مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

پویا عباسی: برج بلندبالای شهر، حالا یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت شده است.

 روز 15مردادماه بود که بازدیدگروهی از برج بالابلند پایتخت شروع شد تا شهروندان مشتاق تهرانی و مسافران دیگر شهرها و کشورها، امکان ایستادن برفراز شهر را داشته باشند و از زاویه‌ای دیگر به پایتخت نگاه کنند. دیدن تهران از بلندای برج میلاد در فصل‌های مختلف، رنگ و بوی متفاوتی دارد؛ در این روزهای پاییزی و بارانی، ایستادن بر فراز تهران به نظر شما چه طعمی دارد؟

در واقع اولین گروه بازدیدکنندگان روز 22مهرماه سال گذشته، پا در برج میلاد گذاشتند. بازدیدکنندگانی که با تصمیم مسئولان شهری از خانواده‌های شهدا، فرهیختگان، استادان دانشگاه و چهره‌های ورزشی تشکیل شده بودند.

بازدید عمومی از برج میلاد اما از روز 15مرداد ماه سال‌جاری و پس از اعلام محمدباقر قالیباف، شهردار تهران آغاز شد.بیش از یک‌ونیم میلیون نفر برای دیدن برج میلاد، در سایت شهرداری تهران ثبت‌نام کردند، اما بازدیدها براساس اولویت‌بندی و با 186هزار نفری که سال گذشته وزودتر از دیگران ثبت‌نام کرده بودند، شروع شد!

2برابر شدن بازدیدها

بازدید از برج میلاد با حضور 500بازدیدکننده در روزهای بازدید شروع شد. این بازدیدها در روزهای یکشنبه و پنجشنبه جریان داشت و پس از گذشت حدود 3ماه از شروع بازدیدهای عمومی، ظرفیت بازدیدها در روز 2برابر شده و به هزار نفر رسیده است و روز سه‌شنبه نیز به روزهای بازدید اضافه شد.براساس اعلام مهندس علی‌اکبر گلرخی، مدیرعامل شرکت برج میلاد آسمان بازدید از این برج براساس برنامه‌های در دست اجرا به‌زودی در همه روزهای هفته و با ظرفیت بیشتری انجام خواهد شد.

 تورهای 15نفری

بازدیدکنندگان از برج میلاد در گروه‌های 15نفری و با راهنمایی افراد آموزش‌دیده، به سیاحت در برج میلاد می‌پردازند و از اطلاعات و آمار فنی و عمومی این برج توسط راهنمایان آگاه می‌شوند. زمان بازدید از برج میلاد در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت16 شروع می‌شود و روزهای پنج‌شنبه بازدیدکنندگان از ساعت14 به دیدن برج بلندبالای شهر می‌روند.
بازدید از برج میلاد در حال‌حاضر به ثبت‌نام‌کنندگان در سال گذشته اختصاص دارد و علاقه‌مندانی که نوبت‌شان برای دیدار از برج میلاد فرارسیده باشد به وسیله پیامک از زمان و نحوه بازدیدشان آگاه می‌شوند.

برج میلاد در روزهای بارانی

اگر آفتاب بتابد و دل آسمان پر از ابرهای پاییزی نباشد، بازدید از برج میلاد درحدود 45دقیقه طول خواهد کشید، اما اگر اشک آسمان در آمده باشد و یا سرما و باد امکان بازدید از بلندترین سازه مخابراتی خاورمیانه را با مشکل مواجه کند، زمان بازدید به حدود نیم‌ساعت می‌رسد. به‌زودی تعداد روزهای بازدید از برج میلاد به 4روز در هفته می‌رسد و در آینده‌ای نه چندان دور قرار است برج میلاد هر روز میزبان علاقه‌مندانش باشد.

میلاد، فراتر از سمبل پایتخت

میلاد بلندبالای پایتخت، تنها سمبل یک شهر نیست، یا سازه‌ای بلندقامت که داعیه‌های فنی و مهندسی‌اش را به نمایش گذاشته باشد؛ برج میلاد یک زاویه خوب برای عکاسی نیست یا یک نمای زیبا برای دیدن شهری متراکم و دود گرفته. میلاد مجموعه‌ای است از دیدنی‌‌ها و جذابیت‌ها؛ مراکز تجاری، سیاحتی، هتل 5ستاره، گنبد آسمان، گالری‌های هنری و زیبایی‌های دیدنی و جذابیت‌های زیبایی‌شناسانه از هنر و معماری ایرانی که برج میلاد را به مجموعه‌ای دیدنی و جذاب تبدیل کرده است.

درباره برج میلاد

این برج چندمنظوره با هدف ساختن سازه‏ای به یادماندنی و به عنوان نمادی برای شهر تهران و به منظور رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی پایتخت ساخته شده است.برج میلاد تشکیل شده از ستون اصلی سازه و راس. ستون اصلی یک سازه بتونی با مقطع هشت‌ضلعی است که حدود 80هزار تن وزن دارد و ارتفاع آن به 315متر می‌رسد.

این بدنه که شفت نامیده می‌شود به جدیدترین روش ساخت یعنی قالب لغزان ساخته شده است. عملیات ساخت بدنه دی‌ماه77 شروع شد و دی‌ماه 4سال بعد به پایان رسید. سازه راس برج میلاد مرتفع‌ترین ساختمان 12طبقه دنیاست. با این‌که فقط 3برج بلندتر از برج میلاد در دنیا وجود دارد،‌ در هیچ‌کدام چنین عمارتی در ارتفاع تعبیه نشده است.

ساخت یک سازه به بلندی 68متر با اجزای لوله‌ای‌شکل از نظر سازه یک کار پیچیده و دشوار است. حالا به آن اضافه کنید که این سازه عظیم باید در ارتفاع 300متری از سطح زمین نصب شود، یعنی جایی که سرعت باد سرسام‌آور است و البته باید کاملاً‌ ایمن باشد، آن‌قدر که مردم بتوانند به‌راحتی از امکانات آن استفاده کنند.

مجموعه مرکز تجارت بین‌المللی، مرکز جشنواره‌ها و همایش‌ها و هتل به عنوان یک مجموعه کامل در کنار برج مخابراتی تهران از مزیت نسبی به وجود آمده، بهره خواهند داشت. هر چند هر یک از فعالیت‌های مرکز می‌توانند اهداف مستقلی را تعقیب کنند، اما درمجموع این اهداف از سویی در راستای هدف اصلی و برای تحقق آن به کار گرفته می‌شوند به همین لحاظ ابتدا اهداف اصلی هر یک از فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و سپس سایر اهداف آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

کارکردهای عمده  برج میلاد

• ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بدون سیم به اطلاعات Wireless Access Network
• زیرساخت مناسب برای سیستم‌های جدید تلویزیونی دیجیتال(MVDS , DVB)
• بهینه‌سازی پوشش رادیو- تلویزیونی (FM,UHF,VHF)
• گسترش و بهینه‌ سازی پوشش شبکه‌های بی‌سیم و پی‌جو.
• ایجاد جاذبه گردشگری و بهره‌مندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی(رستوران گردان، سکوی دید، گالری هنری، گنبد آسمان، موزه انقلاب اسلامی)
برج میلاد با ارتفاع کل 435متر چهارمین برج بلند مخابراتی-تلویزیونی دنیاست که شامل ساختمان سرسرا (لابی) در پای برج با زیربنای 16000مترمربع، شفت بتونی به ارتفاع 315متر، سازه راس 12طبقه با زیربنای بیش از 12000مترمربع ـ که یکی از بزرگ‌ترین سازه راس برج‌های مخابراتی‌ـ‌تلویزیونی دنیاست‌ـ و یک دکل فلزی 120متری است. در 3طرف بدنه برج 6آسانسور شیشه‌ای، هر یک با ظرفیت 25نفر قرار خواهند گرفت که با سرعت متوسط 7متر بر ثانیه، بازدیدکنندگان را به بالای برج منتقل می‌کند.

هتل 5ستاره بین‏المللی

هتل 5ستارة مرکز چندمنظوره ارتباطات بین‌المللی تهران برای پذیرایی بازرگانان و سیاحت‌کنندگان داخلی و خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است. ساخت چنین بنایی با دارا بودن زمینه‌های معماری کم‌نظیر ایرانی و بهره‌مندی از فن‌آوری موجود می‌‌تواند ضمن نشان دادن توان فنی، صنعتی و معماری متخصصان داخلی گویای پیشرفت ملی در عرصه رفاهی نیز باشد.

با توجه به کمبود هتل مجهز 5ستاره در تهران که در حال حاضر تعداد آن‌ها فقط 4عدد است، افزایش چنین امکاناتی یک نیاز مبرم می‌باشد. هم‌چنین کشور برای برگزاری کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی به هتل‌های مجهز نیاز دارد. امروزه هتل‌ها فقط جایگاهی برای استراحت نیستند و دارای کاربردهای فراوان دیگر هستند.

هتل چندمنظوره مرکز ارتباطات تهران دارای 18طبقه، 500اتاق و 16سوییت است. علاوه بر آن تعدادی سالن جهت برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های محدود، کافه و رستوان و مراکز تفریحی و ورزشی در آن در نظر گرفته شده است.

مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران(مجموعه یادمان)

محل این مجموعه موقعیتی بسیار استثنایی از حیث ارتفاع، موقعیت و راه‌های دسترسی دارد. این مجموعه از 4طرف به 4بزرگراه اصلی تهران یعنی بزرگراه‌های رسالت، شیخ فضل‌ا...نوری، شهیدهمت و بزرگراه شهیدچمران متصل است. هم‌چنین پیش‌بینی یک خط اختصاصی از یکی از ایستگاه‏های مترو و تدارک امکانات حمل‌ونقل هوایی برای ارتباط سریع با فرودگاه پیش‌بینی شده است.

مرکز جشنواره‏ها و همایش‏های بین‏المللی

هم‌چنین برای ایجاد فضایی برای تبادل آرا و افکار، مرکز جشنواره‌ها و همایش‌های بین‌المللی تهران به عنوان یکی از ارکان مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران(مجموعه یادمان) به منظور برگزاری همایش‌های ملی و بین‏المللی و در راستای هدف اصلی آن و برای رفع نیازهای کلان‌شهر تهران ـ‌که سال‌هاست از کمبود یک محل مناسب برای همایش‌های بزرگ و در سطح بین‌المللی رنج می‌بردـ ساخته خواهد شد.

این مرکز یک ساختمان مربع‌شکل به ابعاد هر ضلع حدود 80متر و ارتفاع 42متر است و دارای زیربنایی به مساحت حدود 50000مترمربع در 8طبقه است. سالن اصـلی ویژه میهمانان مرکز همایش‌ها و جشنواره‌ها با ظرفیت 1500 نفر یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های موجود است.

علاوه بر سالن ‏اصلی این مرکز 8سالن فرعی با ظرفیت 60 تا 200 نفر طراحی شده است. هم‌چنین برای برگزاری همایش‏های بزرگ می‏توان از سالن‏های کنفرانس هتل، مرکز تجارت بین‌المللی و مرکز فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نیز استفاده کرد. 

همشهری مسافر

کد خبر 94829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز