چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

گروه حوادث: مرد افغانی با راه‌اندازی کارگاه بزرگی در جنوب تهران، دست به جعل هر گونه مدرکی می‌زد

این مرد که لوازم و ابزار مورد نیاز خود را از طریق همدستانش در دیگر کشورها تهیه می‌‌کرد، نقش مهمی در تهیه مدارک جعلی برای هموطنانش در ایران داشت اما بعد از 5 سال فعالیت به دام پلیس افتاد.

اوایل مهرماه امسال گزارشی در اختیار پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا قرار گرفت که از فعالیت یک باند بزرگ جعل در تهران حکایت داشت.

در این گزارش آمده بود یک مرد افغانی که به عتیق معروف است با کمک همدستانش، اتباع افغانی را شناسایی کرده و در ازای دریافت مبالغ هنگفتی از آنها، برایشان هر نوع مدرک شناسایی و تحصیلی ایرانی و افغانی جعل می‌کند.

با این گزارش، به دستور قاضی رودگر، بازپرس شعبه 2 دادسرای ناحیه 9 تهران، تحقیقات برای شناسایی و دستگیری اعضای این باند آغاز شد.ماموران در نخستین اقدام به شناسایی افرادی پرداختند که از اعضای این باند مدارک جعلی خریداری کرده بودند.

آنها با دستگیری چند مرد افغانی که قصد داشتند با استفاده از مدارک شناسایی جعلی در یکی از بانک‌ها حساب باز کنند، به تحقیق از آنها پرداختند و متوجه شدند که این افراد مدارک جعلی را از باند عتیق خریداری کرده‌اند. 

با دستگیری چند تبعه افغانی دیگر که گذرنامه‌های جعلی در اختیار داشتند، ماموران به محلی رسیدند که یکی از اعضای باند با تردد در آنجا متقاضیان خرید مدارک شناسایی جعلی را شناسایی می‌کرد. تیم‌ تحقیق این محل را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفت و چند روز بعد با در اختیار داشتن تصویر چهره‌نگاری شده متهم توانست او را در این محل ردگیری کند.

تعقیب سایه‌ به سایه

از آنجایی که این مرد می‌توانست پلیس را به مخفیگاه سردسته باند برساند، ماموران تمامی حرکات او را زیر نظر گرفتند و مدتی بعد متوجه رفت‌وآمدهای وی به یک خانه مرموز در جنوب تهران شدند. پلیس که احتمال می‌داد این خانه، مخفیگاه سردسته باند و محل تهیه مدارک جعلی باشد، آنجا را محاصره کرد و در تحقیقات محلی دریافت یک مرد افغانی به نام فاروق در آنجا زندگی می‌کند.

در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که فاروق کسی نیست جز سردسته باند که نام واقعی او عتیق است و از این خانه به‌عنوان کارگاه تهیه مدارک جعلی استفاده می‌کند. بنابراین دستور بازداشت این مرد و همدستانش صادر شد و ماموران در یک عملیات ضربتی قدم به داخل خانه گذاشتند.

آنها با دستگیری عتیق و 3 نفر از اعضای باندش، بیش از 2 هزار گواهینامه جعلی رانندگی مربوط به کشور افغانستان، تعداد زیادی گذرنامه افغانی خام، مدارک تحصیلی ایرانی اعم از لیسانس و فوق لیسانس، صدها کارت پایان خدمت، کارت‌های تردد اتباع افغانی که به طرز ماهرانه‌ای جعل شده بودند و چندین دستگاه رایانه و پرینتر مخصوص جعل مدرک در این محل کشف و ضبط کردند.

مجرم سابقه‌دار

با انتقال متهمان به اداره پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا مشخص شد که عتیق یکی از مجرمان سابقه‌دار است که پیش از این نیز 2 بار به اتهام استفاده از سند جعلی از سوی پلیس دستگیر و از کشور اخراج شده اما دوباره به ایران برگشته و فعالیت خود را از سر گرفته بود.

سرهنگ حسین کریمی راد، مسئول عملیات پلیس مهاجرت و امور اتباع خارجی ناجا با بیان این خبر گفت: عتیق هر دو بار وقتی دستگیر شد که در خانه همدستانش به سر می‌برد و برای اینکه مشخص نشود  او سردسته باند است، به ماموران می‌گفت به‌عنوان میهمان در آن خانه حضور داشته و از ماجرای جعلی بودن مدارکی که در آنجا بود خبر نداشته است. به همین خاطر دادگاه فقط حکم به اخراج او می‌داد که وی نیز هر بار بعد از اخراج از ایران دوباره به کشور برمی‌گشت و فعالیتش را از سر می‌گرفت.

جاعل بین‌‌‌المللی

وی ادامه داد: 2 هزار گواهینامه‌ جعلی که در مخفیگاه عتیق کشف شد، سفید و بدون اسم بود و به تازگی همدستان او در پاکستان این گواهینامه‌ها را از طریق مرز زمینی به مخفیگاه او منتقل کرده بودند.

سرهنگ کریمی‌راد افزود: همه این گواهینامه‌ها مربوط به کشور افغانستان بود و عتیق مهری درست کرده بود که روی آن نوشته بود «این گواهینامه در ایران نیز اعتبار دارد». مرد جاعل بعد از دریافت پول از مشتریانش، اسم و فامیل آنها را روی این گواهینامه‌ها می‌نوشت و مهر ساختگی خود را نیز پای آن درج می‌کرد.

سپس خریداران، از این گواهینامه‌ها هنگام رانندگی استفاده می‌کردند و از آنجایی که برخی ماموران راهنمایی و  رانندگی ایران با مهری که عتیق آن را ساخته بود آشنایی نداشتند، تصور می‌کردند که این گواهینامه‌ها و مهر روی آن واقعی است و به همین دلیل به راننده‌ اجازه عبور می‌دادند.

جعل‌های 5 ساله

مسئول عملیات پلیس مهاجرت و امور اتباع خارجی ناجا با اشاره به اینکه سردسته باند به ماده مخدر شیشه اعتیاد دارد گفت: این مرد برای اینکه شناسایی نشود از 3 هویت مختلف که یکی از آنها ایرانی بود، استفاده می‌کرد و حتی برای خودش گواهینامه، شناسنامه و کارت پایان خدمت ایرانی نیز جعل کرده و با استفاده از آنها اقدام به افتتاح حساب در بانک‌ها نیز کرده بود.

به گفته سرهنگ کریمی‌راد، عتیق اعتراف کرده که از 5 سال قبل فعالیت مجرمانه خود را در ایران شروع کرده و در این مدت ده‌ها نوع مدرک جعلی به مشتریانش فروخته است. این مرد بعد از دستگیری با قرار وثیقه راهی زندان شد و تحقیقات درخصوص دستگیری دیگر همدستان او ادامه دارد.

کد خبر 95028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز