گروه سلامت – مریم غفاری: اجرای طرح غربالگری برای شناسایی دانش‌آموزانی که دارای مشکل کلیوی هستند یا با وجود فاکتورهایی مستعد ابتلا به نارسایی کلیوی هستند ضروری است

چرا که با تشخیص مشکلات کلیوی در سنین پایین از ابتلا به نارسایی کلیه پیشگیری شده و درمان نیز آسان‌تر می‌شود و با اجرای طرح غربالگری، بسیاری از افرادی که زمینه بیماری کلیوی دارند شناسایی خواهند شد.

بیماران کلیوی دوبرابر می‌شوند

مصطفی قاسمی، رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران از افزایش دوبرابری بیماران کلیوی در 5سال آینده خبر داد و گفت: هم‌اکنون 35‌هزار بیمار کلیوی در کشور وجود دارد؛ که یا دیالیز می‌شوند یا عمل پیوند را انجام داده‌اند.

وی افزود: طبق آمارهای جهانی 500‌میلیون نفر در جهان به بیماری کلیوی مبتلا هستند؛ این به معنای آن است که از هر 10‌نفر آدم به ظاهر سالم، یک نفر به نوعی مبتلا به یکی از انواع بیماری‌های کلیوی است.

قاسمی ادامه داد: همچنین طبق آمارهای جهانی حدود 7میلیون بیمار کلیوی در کشور وجود دارد که به ظاهر سالم هستند و از بیماری خود خبر ندارند این امر می‌تواند به‌عنوان یک تهدید و خطر جدی برای جامعه مطرح باشد.

وی گفت: در حال حاضر برای همین 35‌هزار نفر بیمار دیالیزی و پیوندی هم امکانات کافی و استاندارد نداریم و اگر این خیل عظیم از بیماران کلیوی به دیالیز یا پیوند احتیاج پیدا کنند، جامعه پزشکی دچار مشکلات بسیار زیادی خواهد شد.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی اظهار داشت: هر بیماری که کلیه خود را از دست می‌دهد، حداقل باید هفته‌ای 3تا 4 بار بین 12 تا 15ساعت دیالیز شود تا سلامتی نسبی داشته باشد؛ همچنین لازم است از داروهای مناسب هم استفاده کند.

قاسمی تصریح کرد: طبق استانداردهای جهانی هر پرستار می‌تواند حداکثر 2 تا 3 بیمار را زیر پوشش قرار دهد ولی این آمار در کشور ما بین 5تا 10 نفر است که فاصله بسیار زیادی با استانداردهای جهانی دارد.

وی گفت: به‌دلیل اینکه ما در کشور تجهیزات جدید و پیشرفته‌ای نداریم و از روش‌های قدیمی استفاده می‌کنیم و از طرفی بسیاری از دستگاه‌های ما فرسوده است، این امر باعث شده که دیالیز در کشور ما از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و به همین علت طول عمر بیماران دیالیزی در ایران بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران افزود: متوسط طول عمر دستگاه‌های دیالیز در دنیا 5سال است ولی در حال حاضر ما از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنیم که حدود 20‌سال از زمان ساخت آنها می‌گذرد.

وی علت اصلی بیماری کلیوی را دیابت عنوان و خاطرنشان کرد: فشار خون بالا، سرماخوردگی‌های مزمن و بالا رفتن سن، از دیگر علل ابتلا به این بیماری است. با شروع بیماری کلیوی، مشکلات قلبی- عروقی هم برای بیماران ایجاد می‌شود که بسیار خطرناک است.سالانه 10‌درصد بیماران کلیوی در کشور پیوند کلیه می‌شوند

حمید رجلانی، کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: سالانه تنها 10‌درصد بیماران کلیوی در کشور تحت عمل پیوند کلیه قرار می‌گیرند.وی با بیان اینکه ایران در دنیا جزء معدود کشورهایی است که در پیوند کلیه وضعیت مناسبی دارد، تصریح کرد: سالانه نزدیک به 1900‌پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این میزان به اندازه 10درصد بیماران کلیوی کشور است، خاطرنشان کرد: عمل پیوند کلیه برای بیماران دیالیزی در 20 بخش پیوند کلیه انجام می‌شود. رجلانی با اعلام اینکه پیوند، بهترین درمان بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیه است، اظهار داشت: عمده‌ترین نوع پیوند در کشور از دهندگان زنده در کشور صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود تعداد زیاد بیماران مرگ مغزی در کشور می‌توان از ارگان‌های بدن آنها برای عمل پیوند استفاده کرد، یادآور شد: فرهنگ اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی باید در کشور گسترش یابد.

رجلانی با اشاره به اینکه در 8سال گذشته که قانون مربوط به اهدای عضو تدوین نشده بود، هیچ عمل پیوندی در کشور صورت نمی‌گرفت، گفت:‌ از 1900نفری که در سال تحت عمل پیوند کلیه قرار می‌گیرند، برای 250‌مورد از اعضای افراد دچار مرگ مغزی استفاده می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن بیماران کلیوی با اشاره به اینکه 1800 تا 2‌هزار کلیه در سال اهدا می‌شود، گفت: سن اهداکنندگان بین 18 تا 40‌سال است.وی با اشاره به اینکه از بین 1800 تا 2‌هزار کلیه اهدا شده، 1300 تا 1400 کلیه از داوطلبان تامین می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای اروپایی و آمریکایی طرح اهدای کلیه را به‌عنوان مدل ایرانی پذیرفته‌اند چرا که کنترل‌های زیادی قبل از انجام اهدای کلیه برای داوطلب انجام می‌شود.

وی افزود: در کشور، افرادی که می‌خواهند کلیه اهدا کنند باید رضایت خانواده خود را داشته باشند ولی در کشورهای دیگر که خرید و فروش کلیه صورت می‌گیرد هیچ نظارتی وجود ندارد.

قاسمی تصریح کرد: هزینه‌هایی که برای اهدای کلیه در عرف به فرد داوطلب داده می‌شود برای خرید و فروش نیست بلکه به افرادی که کلیه اهدا می‌کنند به‌دلیل اینکه فرد حدود یک ماه پس از انجام عمل درگیر کارهای اداری است و باید چند روزی بستری باشد و نباید تا یک ماه کارهای سنگین انجام دهد مبلغی به‌عنوان هدیه می‌دهند. وی با اشاره به اینکه افراد در تمام سنین می‌توانند کلیه اهدا کنند، تصریح کرد: پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است اهداکنندگان بین سنین 18‌تا‌40 سال باشند.

کد خبر 94469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز