سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

یک مقام شرکت ملی گاز از رشد مصرف گاز در کشور ابراز نگرانی کرد

هرچند  بر اساس توافق با ترکمنستان میزان گاز وارداتی از این کشور افزایش یافته اما نگرانی‌ها نسبت به تامین گاز مورد نیاز کشور به‌دلیل   رشد مصرف و محقق نشدن  پیش‌بینی در مورد شدت سرما وجود دارد.

به گفته مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ، هم‌اکنون   ایران با چالش جدی در زمینه مصرف گاز مواجه است.  این نگرانی از رشد مصرف به این دلیل است که در سال‌های اخیر علاوه بر ثابت نگه‌داشتن قیمت گاز و توسعه بی‌رویه مشترکان در مناطقی که به اعتقاد اغلب کارشناسان سرمایه‌گذاری در آن اقتصادی نبوده است، برخی سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش تولید با تاخیر مواجه شده و مدیریت مصرف به‌طور جدی در بخش گاز مورد توجه قرار نگرفته است.

تمرکز بیش از حد دولت بر مصرف بنزین و بخش حمل‌ونقل نیز باعث شده که توجه کافی به مراکز عمده مصرف گاز در کشور که صنایع و نیروگاه‌ها و شهرهای بزرگ است، نشود و برنامه‌ریزی‌های این بخش در اولویت‌های دولت قرار نگیرد.

این بخش امروز علاوه بر اینکه با تاخیر در تامین نیاز مصرف کشور با سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر روبه‌روست، به برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی در بخش‌های مختلف و تولید و مدیریت مصرف به‌عنوان یک راهکار نیاز دارد.

این شرایط دشوار در حالی است که مسئله حذف یارانه‌ها از جمله یارانه گاز در مجلس در‌حال بررسی است و هنوز برخی نگرانی‌ها در مورد مدیریت مصرف در مراکز عمده مصرف وجود دارد.

به‌نظر بسیاری از کارشناسان باید توجه بیشتری از سوی مراجع دولتی به مدیریت مصرف گاز در کشور صورت گیرد و سرمایه‌گذاری در راه تولید کالاهای کم مصرف و ایجاد شرایط اصلاح واحدهای مصرف‌کننده برای بهینه‌سازی‌ مصرف گاز ضروری است.

در حال حاضر فعالیت‌های گسترده‌ای از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در مورد صنایع و نیروگاه‌ها انجام شده است. این امر باید به مدیریت مصرف در منازل و مراکز مسکونی نیز هدایت شود و با ارائه راهکارهای عملی به مصرف‌کنندگان کوچک در منازل مسکونی نیز راه‌های مناسب برای کاهش  و بهینه‌سازی‌ مصرف آموزش داده شود.  به گفته مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در 7 ماه گذشته بیش از 27 درصد رشد مصرف گاز در کشور داشته‌ایم که این آمار رقم نگران کننده‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش مهر، مصطفی کشکولی با تاکید براینکه بخشی از این رشد مصرف مربوط به توسعه گازرسانی و بخش دیگر به خاطر تفاوت‌های آب و هوایی در کشور است، گفت: رشد مصرف هر ساله گاز در ایران یک چالش جدی کشور است.

کشکولی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت گاز لرستان اظهار داشت: ایران در حال حاضر سومین کشور دنیا در زمینه مصرف گاز محسوب می‌شود.  وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران دومین منابع گاز دنیا را در اختیار دارد، عنوان کرد: همچنین کشور ما در زمینه تولید گاز عنوان چهارم جهان و در زمینه صادرات نیز مقام دوازدهم دنیا را در اختیار دارد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: به‌رغم اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته در زمینه تولید، پالایش و توزیع متأسفانه هم‌اکنون کشور ایران با یک چالش جدی در زمینه مصرف گاز مواجه است.

کشکولی ادامه داد: این چالش به این دلیل است که رشد مصرف گاز در کشور ما بسیار پرسرعت‌تر از رشد اقدامات زیربنایی بوده است.  وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در راستای خدمات رسانی در زمینه تامین گاز پایدار برای مردم قدم برداریم باید مصرف گاز در کشور را مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه تاکنون فرهنگ‌سازی‌ مطلوب صورت نگرفته است، یادآور شد: در حال حاضر به وضعیتی رسیده‌ایم که در بخش‌های مختلف نیازمند صرفه‌جویی به میزان زیادی هستیم.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی توسط مشترکان بخش خانگی، افزود: هم‌اکنون مشترکان خانگی در کشور در فصول گرم سال بین 70 تا 80 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند.

کشکولی ادامه داد: این در حالی است که مصرف گاز مشترکان بخش خانگی در زمستان به بالای 420 میلیون مترمکعب می‌رسد.  وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تامین این میزان گاز به یکی از دغدغه‌های جدی دولت تبدیل شده است، بیان داشت: اگر از میزان مصرف گاز مشترکان خانگی در زمستان تنها 10 درصد صرفه‌جویی شود میزان گاز ذخیره شده معادل تولید 2 فاز پالایشگاه خواهد شد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه باید به سمت مدیریت مصرف در همه بخش‌های نیروگاهی، خانگی و صنایع حرکت کرد،  توضیح داد: در حال حاضر بیش از 70درصد مصرف ما در زمستان در بخش خانگی است.

کد خبر 94954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز