گروه محیط‌زیست – اسدافلاکی: با وجود اینکه یکشنبه گذشته مسئولان منابع طبیعی از توقف عملیات اجرایی جاده ابر - شاهرود خبر داده بودند

اما مشاهدات عینی خبرنگار همشهری که چهارشنبه گذشته از منطقه بازدید کرده حاکی از ادامه این عملیات در حجم بسیار گسترده است. [آشنایی با جنگل ابر]

بازدید میدانی نشان دادکه اداره راه با بولدوزرها، لودرها و دیگر ماشین‌آلات سنگین در حال ساخت جاده‌ای به عرض حداقل 11 متر است؛ جاده‌ای که مسئولان اداره راه استان ادعا می‌کنند در واقع ترمیم همان راه محلی روستای شیرین‌آباد است و به طول 5/2 کیلومتر تا ورودی جنگل ادامه می‌یابد.

اما هر بازدیدکننده‌ای در می‌یابد این عملیات سرپوشی است برای ساخت همان جاده علی آباد که مسئولان منابع طبیعی و سازمان محیط‌زیست با قاطعیت آن را محکوم کرده‌اند.

مدیرکل جنگل‌های خارج از شمال، در حاشیه بازدید خبرنگاران از جاده ابر به همشهری گفت: با ساخت این جاده که 19 کیلومتر آن از قلب جنگل و از زیباترین و در عین حال متراکم‌ترین دره این رویشگاه هیرکانی می‌گذرد، حدود یک میلیون درخت کهنسال از گونه‌های مختلف ممرز، بلوط، زرشک و سرخدار قربانی می‌شوند؛

چراکه به‌دلیل رانشی بودن و جنس خاک، برای ساخت یک جاده 11 متری، باید معبری به عرض 300 متر پاکتراشی شود تا مانع از رانش اراضی اطراف جاده شود؛ جاده‌ای که شیب آن در مواردی به 70 درجه می‌رسد و معلوم نیست طراحان آن‌چه تمهیدی برای برف‌روبی آن در زمستان در نظر گرفته‌اند.

وی با اشاره به نگاه مثبت دادستان کل کشور به حفظ محیط‌زیست و دستور صریح ایشان برای پیگیری قطع 12 هزار اصله بلوط کهنسال در دنا تصریح کرد: اطمینان دارم که دادستان محترم اجازه نخواهند داد گروهی اندک به بهانه ایجاد راه دسترسی محلی، بخشی از بکرترین جنگل‌های کشور را که جزء انفال و متعلق به همه مردم ایران و آیندگان است، قربانی مطامع خود کنند.

یوسفی در توضیح این گفته، خاطرنشان کرد: کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که برای ترمیم یک راه محلی که حداکثر 7 متر عرض آن بوده، عملیاتی با این حجم گسترده آغاز شود.

مسئولان قضایی بدانند گروهی فراتر از اراده قانون می‌خواهند به هر شیوه‌ای که شده عرصه‌های جنگل ابر را تصرف و در آن ویلاسازی کنند؛ کاری که نمونه آن در افرا تخته(جنگل مجاور جنگل ابر) صورت گرفته است. این در حالی است که تا همین امروز هم عبور دکل‌های برق و عملیات گازرسانی باعث تقطیع و برهم‌خوردن اکوسیستم منطقه شده است.

مهندس سیدحسن میرعماد، مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان نیز در جمع خبرنگاران اعزامی، با اشاره به فقر پوشش گیاهی و کانون‌های بحران بیابان‌زایی در استان، جنگل ابر را موهبتی برای کشور به‌ویژه مردم استان دانست و گفت: از 7/9 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی استان، فقط 352هزار هکتار آن پوشیده از جنگل است که 59 هزار هکتار آن به جنگل‌های هیرکانی – خزری (جنگل ابر) در مرز این استان با استان‌های گلستان و مازندران اختصاص دارد.

اما همین عرصه کوچک با تهدید جدی مواجه است.‌وی با تاکید بر اینکه 6 محور مواصلاتی در استان سمنان وجود دارد که دسترسی‌آن را به استان‌های همجوار فراهم می‌سازد، تصریح کرد: همان‌طوری‌که وزیر محترم راه هم به صراحت اعلام کرده‌اند جاده ابر – شاهرود که به آن جاده علی آباد هم اطلاق می‌شود هیچ توجیه اقتصادی ندارد، اما با وجود همه این مخالفت‌ها، ناگهان می‌بینیم عملیات راه‌سازی‌ ابر به شیرین‌آباد را به عرض 11 متر آغاز می‌کنند و وقتی از مسئولان راه می‌پرسیم اگر این همان جاده علی آباد است به صراحت اعلام کنید،

می‌گویند این عملیات بهسازی همان راه محلی شیرین‌آباد است و ربطی به جاده علی آباد ندارد.میرعماد با اعلام اینکه هر جا جاده‌ای در مناطق ییلاقی ساخته شده، ویلاسازی در پی داشته است، افزود: اکثر مردم با ساخت این جاده مخالفند اما عده‌ای معدود در علی آباد برای احداث این جاده فشار می‌آورند.

اکنون دوستداران طبیعت انتظار دارند مسئولان قضایی مانع تخریب این جنگل شوند، تا این تخریب فتح بابی نشود برای تجاوز و تعدی به سایر مناطقی که هنوز مصون مانده است.

این گزارش می‌افزاید: جاده جنجال‌برانگیز ابر – شاهرود که به‌نظر می‌رسید با دستور اخیر وزیر راه‌وترابری عملیات‌ساخت‌آن‌متوقف شود اما  با گذشت کمتر از 20 روز از زمان انعکاس این دستور در رسانه‌ها و با وجود تاکید ریاست‌جمهوری بر انجام مطالعات زیست‌محیطی پیش از هر گونه عملیات اجرایی در حریم و محدوده جنگل ابر، ساخت این جاده همچنان ادامه دارد.

کد خبر 95095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز