مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

مهدی کشوریان: تونل‌توحید نزدیک به یک‌ماه دیگر افتتاح می‌شود و خودروهای زیادی از آن عبور می‌کنند

اما برای تردد آسان این خودروها و روان‌سازی ترافیک نیاز است تا مسیرهای منتهی به تونل و مسیرهای در امتداد تونل به سهولت قابل‌شناسایی باشند. به‌این‌منظور نیز تابلوهایی در دست طراحی است تا این مسیرها مشخص شوند. همشهری‌مسافر در این خصوص گفت‌و‌گویی با مهندس اسلامی، مدیرعامل شرکت عرف ایران انجام داده که می‌خوانید.

علایم و تابلوهای راهنمایی به ما می‌گویند که از چه مسیری عبور کنیم، کجا توقف کنیم، چه زمانی حرکت کنیم و با چه سرعتی می‌توانیم برانیم. با این وصف، اگر به علایم راهنمایی‌ورانندگی توجه نداشته‌باشید، عاقبت‌تان می‌شود مثل عکاس همشهری‌مسافر که به‌دلیل بی‌احتیاطی امروز با پای گچ‌گرفته خانه‌نشین شده.

 بحث این گزارش ما به تابلوها و علایم راهنمایی‌ورانندگی مربوط می‌شود.تابلوهایی که قرار است رانندگان را به سمت تونل‌تو‌حید هدایت کند. البته اگر شما جزو آن دسته از شهروندانی هستید که خود را بچه تهران می‌دانند و آن‌قدر با خیابان‌های پایتخت آشنایی دارند که نیازی نمی‌بینند به تابلوها توجه کنند و چشم‌بسته از این سر شهر به آن سر شهر می‌روند؛ می‌توانید این گزارش را نخوانید، اما باید خاطر‌نشان کنیم که کافی است یک ماه دیگر از بزرگراه شهیدچمران یا ‌شهیدنواب تردد کنید تا متوجه شوید بچه‌تهران بودن برای رسیدن به مقصد کافی نیست.

امروزه تابلوها زبان معابر هستند و هر فردی می‌تواند به‌ وسیله این تابلوها مقصد خود را از میان بیش از 8‌میلیون‌متر‌مربع معبر موجود در پایتخت بیابد. پایتخت ایران آن‌قدر بزرگ و وسیع شده که برای رسیدن به هر نقطه از آن نیاز است تا فردی آشنا به آن منطقه راهنمای ما باشد، یا این‌که تابلوها باید آن‌قدر گویا باشند که بتوان به کمک آن‌ها مسیر درست را پیدا کرد.

با توجه به گسترش معابر تهران و احتمال تغییر برخی از آن‌ها که تا دیروز سمت‌وسوی دیگری را نشان می‌دهند، نیاز است تا تابلوهایی متناسب با این مسیرها طراحی شوند تا شهروندان سواره در جنگلی از خیابان و کوچه و بزرگراه راه خود بیایند. این در‌حالی است که تونل‌تو‌حید حدود یک‌ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و قرار است دو‌بزرگراه مهم شهر را به یکدیگر متصل کند، ضمن این‌که در ادامه ‌4منطقه شهری را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

به‌هرحال گرچه ممکن است برای شهروندان تهرانی نامی ‌آشنا باشد، اما اگر مسیرهای منتهی به این تونل و خروجی‌های آن قابل‌شناسایی نباشند، استفاده از آن نه‌تنها راه‌گشا نخواهد بود، بلکه ممکن است بر پیچیدگی ترافیک بیافزاید. از این رو وجود تابلوی شناسایی مسیر برای تونل‌تو‌حید اهمیت پیدا می‌کند. در گفت‌و‌گویی که با مهندس اسلامی‌، مدیرعامل شرکت عرف ایران و معاون اجرایی معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران داشتیم، به زوایای مختلف این تغییرات پرداخته‌ایم.

  • در آستانه بهره‌برداری از تونل‌تو‌حید قرار داریم. آیا برای این تونل تابلوهایی هم طراحی شده است؟

برنامه‌ای که برای تونل‌تو‌حید داریم همانند دیگر پروژه‌های عمرانی است. به این صورت که پروژه توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به اتمام می‌رسد و در انتها تابلوهایی توسط این سازمان طراحی و در محل‌های مورد‌نظر نصب می‌شود. سپس کار ما که تکمیل‌کننده این تابلوهاست، آغاز می‌شود.

  •  کار در چند فاز اجرایی می‌شود؟

زمانی که پروژه به ما واگذار می‌شود، کارشناسان نقشه‌ای از مسیر اصلی و مسیرهای منتهی به آن تهیه می‌کنند. این نقشه به تایید راهنمایی‌و‌رانندگی می‌رسد و سپس بر اساس مسیرهای موجود، تابلوها طراحی می‌شود. البته قبل از نصب تابلوهای اصلی تابلوهای پیش‌آگاهی در برخی مسیرها نصب خواهد‌شد.

  • بنابراین برای تونل‌تو‌حید هم نقشه‌ تهیه شده است.

همان‌طور که قبلا گفتم، هنوز پروژه در اختیار معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار دارد، ولی پیش‌بینی‌هایی برای تابلوهای آن داریم.

  • این تابلوها از جنس خاصی ساخته می‌شود؟

البته تابلوهای شهری دارای استانداردی هستند که این استاندارد در تمامی ‌تابلوهای باید رعایت شود.اما تونل‌تو‌حید یکی از معابر شهر تهران است که تابلوهای آن نیز باید از استانداردهای یک تونل بسیار مدرن تبعیت کند.

  • با این وصف در تونل توحید تابلوها باید چه استانداردی داشته باشند؟

در ساخت تابلوهای تونل‌تو‌حید از بهترین شبرنگ که لانه زنبوری نام دارد، استفاده می‌کنیم. این شبرنگ‌ها طول عمر ‌7ساله دارند که از رفلکس نور بالایی نیز برخوردارند. در واقع، استانداری که در این تابلوها استفاده می‌شود، استاندارد اول  اروپاست. برخی از این تابلو‌ها که بر این اساس ساخته شده، هنوز در معابر شهر نصب هستند و نزدیک به 15‌سال از عمرشان می‌گذرد و دچار مشکل نشده‌اند.

  • نقشه تابلوهای تونل‌تو‌حید بر چه اساسی تهیه می‌شود؟

تونل‌تو‌حید بر مسیرهایی که در ‌4منطقه  2‌، 6‌، 10‌ و 11 قرار دارند، تاثیر ترافیکی خواهد‌داشت که پس از افتتاح و بهره‌برداری از آن با هماهنگی که با این مناطق داریم، نقشه‌ای از مسیرهای تغییر‌یافته و یا در دست تغییر، تهیه و بر اساس آن تابلوها را طراحی خواهیم‌کرد.

  • برای این کار حداکثر چه‌قدر زمان نیاز دارید؟

برخی مسیرها پیش از افتتاح تونل قابل‌شناسایی هستند و می‌توانیم همزمان با افتتاح تونل برای آن‌ها تابلو طراحی کنیم، اما از زمان اعلام آمادگی یک‌هفته‌ای تمام تابلوها طراحی و بر اساس اولویت در محل‌های مورد‌نظر نصب می‌شوند.

  • با شناختی که از این منطقه دارید، به نظر شما تابلوها در چه محدوده‌ای باید نصب شوند؟

تونل‌تو‌حید بر ترافیک کل معابر شهر تهران تاثیر‌گذار خواهد‌بود، اما برای راهنمایی رانندگان و هدایت آن‌ها به سمت تونل در چند‌بزرگراه اطراف تابلو نصب می‌شود تا شهروندان برای رسیدن به تونل با مشکل مواجه نشوند. در بزرگراه‌هایی هم‌چون شیخ فضل‌ا... نوری، شهیدچمران، شهیدنواب و شهیدمدرس تابلوهایی نصب خواهد‌شد تا مسیر رسیدن به تونل‌تو‌حید را مشخص کند.

  • تابلوها چه تاثیری در کاهش بار ترافیک خواهند‌داشت؟

در‌واقع، تابلوها بیشترین تاثیر را در کاهش بار ترافیکی دارند، چراکه تابلوها هستند که مسیرهای درست را به رانندگان نشان می‌دهند و اگر خودروها بر اساس این تابلوها مسیر درست و نزدیک را انتخاب کنند، می‌توانند از تردد‌های اضافی بپرهیزند و بر کاهش بار ترافیکی تاثیر بگذارند. اما در خصوص تونل‌تو‌حید باید بگویم با نصب تابلوهایی در ‌بزرگراه‌های شهیدمدرس و شیخ فضل‌ا... نوری بار ترافیکی این دو‌بزرگراه را به سمت تونل‌تو‌حید سرازیر خواهیم‌کرد که همین موضوع باعث اثرات مثبتی در این دو‌بزرگراه و مسیرهای منتهی به آن‌ها خواهد شد.

  • برای مشخص کردن مسیرهای اصلی منتهی به تونل‌تو‌حید با کدام سازمان‌ها همکاری می‌کنید؟

نقشه اصلی توسط مرکز کنترل ترافیک در اختیار ما قرار می‌گیرد. این مرکز با در اختیار داشتن تصاویر ترافیک معابر کل تهران، بهترین منبع برای تهیه نقشه ترافیکی است که بر اساس اطلاعاتی که این مرکز در اختیار کارشناسان ما قرار می‌دهد، مسیرهای درست و متناسب با تونل‌تو‌حید را مشخص می‌کنیم.به طور مثال فردی که قصد دارد از جنوب تهران به شمال تهران سفر کند با کمک این تابلوها می‌تواند از تونل‌تو‌حید عبور کرده و کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کند.

همشهری مسافر

کد خبر 94822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز