سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: در 48 ساعت گذشته خانه کشتی در تهران محل رفت و آمد گروه زیادی از اهالی کشتی بود.

فعالیت‌های اولیه در رابطه با حضور جوانانی است که در راستای اهداف بلندمدت فدراسیون کشتی از سراسر کشور انتخاب شده و در اولین اردوی 15 روزه، آموزش‌های ابتدایی را زیر نظر مربیان خود آغاز کرده‌اند. موضوع دیگر حضور مسئولان و مربیان تیم‌های لیگی از همه استان‌ها بود که برای رسیدگی به اوضاع لیگ امسال در این مکان حاضر شده‌ بودند.

محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس فدراسیون کشتی هم 48 ساعت گذشته را در خانه کشتی گذرانده است. او در حالی که به دقت فعالیت‌های جوانان را زیر نظر گرفته جلسه‌هایی هم با گروه‌های مختلف داشته است. در جلسه‌ای 3 ساعته با محمد بنا و مربیان تیم‌های ملی کشتی فرنگی برنامه‌های آنها را بررسی و تغییرات پیش‌رو در این رشته را تایید کرد.

همچنین با اعضای کمیته رسانه‌های فدراسیون در جلسه‌ای طولانی از اهداف موردنظرش برای آینده کشتی صحبت کرد و در نهایت در جمع دست‌‌اندرکاران مقررات لیگ را اصلاح کرد و راهکارهای تازه‌ای نیز ارائه داد. گفت‌وگوی اختصاصی همشهری را با رئیس فدراسیون کشتی بخوانید.

  • ظاهرا خانه کشتی خیلی شلوغ شده است.

طبیعی است. تمام برنامه‌های نسل جدید کشتی ایران در این مکان است در نتیجه همه آنها باید در این محل پذیرش شوند.

  • به غیر از این 40 نفر، کسانی دیگری هم هستند؟

به جز این 40 نفر به همین تعداد جوان فرنگی‌کار هم به آنها اضافه می‌شوند و در کنار آنها قرار است اردوهای ملی هم برگزار شود.

  • با توجه به برنامه‌های موجود، فضای خانه کشتی محدود نیست؟

چرا. این دقیقا نکته بسیار مهمی است که تمامی فکر و ذهن ما را به خود مشغول کرده است. من به مسئولان ارشد ورزش کشور بارها گفته‌ام امکانات کشتی خیلی کم است. در تهران حداقل باید چهار خانه کشتی داشته باشیم.

  • ظاهرا برخلاف کشتی آزاد در کشتی فرنگی جوانان، تغییراتی صورت گرفته است؟

بله، ناصر نوربخش را جانشین فرهاد اسماعیل‌نژاد کرده‌ایم.

  • اما عملکرد اسماعیل‌نژاد به عنوان سرمربی کشتی فرنگی جوانان، بد نبود.

منکر زحمات ایشان نیستم قرار است از آقای اسماعیل‌نژاد در حوزه دیگری استفاده شود.

  • جدا شدن نوربخش از مربیگری تیم بزرگسالان، مورد تایید محمد بنا هم هست؟

با ایشان هماهنگی شده است. قرار است حسام‌الدین جعفری به عنوان مربی برای تمرین دادن به سنگین‌وزن‌های کشتی فرنگی به کادر فنی بزرگسالان اضافه شود.

  • باز هم علت اصلی این تغییر را نگفتید؟

اسماعیل‌نژاد ساکن شهرستان است و برای رفت‌وآمد به تهران مشکلاتی دارد.

  • در کشتی نوجوانان هم وضعیت به همین منوال است؟

اتفاقا در این بخش هم به دلیل آنکه قدیر نخودچی، سرمربی تیم نوجوانان در مشهد زندگی می‌کند به فکر جانشین مناسبی برای ایشان هستیم. مربیان ملی همیشه باید در دسترس باشند.

  • چرا از مربیان جوانی مثل محمد طلایی استفاده نمی‌کنید؟

مربیان جوان، پختگی لازم برای کار با جوانان را ندارند. ما در جریان انتخاب علیرضا حیدری در مسابقات جهانی 2007 باکو متوجه شدیم با استفاده از مربیان جوان، هم خود آنها و هم کشتی‌گیران متضرر می‌شوند. این دسته از مربیان، سرمایه‌هایی هستند که نباید به صورت مهره‌های سوخته در آیند.

  • اما این مربیان جوان در لیگ، مربیگری می‌کنند؟

مربیگری در لیگ با امر ساختارسازی در تیم‌های ملی متفاوت است. آنها باید با تیم‌های مختلف در لیگ توانایی‌های خود را نشان بدهند و سپس به تیم ملی برسند.

  • چرا تعداد تیم‌های داوطلب برای حضور در لیگ کم است؟

برای کشتی آزاد 8 تیم و برای کشتی فرنگی 6 تیم کافی است. ما بیش از این کشتی‌گیر نداریم.

  • خیلی از تیم‌ها به مقررات لیگ معترض هستند.

اعتراض‌هایشان را مکتوب دریافت کرده‌ایم و به دنبال راهکارهای مناسب برای حل آنها هستیم.

  • برای قانون جذب تنها دو ملی‌پوش در تیم‌ها، چه فکری کرده‌اید؟

این قانونی است که مصوب شده است.

  • اما با اجرای این قانون، تعدادی از ملی‌پوشان کشتی ضرر می‌کنند.

هیچکس ضرر نمی‌کند. مشکل این است که عده‌ای به اشتباه فقط 7 ملی‌پوش حاضر در مسابقه‌های جهانی دانمارک را ملی‌پوش می‌دانند. درحالی که در یک سال گذشته کشتی‌گیران دیگری هم بوده‌اند و می‌توانند ملی‌پوش باشند. به عنوان مثال احسان لشگری که در رقابت‌های قهرمانی آسیا در تایلند مدال طلا گرفته کاملا شایستگی حضور در وزن 84 کیلوگرم را دارد. ما در‌حال حاضر 20 ملی‌پوش داریم نه 7 ملی‌پوش؛ چه آزاد و چه فرنگی.

  • راه‌حل نهایی برای آنهایی که بیرون مانده‌اند چیست؟

پیشنهاد ما این است که براساس برد و باخت، تیم‌های لیگی قراردادهای خود را با کشتی‌گیران تنظیم کنند. به این ترتیب درصد زیادی از مشکلات حل می‌شود

  • ظاهرا ایران داوطلب برگزاری کلاس مربیگری فیلا شده است.

بعد از ‌آنکه کلاس مربیگری کشتی آزاد در صوفیه بلغارستان به دلیل آنفلوآنزای خوکی برگزار نشد، پیشنهاد برگزاری آن را در تهران به مارتینتی دادیم و ایشان هم موافقت کرد. احتمالا این کلاس، اوایل سال‌ آینده میلادی در ایران برگزار خواهد شد.

کد خبر 94863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز