همشهری آنلاین: انگلیسی‌ها بر خلاف آمریکایی‌ها برای زدن واکسن آنفلوآنزای خوکی در صف‌های دراز نمی‌ایستند

تلفن‌های عاجزانه مطب دکترها برنداشته است. و فریاد از بی‌عدالتی در مورد اینکه واکسن‌ها را به شرکت‌های ثروتمند یا افراد سالمی که به آن نیازی ندارد،‌ بلند نشده است.

 به گزارش آسوشیتدپرس اما در اروپا واکسن برای مقابله با آنفلوآنزای پاندمیک عمدتا با دعوت کردن از افرادی که در معرض بیشترین خطر هستند،‌ به آنها تلقیح می‌شود.
دکتر استیو فیلد، رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی بریتانیا در این باره می‌گوید: "این وضعیت نشان‌دهند مزیت‌های بزرگ نظام بهداشتی بریتانیا است. ما فهرستی از نام همه بیماران در اختیار داریم که شرایط  لازم برای دریافت واکسن را دارند."

هنگمی که انگلیس برنامه واکسیناسیون بر ضد آنفلوآنزای پاندمیک را ماه گذشته اعلام کرد،‌ کارزارش طوری طراحی کرد تا اطمینان حاصل شود که گروه‌های دارای اولویت – از جمله زنان باردار، کارمندان بهداشتی و آنهایی که دچار مشکلات بهداشتی مزمن مانند دیابت، سرطان و ایدز- اول از همه واکسن را دریافت کنند.

سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس (NHS) به جای آگهی دادن در مورد ابنکه واکسن وارد شد یا انتظار برای تشکیل صف‌های درخواست‌کنندگان، نامه‌هایی به همه افراد  در اولویت برای  واکسیناسیون فرستاد تا  پیش از دیگر واکسن را دریافت کردند.

فیلد گفت نظام مراقبت بهداشتی سوسیالیستی انگلیس به این کشور امکان می‌دهد تا افرادی را که نیاز به واکسن دارند، به سرعت هدف قرار دهد. "وضعیت مانند آمریکا نیست که که بقای اغنیا  در آن حکفرماست."

درست هفته پیش بود،‌که آمریکایی‌ها دریافتند که شرکت‌های معظم وال استریت، گولدمن ساکس و سیتی‌گروپ، پیش از انکه بسیاری از پزشکان یا درمانگاه‌های عمومی واکسن انفلوآنزا داشته باشند، آن را دریافت کرده بودند.

این شرکت‌ها واکسن از طریق روال‌های استاندارد دریافت کرده بودند، و برای کارمندانی که معیارهای واکسیناسیون را داشتند، مورد استفاده قرار گرفته بود. اما برداشت عمومی از بی‌عدالتی باعث بروز اعتراضات شد.

در انگلیس، همه افراد جمعیت پس از اینکه گروه‌های دارای اولویت واکسن دریافت کردند، احتمالا در طول دو ماه آینده واکسن دریافت خواهند کرد.

 در حال حاضر تنها کودکان دچار مشکلات بهداشتی زمینه‌ای در انگلیس در اولویت قرار گرفته اند؛ کودکان سالم در اولویت قرار نگرفته‌اند.

 برنامه‌های مشابهی در سایر کشوهاری اروپایی  که پزشکی اجتماعی‌شده دارند،‌ در جریان است:

در آلمان دکترها با بیماران در اولویت بالا تماس می‌گیرند تا برای واکسیناسیون به نزد آنها بیایند، گرچه تقاضای سایر افراد که برای دریافت واکسن رد  نمی‌شود.

 در سوئد،‌ دانمارک و فنلاند،‌برخی از دولت محلی برای افرادی که درگروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند دعوتنامه می‌فرستند یا اطلاعات در مورد در دسترس بودن واکسن را روی وب‌سایت‌های‌شان پست می‌کنند.

تا به حال فرانسه  تا به حال کارمندان مراقبت بهداشتی را واکسینه می‌کند. وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد 6 میلیون نفر در گروه‌ههای دارای اولویت از هفته آینده دعوتنامه‌ها برای مراجعه برای  واکسیناسیون  را دریافت خواهند کرد.
در آمریکای شمالی، واکسیناسیون آنفلوآنزای خوکی عمدتا برای همه رایگان بوده است،

 گرچه برخی از ایالت‌های آمریکا اخیرا فرایندهای غربالگری‌شان را تقویت کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود،‌ زنان باردار، کودکان و افراد دچار مشکلات بهداشتی پیش از افراد سالم بزرگسال واکسن را دریافت کنند.

در کانادا هم که شکلی از پزشکی اجتماعی‌شده دارد، در این هفته پس از آنکه افشا شد که بازیکنان حرفه‌ای هاکی و بسکتبال زودتر از هزاران نفر از کودکان واکسن دریافت کردند،  مقامات بهداشتی تحقیقاتی را در این مورد آغاز کردند.

 یک تفاوت دیگر در دو طرف اقیانوس اطلس از لحاظ واکسیناسیون وجود دارد: در حالیکه به نظر می‌رسد آمریکاییان و کانادایی‌ها برای گرفتن واکسن جار و جنجال راه انداخته‌اند، بسیاری از اروپایی‌ها در این مورد بی‌تفاوت هستند.

ورونا هال، مامای مقیم لندن، می‌گوید درمیان چندین بیمار بارداری که زیر نظر او هستند، هیچکدام دعوت به زدن واکسن آنفلوآنزا را نپذیرفته‌اند. این اکراه زنان باردار برای زدن واکسن ناشی از هراس‌ها در مورد امکان آسیب‌دیدن جنین است، اما سایر گروهای‌ در اولویت‌ها
نیز توجه چندانی به واکسیناسیون آنفلوآنزا نشان داده‌اند.

 خود خانم هال،‌به تازگی یک اس‌ام‌اس دریافت کرد که از او می‌خواست برای زدن واکسن وقت بگیرد. او از انجام این کار سرباز زد. او می‌گوید: "راستش اینجا موضوع خیلی جدی به نظر نمی‌رسد. شاید اگر تعداد موارد بیشتری از بیماری بروز کرده بود، تعدااد افراد بیشتری را به زدن واکسن روی می‌‌آوردند. اما در حال حاضر مردم این کار را یک اولویت نمی‌دانند."

 مقامات انگلیسی تخمین می‌زنند بیش از 60000 مورد آنفلوآنزای خوکی از هنگامی که ویروس در ماه آوریل برای اولین بار بروز کرد به این بیماری  مبتلا شده‌اند. در آمریکا کارشناسان می‌گویند میلیون‌ها نفر به بیماری مبتلا شده‌اند.

کد خبر 94738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز