چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه سیاسی: بعد از آنکه سفر علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد - یکی به عراق و دیگری به ترکیه - پایان یافت، سه‌شنبه شب بالاخره فرصتی پیش آمد تا مجلس و دولت، ظاهرا به‌منظور رفع اختلاف 2 قوه در بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در ساختمان بهارستان گرد آیند

 اما گره خوردن این جلسه با تعارف‌های متعارف و نحوه پوشش خبری آن از رسانه ملی، نه تنها اختلافات را تمام و کمال حل نکرد بلکه حاشیه‌هایی را در جلسه علنی دامن زد

ضرورت برگزاری این جلسه از آن جهت احساس شد که رئیس قوه اجرایی، سه‌شنبه هفته گذشته با ورود سرزده‌اش به ساختمان بهارستان و سخنرانی تقریبا تندش، از روند بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها انتقاد و مجلس را تهدید به استرداد این لایحه کرد.

با وجود اینکه برخی نمایندگان جلسه سه‌شنبه دولت – مجلس را در مجموع خوب ارزیابی می‌کنند اما حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی 20آبان به جمع خبرنگاران آمد و در سخنانی صریح، این جلسه را بی خاصیت‌ترین جلسه‌ای دانست که میان دولت و مجلس برگزار شد.

در کنار بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، حضور و سخنرانی گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، رفاه و نیرو به‌عنوان موضوع نشست اخیر دولت و مجلس اعلام شده بود اما به‌نظر می‌رسد و آنچنان که از گفته‌های کاتوزیان پیداست، طرح مسائل حوزه‌های انتخابیه در این جلسه اگر حداقل بحث هدفمندکردن یارانه‌ها را تحت‌تأثیرخود قرار نداده باشد اما مجالی برای معرفی و سخنرانی 3وزیر پیشنهادی باقی نگذاشته است.

این جلسه که در ظاهر برای حل مسئله کلان هدفمندکردن یارانه‌ها تشکیل شده بود بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، تغییر محتوا داده و مسائل حوزه‌های انتخابیه با احمدی‌نژاد و رئیس دفترش اسفندیار رحیم مشایی مطرح می‌شود. رئیس کمیسیون انرژی گفت: هنگام سخنرانی 3وزیر پیشنهادی فقط 5 تا 10 نفر از نمایندگان صحبت‌های این افراد را گوش می‌کردند و این جلسه بیشتر شبیه سفرهای استانی رئیس‌جمهوری بود.

نماینده‌ها بیشتر مسائل حوزه‌های انتخابیه خود را مطرح می‌کردند و جلسه تبدیل به میز کار آقایان احمدی‌نژاد و مشایی شده بود.کاتوزیان بی حساب و کتاب‌شدن جلسه را علتی بر امتناع برخی روسای کمیسیون‌ها از سخنرانی در جلسه سه‌شنبه شب دانست و اعلام کرد که به همین علت جلسه آن شب را ترک کرده است.

دستور فرمایید اصلاح کنند

انتقادی که کاتوزیان از رسانه ملی کرد، کلان‌تر از انتقادی بود که دیروز برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس از صدا و سیما کردند. اگر رئیس کمیسیون انرژی بر کوتاهی صدا و سیما در اطلاع‌رسانی دقیق از موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها را محور قرار داده و رسانه ملی را به نقد کشید، تعدادی از نمایندگان از نحوه پوشش خبری جلسه مشترک دولت – مجلس توسط صدا وسیما ابراز گلایه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، غلامرضا مصباحی مقدم گفت: «صدا و سیما روش خود را برای انعکاس مسائل بین دولت و مجلس اصلاح کند».وی تعبیر «دوستانه» را برای نشست مشترک مجلس و دولت به کار برد اما در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: متأسفانه صدا وسیما انعکاس این نشست را ناقص ارائه کرد؛ به‌گونه‌ای که تنها رئیس‌جمهور در این جلسه صحبت کرده است و صحبت‌های خوب نمایندگان که به همدلی و همگرایی کمک می‌کرد انعکاس نیافت.

مصباحی مقدم یادآور شد که مجلس یکی از 3ضلع نظارتی بر صداو سیماست و خطاب به رئیس مجلس گفت: دستور فرمایید که این مسئله دنبال شود و صدا و سیما روش خود را برای انعکاس مسائل بین دولت و مجلس اصلاح کند.

این جریان سخنگوی هیات رئیسه مجلس را از انتقادات همکارانش در صحن علنی مصون نگه نداشت.موسی‌الرضا ثروتی نیز انتقاداتی را متوجه سخنگوی هیات رئیسه مجلس کرد و گفت: نماینده دولت در نشست مشترک دولت و مجلس صحبت کرد و جمع‌بندی مطالب را به صداوسیما ارائه کرد اما کوهکن سخنان نمایندگان را جمع‌بندی نکرده و برای پخش به صداوسیما نداده و این باعث مشکل شده است.

نماینده مردم بجنورد اظهار داشت: این مشکل باعث شده که درتمام مطبوعات تیتر زده شود که «عقب‌نشینی مجلس در مقابل دولت» و ما نمایندگان از خود می‌پرسیم که این چه موضوعی بوده که مجلس عقب‌نشینی کرده است؟

لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این انتقادات اظهار داشت: صدا و سیما نباید شان و منزلت مجلس را درنظر نگیرد و باید به‌عنوان یک قوه مهم که در چارچوب نظام و به قول مقام معظم رهبری نقش نرم افزار نظام را دارد جایگاه مجلس را حفظ کند.وی در ادامه افزود: صدا و سیما باید با منطق درست در این زمینه حرکت کند و این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

قطعاً  یکی از  10  اقتصاد برتر جهان می‌شویم

رئیس جمهوری، در نشست مشترک مجلس و دولت با بیان اینکه بحث‌های مجلس درخصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را دنبال می‌کنم، اظهارداشت: به‌نظر می‌رسد تصویری که از این کار بزرگ در ذهن برخی دوستان شکل گرفته، واقعی نیست.

احمدی‌نژاد افزود: با اجرای صحیح هدفمند کردن یارانه‌ها ما ظرف 5 سال آینده نه فقط در سطح منطقه که قطعا جزء 10 اقتصاد بزرگ جهان می‌شویم.

کد خبر 95052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز