مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

این روزها در هر گوشه تهران که حضور داشته باشید و البته اگر هوای شهر آلوده نباشد به‌راحتی می‌توانید برج 435متری میلاد را ببینید.

برج میلاد آسمانخراشی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران قرار دارد. میلاد بلندترین برج ایران، پنجمین برج مخابراتی جهان و نوزدهمین آسمانخراش بلند جهان است. این سازه، ۱۳هزارمتر زیربنا دارد و از نظر وسعت کاربری سازه، رأس برج در میان تمامی برج‌های دنیا مقام نخست را دارد.

برج میلاد در تاریخ 16مهرماه 1387 با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران،با شعار «آسمان نزدیک است»به بهره‌برداری رسید.

کلنگ احداث برج میلاد در سال 1376 و به مناسبت یکصدمین زادروز حضرت امام‌خمینی(ره) به زمین زده شد و در نهایت بعد از 11سال به بهره‌برداری رسید، این در حالی است که در ۸سال نخست تنها ۴۰درصد از برج تکمیل شده بود، اما با سرعت بخشیدن به پروژه توسط محمدباقر قالیباف،۶۰درصد بعدی در ۳۰ماه ساخته شد.

کاربری‌های برج میلاد

برج میلاد با هدف احداث سازه‏ای به یاد ماندنی و به‌عنوان نمادی برای شهر تهران و به‌منظور رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده‌است. از جمله کاربری‌های اصلی این برج امکانات و قابلیت‌های مخابراتی برای پوشش‌های رادیویی و تلویزیونی، ایجاد زیرساخت مناسب برای سیستم‌های جدید تلویزیونی، بهینه‌سازی پوشش رادیویی و تلویزیونی و گسترش و بهینه‌سازی پوشش شبکه‌های بی‌سیم است. در کنار این کاربرد مهم و اصلی، جاذبه‌های گردشگری و تفریحی، همچنین مراکز تجاری با برندهای بین‌المللی، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و خدمات پذیرایی در کنار یک مرکز بین‌المللی همایش‌ها به‌منظور برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها و یک مرکز خرید و یک هتل 5ستاره وجود دارد؛ البته کاربری‌های رأس برج نیز شامل سالن دید سربسته، تریای سالن دید، گالری آزاد هنری، رستوران گردان، سکوی دید باز، رستوران ویژه و گنبد آسمان است.

سالن دید سربسته

این طبقه به‌منظور فراهم آوردن امکان استفاده از مناظر زیبای تهران در تمام فصول سال طراحی شده و تعدادی دوربین به‌منظور رصد مناظر خاص و زیبای تهران در این طبقه در نظر گرفته شده است.

تریای سالن دید

به‌منظور پذیرایی از بازدیدکنندگان، سکوی دید سربسته در این طبقه طراحی شده است. امکان ارتباط بصری بین این طبقه و سکوی دید سربسته از جلوه‌های خاص این فضاست.

گالری آزاد هنری

امکان عرضه آثار هنری و برگزاری نمایشگاه‌های کوتاه‌مدت در این بخش دیده شده است. وجود گالری‌های مختلف به همراه امکان دید به فضای سکوی دید سربسته از مشخصات این فضاست.

رستوران گردان

از جاذبه‌های اصلی این برج رستوران گردان است. حجم زیادی از بازدیدهای گردشگران به این طبقه اختصاص دارد.
امکان صرف غذاهای ایرانی و بین‌المللی هنگام تماشای مناظر زیبای تهران امکان کم‌نظیری است. بخش متحرک رستوران گردان در هر ساعت 360درجه می‌چرخد تا بازدیدکنندگان امکان تماشای تهران در تمام جهات را داشته باشند. این طبقه به مبلمان زیبا و راحت مجهز بوده و طراحی زیبای کف و سقف به همراه نقش برجسته دیواری که تصویری از شاهنامه را نشان می‌دهد، از جاذبه‌های بصری آن است.

سکوی دید باز

این طبقه با داشتن بیشترین سطح در سازه رأس، امکان استفاده از مناظر اطراف در فصل‌های مناسب را ممکن کرده است. امکان لذت بردن از مناظر اطراف در هوای آزاد، جاذبه بی‌نظیری است که گردشگران آن را از دست نخواهند داد. عملکردهای متنوع فرهنگی و گردشگری‌ای در فضای سرپوشیده این طبقه به‌منظور خدمات دهی مناسب به گردشگران در نظر گرفته شده است.

رستوران ویژه

این طبقه با فراهم آوردن فضایی مجلل و خاص، امکان برگزاری و پذیرایی از مهمانان ویژه را برای انجام فعالیت‌های تجاری فراهم می‌آورد. مبلمان این طبقه با الهام‌گیری از نقوش سنتی طراحی شده و فضایی مطلوب را برای معرفی فرهنگ کشورمان ایجادکرده است.

گنبد آسمان

گنبد شیشه‌ای زیبایی که پوشش این طبقه است، امکان بهره‌گیری از مناظر زیبای آسمان را برای بازدید‌کنندگان فراهم می‌آورد. وجود امکاناتی چون صفحه‌های نمایش بزرگ از دیگر امکانات این طبقه است تا بازدید‌کنندگان موزه کوچکی را در میان آسمان بازدید کنند.

آثار تاریخی، فرهنگی و هنری برج میلاد

برج میلاد علاوه بر جاذبه‌های فراوان و برخورداری از مدرن‌ترین و بهترین تکنولوژی‌های ارتباطی و فناوری روز دنیا، به‌عنوان یک نماد ملی، مهد آثار تاریخی، فرهنگی و هنری اسلامی و ایرانی است.

در طراحی و معماری برج میلاد از آثار و نقوش فرهنگی ایرانی و اسلامی استفاده شده است. در بسیاری از قسمت‌های این برج از طرح‌ها و نقشه‌هایی استفاده شده که با فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی بسیار عجین است. نمایش آثار نفیس هنری، تاریخی و صنایع‌دستی در گالری‌های واقع در برج برای شناساندن فرهنگ کهن ایران به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی، تماشای پرده‌های شاهنامه که روی دیوارها و ستون‌های رستوران گردان نصب شده است، نمایش عناصر اصلی حیات و افسانه و تمثیل‌های ایرانی و اسلامی در گنبد آسمان که برگرفته از فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران است، نمونه‌هایی از این آثار تاریخی، فرهنگی و هنری برج میلاد است.

کد خبر 148437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز