق محصولی برای چندمین بار از تریبون مجلس، اعتراض حامیان دولت را برانگیخت. هم سلمان ذاکر به این موضوع اعتراض کرد و هم مهدی کوچک‌زاده خواست اعتراضی بکند که با مخالفت لاریجانی همراه شد.

این موضوع در ادامه تنشی را بین کوچک‌زاده و رئیس مجلس به‌وجود آورد. کوچک‌زاده که از مطرح شدن بحث ثروت محصولی توسط مخالفانش ( علی مطهری و مهدی سنایی) و در ادامه ممانعت از تذکرش عصبانی شده بود خطاب به لاریجانی فریاد کشید: «ثروت هنگفت مطهری و سنایی از کجا آمده است؟» رئیس مجلس که نسبتی سببی نیز با علی مطهری دارد، کوچک‌زاده را خطاب قرار داد و گفت: توهین نکنید! از این تریبون برای استفاده از مسائل جناحی استفاده نکنید، مطهری هیچ ثروت هنگفتی ندارد.

کد خبر 95297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز