گروه سیاسی: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در وین گفت:

ایران خواستار گفت‌وگوهای بیشتری درباره‌ طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله تضمین‌هایی برای دریافت سوخت رآکتور تهران است.

این در حالی است که دیروز علاوه بر 3 کشور طرف معامله هسته‌ای ایران، وزیر امور خارجه انگلیس و حتی دبیر کل سازمان ملل نیز از مقامات تهران خواستند که به طرح تامین سوخت رآکتور تهران که در وین طرح شد، پاسخ مثبت دهند؛

طرحی که براساس آن سوخت هسته‌ای ایران با غنای 5 درصد با سوخت هسته‌ای 20 درصد که روسیه، آمریکا و فرانسه آن را تامین خواهند کرد، تعویض می‌شود. کاخ سفید، کرملین و الیزه، در وین از ایران خواستند تا 70درصد از کل سوخت غنی‌سازی شده در ایران - با غنای 5 درصد - به روسیه به‌عنوان طرف قرارداد اصلی تحویل داده شود و پس از آن طی زمان‌بندی مشخصی، مسکو از طرف خود، واشنگتن و پاریس سوخت هسته‌ای میله‌ای با غنای 20 درصد را  به ایران تحویل  دهد. به گزارش خبرنگار  همشهری، مقامات پارلمانی ایران پیش از این، نسبت به تعهد 3کشور طرف معامله هسته‌ای ابراز تردید کرده‌اند.

آماده دور بعد

11آبان اما علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس گفت: برای رفع نگرانی‌های فنی به‌ویژه موضوع تضمین تهیه سوخت به مذاکرات بیشتر نیاز است. او ادامه داد: ما برای دور بعدی مذاکرات فنی در وین در مقر آژانس اتمی آماده‌ایم و اکنون آژانس باید تاریخ مناسب را تعیین کند.

نخستین گزاره غیرقطعی

سلطانیه همچنین خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم که سوخت را از هر تهیه‌کننده‌ای تحت چارچوب پادمان‌های آژانس فراهم کنیم. این نخستین بار پس از نشست اخیر وین است که یک مقام ایرانی با گزاره‌ای غیرقطعی درباره 3کشور آمریکا، روسیه و فرانسه به‌عنوان طرف‌های معامله هسته‌ای ایران برای تامین سوخت رآکتور تهران سخن می‌گوید.

به گزارش آسوشیتدپرس، سلطانیه از پاسخ به این سؤال که آیا این امر به معنی این است که ایران با طرح بین‌المللی برای صادرات اورانیوم ایران مخالف است، خودداری کرد.

ملاحظاتی که ایران گنجانده

پیش از سلطانیه، وزیر امور خارجه ایران در این‌باره در مالزی گفت: جمهوری اسلامی ایران ملاحظاتی درباره پیشنهاد ارائه شده دارد که در پاسخ خود آن را گنجانده است. منوچهر متکی ادامه داد: برخی از اعضای شرکت‌کننده در کمیته فنی در تماسی که با ما داشته‌اند، اعلام کرده‌اند که این ملاحظات و نکات مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران نیازمند این است که دور جدیدی از گفت‌وگوهای فنی را داشته باشیم. 

روسیه و انگلیس و... بان کی‌مون

در همین حال بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با یک روزنامه یونانی از ایران خواست تا فرصت را غنیمت شمرد و با  توافقنامه بین‌المللی که آژانس درباره ارسال اورانیوم ایران با غنای کم به خارج ارائه داده، موافقت کند.

از سوی دیگر 11آبان دیوید میلیبند که پس از 5 سال به مسکو رفته بود تا با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، گفت‌وگو کند، پس از این دیدار با او پشت تریبون رفت و به خبرنگاران گفت که ایران باید یک پاسخ صریح به طرح پیشنهادی آژانس ارائه کند.

به گزارش رویترز، میلیبند به همتای روس خود اشاره کرد و گفت: ما هر دو می‌خواهیم تا یک پاسخ سریع از ایران درباره طرح پیشنهادی رآکتور تحقیقاتی تهران ببینیم. به گزارش العالم، روسیه، فرانسه و آمریکا نیز پیش از این گفته‌اند که خواستار پاسخ سریعی از تهران درباره طرح پیشنهادی مبادله سوخت هستند.

اثرگذاری گروه دی‌8 در ساختار آینده اقتصاد جهانی

منوچهر متکی ، وزیر امور خارجه در دوازدهمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو دی‌8، با اشاره به اثرگذاری دی‌8 در ساختار آینده اقتصاد جهانی گفت:  با شکل‌گیری شرکت یا صندوق برای اجرای پروژه های مشترک گروه دی 8 و با توجه به رویکرد 8کشور اسلامی عضو در این گروه برای افزایش حوزه همکاری های گروه، به زودی شاهد تحول جدی در مناسبات گروه دی 8 خواهیم بود.

کد خبر 94330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز