مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

مرتضی درخشان: درست هنگامی ‌که شهر در سکوت شب به سر می‌برد کار هم‌چنان در تونل توحید با جدیت تمام در حال پیگیری است

و کارگران و مهندسان این پروژه عظیم بدون در نظر گرفتن شب و روز در 3شیفت کاری مشغول هستند. در واقع شهر هم‌چنان از زیر پوست خود نفس می‌کشد تا بزرگ‌ترین پروژه تاریخ شهرسازی کشور رقم بخورد، ‌پروژه‌ای به نام تونل توحید.

تهران این روزها برای نفس کشیدن لحظه‌شماری می‌کند، شاید بیش از هر چیزی چشم تهرانی‌ها به روزشمار افتتاح تونل توحید باشد که روزگار ترافیک تهران را با تغییر مواجه کنند.

عدد روزشمار تونل توحید هر روز کوچک‌تر می‌شود تا یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای رفع معضل ترافیک شهرمان به‌خصوص در نقطه حساس میدان توحید اعمال شود.شاید عمق این پروژه در حال حاضر از دید بسیاری مخفی بماند، اما افتتاح آن قطعا تغییرات شگرفی در ترافیک منطقه ایجاد خواهد کرد.

 هرچند هم‌چنان هستند کسانی که برای تاخیر آن لحظه‌شماری می‌کنند. آن‌چه که مشخص است تونل توحید پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد تا در زمستان1388 تهرانی‌ها بتوانند فصل را بدون ترافیک توحید تجربه کنند و فصلی تازه در تاریخ پایتخت آغاز شود. فصلی که حاصل ماه‌ها تلاش زحمتکشان این پروژه بوده است.پیشرفت تونل توحید اما با توجه به کار روزانه آن بسیار محسوس و قابل تامل است. در این گزارش  آخرین وضعیت تونل توحید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تنها ۶درصد باقی‌مانده از خاکبرداری

حجم کار در پروژه تونل توحید بسیار چشمگیر است، اما آمار و ارقام نشان از آخرین مراحل این پروژه دارد. کل احجام مربوط به خاکبرداری‌های داخل تونل، ۶۶۰هزار مترمکعب بوده که از این میزان فقط 6درصد خاکبرداری‌ها باقی‌مانده است. البته با درنظرگرفتن خاکبرداری‌های مربوط به رمپ‌های شمالی و جنوبی می‌توان نتیجه گرفت در پایان پروژه حدود ۸۰۰هزار مترمکعب حفاری، خاکبرداری و انتقال خاک به محل‌های دپوی مجاز صورت گرفته است.

رقم بسیار بزرگ خاکبرداری هرچند درصد باقی‌مانده را افزایش می‌دهد، اما نشان از سرعت کار دارد که به‌زودی این درصد کوچک کار نیز به پایان می‌رسد و تونل آماده بهره‌برداری می‌شود.البته علاوه بر خاکبرداری کارهای دیگری از قبیل اجرای نیم‌تونل‌های شمالی و جنوبی و آجرچینی‌ نمای پیشانی، طبق روال پیش‌رفته و تخلیه و حمل مستقیم خاک از سر دهانه شمالی(رمپ شمال) به محل دپوی مجاز ادامه می‌یابد.

 لازم به توضیح است که در زمان انتشار این گزارش کار در مرحله‌ای قرار دارد که تنها تخلیه و حمل مستقیم خاک از محل ریزش کرده در زیر خیابان شهیدنواب باید انجام شود تا عملیات خاکبرداری رسما خاتمه پذیرد. البته حفاری و اجرای رمپ در راستای نیم‌تونل‌های غربی و شرقی رمپ‌های شمالی و جنوبی نیز روزهای پایانی خود را سپری می‌کند.

بتون‌ریزی کف تونل توحید به مرز 75درصد رسید

مراحل مربوط به خاکبرداری، نصب قطعات پیش‌ساخته، ‌بتون‌ریزی داکت تاسیساتی، آماده‌سازی شمع‌های میانی و بتون‌ریزی تاج تونل نیز روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و عمده کارهای باقی مانده به بتون‌ریزی کف تونل مربوط می‌شود.بتون‌ریزی داکت تاسیساتی هشت‌ضلعی به 8/97درصد(2090متر طول) رسیده و تنها 2/2درصد از این مرحله باقی مانده است.

بتون‌ریزی تاج تونل نیز از مرز 9/97درصد گذشت و 88متر طول باقی مانده طی روزهای آینده تکمیل می‌شود.اما بتون‌ریزی کف تونل با 7941متر طول 75درصد مراحل اجرایی خود را پشت‌سر گذاشته است. در این قسمت 2739متر طول بتون‌ریزی باقی مانده که تا موعد مقرر به اتمام خواهد رسید.

در پایان این پروژه نیز نزدیک به ۲۰۰هزار مترمعکب بتون‌ریزی در این پروژه به صورت درجا انجام خواهد شد و حدود ۲۶هزار قطعه پیش‌ساخته بتونی در محل‌های موردنیاز نصب می‌شود. البته تا به امروز بیش از ۲۲هزار قطعه پیش‌ساخته در تونل نصب شده است.

بیش از نیمی‌‌از جت‌فن‌ها نصب شده‌اند

اما در تونل توحید همه‌روزه اقداماتی به طور همزمان انجام می‌شود تا این پروژه در موعد مقرر به بهره‌‌برداری برسد. عملیات حفاری و تحکیم موقت، نصب قطعات پیش‌ساخته و بتون‌ریزی عمده رخدادهای مهم تونل مذکور در این روزها به حساب می‌آید، اما نصب جت‌فن‌ها نیز دارای اهمیت بسیاری است.

با نصب 6دستگاه جت‌فن در تونل شرقی، تعداد جت‌فن‌های موجود در تونل به عدد40 رسید و 2دستگاه نیز به داخل تونل حمل شد تا کارهای اولیه مربوط به اتصال به سقف آن‌ها انجام گیرد.علاوه بر این از طریق رمپ جنوبی ادامه عملیات نصب جت‌فن‌ها پیگیری می‌شود و طبق پیش‌بینی این هفته شاهد افزایش قابل ملاحظه تعداد جت‌فن‌ها در تونل هستیم.

نصب پایه فریم(بخش تحتانی) در ادیت دسترسی کارگاه شفت نیایش، قالب‌بندی سقف، آرماتوربندی دیوارها، نصب و مونتاژ المان‌های فلزی اسکلت ساختمان اداری واقع در کارگاه نیایش رو به پایان است و حفاری و اجرای رمپ در راستای نیم‌تونل‌های غربی و شرقی رمپ‌های شمالی و جنوبی ادامه دارد تا کارهای مربوط به بخش حفاری وارد مراحل پایانی خود شود.

هم‌چنین یک opening یا بازشوی دیگر(منفذی برای دسترسی به شفت‌ها) در حال بازگشایی است که به‌زودی تکمیل می‌شود. البته تا پایان هفته گذشته 680عدد پروژکتور 400وات به عنوان سیستم‌های روشنایی تونل نصب شده است. نکته جالب این‌که تمامی‌این کارها به صورت همزمان در حال انجام و پیگیری هستند.

سرعت کار هم‌چنان رو به افزایش

اما به لطف افزایش طول جبهه‌های کاری، سرعت حفاری، بتون‌ریزی و نصب قطعات پیش‌ساخته در داخل تونل توحید و رمپ‌های مرتبط با آن افزایش چشمگیری داشته و شمارش معکوس در اکثر موارد برای خاتمه عملیات عمرانی آغاز شده است.آخرین آمارها نشان می‌دهد از حفاری تاج تونل فقط 29متر باقی مانده که 16متر آن مربوط به شفت جمهوری و 13متر آن مربوط به شفت آزادی است.

درواقع می‌توان گفت، یک‌درصد از کل کار در این قسمت باقی مانده است.لاینینگ تاج نیز از مرز 83درصد پیشرفت گذشته است. ازمجموع 741متر طول حفاری بخش تحتانی که باید طی روزهای آینده خاتمه پذیرد و مربوط به قسمت‌های مجاور شمع‌های میانی، شمع‌های کناری و کف تونل است، 381متر در شفت جمهوری، 90متر در رمپ جنوبی و 270متر در شفت آزادی باقی مانده و در کل می‌توان گفت 7درصد از کل حفاری تحتانی هنوز انجام نشده است.

خاکبرداری و خروج خاک از تونل در آخرین هفته به مرز 3500 الی 4000 مترمکعب در روز رسید. آمار آرماتوربندی نشان از 260تن نصب آرماتور در روز به عنوان یک رکورد قابل قبول در روزهای اخیر دارد.از لاینینگ سقف نیم‌تونل‌ها فقط 48متر باقی مانده و از لاینینگ بخش تحتانی که مربوط به رمپ‌های شمالی و جنوبی، شفت جمهوری و شفت آزادی است، 2592متر طول و یا به عبارتی 24درصد باقی مانده است.

نصب قطعات پیش‌ساخته از مرز 22506قطعه گذشته و 7/8درصد کار در این قسمت که معادل 2135قطعه است، باید انجام شود. بتون‌ریزی تاج تونل هم به روزهای آخر خود نزدیک شده و با اتمام 88متر طول باقی مانده، پرونده این قسمت از کار بسته خواهد شد.

آخرین کارهای باقی‌مانده تاسیسات پروژه تونل توحید

همزمان با روند رو به اتمام عملیات خاکبرداری و بتون‌ریزی در تونل توحید، کارهای مربوط به نصب تاسیسات پروژه نیز در حال پیگیری است و هرچه مراحل عمرانی به پایان نزدیک‌تر می‌شود امکان نصب تاسیسات نیز بیشتر می‌شود. تا به امروز در بخش تاسیسات برخی اقدامات باقی‌مانده که از آن جمله می‌توان به ساخت سازه تهویه‌های ترکیبی(یا همان ساکاردوها) در شمال و جنوب تونل اشاره کرد.

در مورد ساکاردوهای شمالی بتون‌ریزی کف انجام شده و در مورد ساکاردوهای جنوبی خاکبرداری زیر سقف به اتمام رسیده است. هم‌چنین سیستم‌های کنترل، تجهیزات روشنایی و نصب تاسیسات تهویه باید به مرور زمان تکمیل و راه‌اندازی شود. سایر تجهیزات موردنیاز عبارتند از: دیزل ژنراتورها، تابلوها، بانک خازنی و UPS که مراحل عقد قرارداد برای خریداری و طراحی محل نصب آن‌ها صورت پذیرفته و با خاتمه کارهای مربوط به سازه تونل، بلافاصله این تجهیزات به محل انتقال می‌یابند.

تونل درست روی آمار

آمار و ارقام نشان می‌دهند کارهای تونل توحید درست طبق  برنامه در حال پیشروی است و در زمان مقرر به اجرا درمی‌آید. سرعت پیشرفت بالای کار به شکلی است که می‌تواند یک رکورد در تاریخ پروژه‌های شهری رقم بزند و بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر را برطرف کند. روزهای پایانی این پروژه در راه است، روزهایی که می‌تواند نمایشگر عزم و اراده فرزندان ایران در این پروژه باشد.

همشهری مسافر

کد خبر 94488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز