یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین- ترجمه دکتر علی ملائکه: هر روز تعداد افراد بیشتر و بیشتری به معنای واقعی کلمه بر روی اینترنت جان می‌گیرند، چرا که صنعت حدودا 3 میلیارد دلاری درمان ناباروری به طور فزاینده‌ای دارد آنلاین می‌شود.

این خرید تازه بر روی وب هم مانند هر فعالیت تجاری آنلاین دیگری، خطرات خاص خودش را دارد.

اینترنت در این مورد مشتریان این صنعت را فراهم می‌کند - اغلب افرادی که به هر دری می‌زنند تا بچه‌دار شوند - و مطمئنا راهی سریع‌تر برای یافتن تخمک یا اسپرم  از افراد اهداکننده هم هست.

اما کارشناسان باروری می‌گویند این کار ممکن است به از دست دادن پول و نقش بر آب شدن رویاهای زوج‌های نابارور ختم شود.

پروفسور دبورا اسپار از دانشکده بازرگانی هاروارد و طرفدار تنظیم قانونی صنعت باروری در آمریکا در این باره گفت: "جای تعجب نیست که دست اندرکاران این کسب و کار این همه به فضای سایبر روی آورده‌اند. برای اغلب افراد خریدن لباس خواب از یک فروشگاه زنجیره‌ای کار ساده‌ای است، اما وقتی نوبت به خریدن به تخمک از مردم برسد، موضوع کاملا فرق می‌کند."

اسپار می‌گوید با وجود آنکه خریدن آنلاین تخمک هنوز به سادگی کلیک کردن روی یک کارت خرید نیست، اما بسیاری از افراد تمام گام‌ها و توجه مورد نیاز برای تطبیق کامل، غربالگری و هماهنگی دریافت‌کنندگان تخمک را نمی‌داند.

سایر کارشناسان می‌گویند ممکن است برخی وب‌سایت‌ها از خواستاران امیدوار تخمک بخواهند که پیش از دیدن مشخصات اهداکنندگان مبالغ غیرقابل‌استردادی را بپردازند یا ماه‌ها منتظر اهداکنندگانی بمانندکه هرگز پیدا نمی‌شوند.

به گفته دکتر درو  مافبت، مدیر پزشکی گروه متخصصصان پزشکی تولیدمثلی آریزونا هزینه بدست آوردن یک تخمک اهدایی از 2500 دلار در چند سال پیش به علت فقدان قوانین نظارتی به 35000 دلار در حال حاضر رسیده است که امکان ظهور گروه‌ جدیدی از بازاریاب‌ها به نام  "شکارچیان تخمک" را بوجود آورده است که به صورت دلال اینترنتی میان اهداکنندگان و گیرندگان عمل می‌کنند.

در واقع یک جستجوی تصادفی عبارت "اهداکننده تخمک" با گوگل نزدیک 1.2 میلیون لینک را بدست می‌دهد.در برخی از این مدخل‌ها عرضه‌کنندگان تخمک با عبارات گوناگون به تبلیغ می‌پردازند و در سایت‌های دیگر آگهی‌های خرید تخمک که دانشجویان را هدف قرار می دهد وعده پرداخت مبالغی در حد 7000 دلار  در برابر اهدای تخمک برای تامین هزینه کتاب، کالج یا جراحی‌‌های " انتخابی" این اهداکنندگان را می‌دهند.

مافیت در این مورد گفت: "ظهور شکارچیان تخمک یکی از علل اوج‌گیری قیمت‌ها بود.اما بازندگان واقعی در این بازی گیرندگان تخمک هستند."

کارشناسان می‌گویند زنان اهداکننده تخمک هم مراقب باشند که پرداخت این مبالغ باعث بی‌توجهی آنها به واقعیات و خطرهای اهدای تخمک که می‌‌تواند یک فرایند وقت‌گیر و تهاجمی باشد نشود.

برخی از این اهداکنندگان ممکن است بعدها از اینکه زن دیگری کودکی که از تخمک انها حاصل شده را بزرگ می‌کند، احساس پشیمانی کنند.

شلی اسمیت، رئیس "برنامه اهدای تخمک" در لوس آنجلس که در سال 1992 تاسیس شد، می‌گوید: "من شگفت‌زده هستم زیرا هر بار که آنلاین می‌شوم، چند آژانس اهدای تخمک دیگر  را پیدا می‌کنم که وعده‌هایی از پرداخت فوری پول تا حتی انجام جراحی پلاستیک در عوض اهدای تخمک را آگهی می‌کنند.

البته سازمان غذا و داروی آمریکا هر نوع انتقال بافت انسانی را تحت نظر دارد و دو گروه حرفه‌ای: انجمن پزشکی تولیدمثلی آمریکا (www.asrm.org (ASRM و جامعه تکنولوژی‌های کمک به تولیدمثل(www.sart.org (SART معیارهای برای پزشکی تولیدمثلی ارائه می‌دهند، اما ماتیف می‌گوید بسیاری از این به اصطلاح شکارچیان تخمک  تاییدیه SART را ندارند.

اسمیت در این باره می‌گوید: "تا جایی که به اینترنت مربوط است، جنبه مثبت این است که ما می‌توانیم با زوج‌های ناباور حتی در مکان‌های دوردستی مانند استرالیا کار کنیم و ارتباط فوری آنها را با صدها اهداکننده تخمک برقرار کنیم."

فرایند اهدای تخمک در مراکز تاییدشده شامل چندین مرحله است. پذیرنده بالقوه و اسپرم پدر آینده مورد آزمایش قرار میگیرند تا اطمینان حاصل شود که بارداری امکانپذیر است.
اهداکنندگان از لحاظ روانی و نیز بیماری‌های عفونی مورد بررسی قرار می‌گیرند و به آنها هورمون‌هایی داده می‌شود که تولید چندین تخمک را تحریک می‌کند؛ در همین حال گیرنده نیز هورمون‌هایی دریافت می‌کند تا سیکل قاعدگیش با سیکل اهداکننده همزمان شود.

تخمک‌های فرد اهداکننده زیر بیهوشی از او برداشته می‌شود و سپس برای بارورکردن در آزمایشگاه آماده می‌شوند. دو یا سه روز بعد این تخمک‌ها بارور می‌شوند، رویان‌های حاصل برای انتقال به رحم گیرنده آماده هستند.

 اسمیت می‌گوید برنامه اهدای تخمک در موسسه او دو تا سه ماه به طول می‌‌انجامد، که با مشاوره با گیرندگان آغاز می شود، که سپس یک اهداکننده را با کمک یک هماهنگ‌کننده انتخاب می‌کنند. مبلغ دریافتی 5550 دلار  شامل همه هزینه‌های وکلا، بیمه و ملاقات با یک متخصص تاییدشده زنان و زایمان است.

اسمیت یاداور می‌شود که هنگام جستجوی اینترنتی سایت‌های اهداکننده تخمک توجه به نکاتی مانند داشتن صندوق پستی، بیمه خسارات و  پزشکان تاییدشده مهم است.

او می‌گوید: "وب‌سایت‌هایی هستند که از نومیدی زوج‌های نابارور سوءاستفاده می‌کنند و یا پیشاپیش مبالغی را دریافت می‌کنند و بعد در میانه کار ناپدید می‌شوند."

او همچنین در مورد  شیوه‌های به دام‌انداختن مراجعان به این سایت‌ها هشدار می‌دهد که یک مشخصات یک اهداکننده زیبای تخمک را ارسال می‌کنند که علیرغم ادعای آنها دیگر تخمک اهدا نمی‌کند.

Reuters,25 Nov.,2006

کد خبر 9433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز