گروه استان‌ها- ناهید محمدپور: میل به زندگی راحت‌تر، دسترسی آسان به مراکز خرید و دور شدن از ازدحام شهری باعث شد تا بسیاری از بازرگانان و مدیران اقتصادی تصمیم به راه‌اندازی شبکه‌های تجاری از تولید به مصرف که امروزه با نام «اوت لت» می‌شناسیم بگیرند.

از افتتاح نخستین مجتمع‌های فروشگاهی تجاری از تولید به مصرف «اوت لت» بیش از یکصد سال می‌گذرد و در حال حاضر این نوع فروشگاه‌ها تنها در چند کشور از جمله آمریکا، کانادا، انگلستان، ایتالیا، فرانسه و پرتغال دایر است.

تعامل اقتصادی با سایر کشورها موجب شده که در کشور ما نیز طرح جامع منطقه ‌نمونه ‌گردشگری «پرندینه» در شورای بررسی و تصویب طرح‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بعد از گذشت 5 سال به تصویب برسد که نتیجه آن به زمین خوردن کلنگ احداث آن در هفته گذشته بود، هرچند بی‌نظمی‌ها باعث شد خبرنگاران نتوانند در آن مراسم حضور داشته باشند.

این طرح بر مبنای 3 محور اصلی توسعه اقتصادی- اجتماعی، توسعه گردشگری و توسعه فرهنگی- زیست‌محیطی و به‌منظور ایجاد مجموعه‌ای تفریحی و تجاری برای گذراندن اوقات فراغت مردم و همچنین جذب منابع مالی برای توسعه گردشگری مطرح شده است.

طرح مذکور در زمینی به مساحت 300 هکتار و با زیربنای 522 هزار مترمربع در 8 مرحله احداث خواهد شد که هزینه مرحله اول آن 600 میلیارد تومان برآورد شده است. به گفته مسئولان با توجه به‌وجود یک‌میلیون مترمربع فضای فروشگاهی در طرح پرندینه این مجتمع می‌تواند در افق طرح، سالانه پذیرای حدود 25 میلیون گردشگر باشد. اما هدف از احداث این طرح پاسخ به نیاز زندگی امروز است.

این طرح ‌در شهرستان زرندیه در 45 کیلومتری جنوب غربی تهران و به فاصله‌ 10 کیلومتری از شهرک صنعتی پرند در کنار رود شور استان مرکزی واقع شده است.

کل این مجموعه شامل بخش‌های تجاری، هتل، رستوران، شهربازی، پارک‌های تفریحی، مرکز همایش‌های بین‌المللی، مجتمع مسکونی و مراکز ورزشی است که در سه بخش یکصد هکتاری طراحی و اجرا خواهد شد و محصولات و تولیدات داخلی و خارجی اعم از صنعتی، کشاورزی و صنایع‌دستی از تولید به مصرف و بدون واسطه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

قرار‌گیری در مسیر راه یکی از مهم‌ترین جاده‌های ترانزیت کشور (تهران- جنوب)، وجود راه‌آهن سراسری تهران- اهواز، دسترسی راحت و همه‌جانبه به شریان‌های ارتباطی، همجواری با شهرهای بزرگ و مهم کشور از جمله تهران بزرگ (بازار بزرگ مصرف)، قرارگیری در قطب صنعتی کشور (استان مرکزی)، وجود مراکز و ابنیه تاریخی در منطقه، اقلیم مناسب حاکم بر منطقه و در نهایت نزدیکی به مهم‌ترین و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی یعنی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از دلایل انتخاب و احداث این طرح در آن منطقه است.

به گفته مدیر این طرح، احداث چنین طرحی در آمریکا حدود 10 سال طول می‌کشد اما در ایران با توجه به روند طولانی کارهای اداری شاید به دو برابر این زمان نیاز باشد، ضمن اینکه 500 میلیون دلار هزینه برای اجرای کامل آن  برآورد شده است.

کد خبر 94922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز