شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

پیرو درج خبری با عنوان «نان گران شد» در صفحه نخست روزنامه همشهری پنجشنبه مورخه 21/8/88، روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران با ارسال توضیحاتی خواستار درج آن شده است.

در این جوابیه آمده است قیمت آرد و نان یارانه‌ای از سال 83 تا‌کنون ثابت و یکسان بوده اما تمام هزینه‌های مرتبط با تولید نان از جمله دستمزد،  هر سال نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

بنابراین پس از گذشت حدود 5 سال دولت به طرق مختلف از افزایش قیمت نان- رسیدن به قیمت واقعی- جلوگیری کرده است. همچنین با وجود افزایش قیمت تمام شده آرد که اکنون به 2050 ریال رسیده،  آرد یارانه‌ای با 2 نرخ 75 ریالی و 450 ریالی به خبازی‌ها تحویل می‌شود که تغییر در قیمت آرد دیده نمی‌شود.

در بخش دیگری از این جوابیه آمده است: اعلام نشدن قیمت جدید نان طی چند سال گذشته کم کم تبعات خود را بر جای گذاشت بدان معنا که محصول تولید شده(نان) رفته رفته با کاهش وزن چانه روبه‌رو بود و این امر باعث شد تا هیچ کس از این وضعیت راضی نباشد، پس رسیدن به قیمت واقعی نان به همراه نظارت‌های مربوطه و افزایش وزنه چانه موجب تولید کیفی نان خواهد شد.

در نهایت اینکه تعیین نرخ واقعی نان براساس تصمیم‌سازی نهادهای ذی‌ربط 3 ماه پیش در تاریخ 5/5/88 انجام شده و در چند روز گذشته تغییر قیمتی صورت نگرفته که مبنای تیتر آن روزنامه باشد.

توضیح همشهری:

1- همانگونه که در این جوابیه آمده جلوگیری دولت از واقعی شدن نرخ نان اصلی‌ترین علت کاهش کمی و کیفی و نابسامانی قیمت‌ نان بوده است، روندی که حتی عرضه آرد یارانه‌ای نیز قادر به مقابله با آن نبوده و از چند سال پیش تا‌کنون قیمت و کیفیت نان در سایه ضعف نظارت،  فشار مضاعفی را بر مصرف‌کنندگان تحمیل کرده است.

2- نکته قابل توجه آن است که با وجود افزایش چندین برابری قیمت انواع نان سنتی در نانوایی‌های سطح شهر در 3سال اخیر، مسئولان وزارت بازرگانی و اتحادیه‌های صنفی با اتخاذ سیاست سکوت از هر گونه اظهارنظر در زمینه علل نابسامانی بازار نان خودداری کرده و همواره دستگاه‌های دیگری را متولی تنظیم بازار نان قلمداد کردند که این امر خود از جمله عوامل مؤثر در تخلفات بازار نان بوده است.

3- درصورتی که دیدگاه این وزارتخانه مبنی بر تصمیم‌گیری 3ماه پیش نهادهای ذی‌ربط در زمینه افزایش نرخ نان را بپذیریم، مشخص نیست که چرا وزارت بازرگانی یا سایر دستگاه‌های متولی تنظیم بازار نان از اظهارنظر و هر گونه اعلام رسمی نرخ جدید نان سنتی خودداری کرده و تنها هفته پیش رئیس اتحادیه نانوایان پس از مدت‌ها سکوت نرخ جدید نان سنتی را از طریق شورای اصناف به مردم اعلام کرد مگر آنکه تعمدی در مخفی نگه‌داشتن افزایش قیمت نان وجود داشته که ضرورتی برای اطلاع مصرف‌کنندگان از آن احساس نمی‌شده است.

کد خبر 95199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز