همشهری آنلاین: یک مرکز پژوهشی در دانشگاه خلق چین پیش بینی کرد رشد اقتصاد چین در سال 2007 به حدود 25/9 درصد کاهش خواهد یافت و تقریبا با همین نرخ تا سال 2010 ادامه خواهد یافت.

به گزارش روز یکشنبه 26 نوامبر پکن نیوز،موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه خلق چین در اولین گزارش اقتصاد کلان خود پیش بینی کرد که بر اثر اقدامات دولت برای کاهش رشد اقتصاد،تولید ناخالص چین از نرخ رشد حدود 48/10 درصد که برای امسال پیش بینی شده با کاهش محسوسی مواجه خواهد شد.

لی یان چو یکی از تحلیلگران این موسسه که گزارش مزبور را تهیه کرده گفته است"با نگرش از یک منظر میان مدت و بلند مدت،اقتصاد کلان چین به مرحله موفقیت این چرخه اقتصادی خود پایان خواهد داد اما هیچگونه کاهش قیمت ها یا رکود ظاهر نخواهد شد.

پژوهشگران پیش بینی کرده اند که تورم مصرف کننده در سال 2006 در چین 5/1 درصد و نرخ ثابت سالانه رشد سرمایه گذاری حدود 27 درصد باشد.

وو شیو لینگ، معاون بانک مرکزی چین در مصاحبه ای روز شنبه هنگام معرفی این گزارش از آن به دلیل "کیفیت بالایش" تمجید کرده است.

تحلیلگر موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه خلق چین پیش بینی کرده که رشد تولید ناخالص چین در سه ماهه چهارم سال 2006رقم 62/9 درصد باشد که از رقم4/10 درصد سه ماهه سوم و 3/11 درصد سه ماهه دو این سال کمتر است.

وی افزوده است"اگر سیاست های مالی و پولی تثبیت کننده کنونی ادامه یابد و دولت برخی سیاست های انقباضی گزینشی پیشه کند، رشد اقتصاد ملی چین در سال 2006روند خود را حفظ خواهد کرد و نرخ رشد تولید ناخالص داخلای سال آینده به 25/9 درصد کاهش خواهد یافت."

این گزارش پیش بینی کرده که رشد سالانه تولید ناخالص داخلی چین تا سال 2010 اندکی بیش از 9 درصد خواهد بود.

از سوی دیگر خبرگزاری شینهوا به نقل از اظهارات مطرح شده در یک سمیناری که اخیرا در پکن در باره چشم انداز رشد اقتصاد چین برگزار شده اعلام کرده که چنانچه رشد اقتصاد آمریکا سال آینده از 5/3 درصد به 2درصد کاهش یابد رشد صادرات چین از30 درصد به 15درصد کاهش خواهد یافت که این به مفهوم کاهش 3درصدی برای تولید ناخالص داخلی چین خواهد بود و با خود کاهش درآمد و شغل کمتر به همراه خواهد آورد.

البته برت هافمن،اقتصاددان ارشد بانک جهانی در زمینه اقتصاد چین معتقد است که کاهش رشد اقتصاد آمریکا تاثیر زیادی بر صادرات چین نخواهد داشت.

کد خبر 9430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز