یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: بانک جهانی به چین نسبت به رشد بالای این کشور هشدار داد و اعلام کرد تداوم رشد بالای 10 درصدی این کشور می‌تواند موجب بروز ناترازی‌های تجاری و اقتصادی در این کشور گردد.

 بانک جهانی در این گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد:‌ رشد اقتصادی چین در سال 2006 به 4/10 درصد و در سال 2007 به 6/9 درصد خواهد رسید، اما این رشد سریع می‌تواند ناترازی‌های ساختاری برای این کشور در پی داشته باشد.

بانک جهانی در گزارش ماه آگوست خود پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی چین در سال 2007 به 3/9 درصد برسد، که در گزارش جدید خود این رقم را به 6/9 درصد افزایش داد، اما برآورد خود از رشد اقتصادی چین در سال 2006 را تغییر نداد.

بانک جهانی در این گزارش هشدار داده است که چالش بزرگ چین در میان‌مدت و بلندمدت حفظ تعادل اقتصادی این کشور خواهد بود حال آنکه مخاطره کوتاه‌مدت چین چگونگی تعامل با مازاد عظیم تجاری است.

بانک جهانی افزوده است که چین نیازمند توجه بیشتر به بازار داخلی، تغییر مسیر از تولید در صنعت به خدمات، تلا‌ش برای توسعه عادلانه‌تر اقتصادی و رشد پایدار و متناسب با محیط زیست است. رشد تولید ناخالص داخلی چین از رقم بالای 3/11 درصدی سه‌ماهه دوم در سه‌ماهه سوم امسال به 4/10 درصد کاهش یافت.

کاهش رشد اقتصادی چین عمدتاً به علت کاهش رشد سرمایه‌گذاری ثابت مربوط می‌شود که از 8/29 درصد سه‌ماهه نخست به 8/13 درصد در سه‌ماهه سوم کاهش یافت.

تجارت چین با آمریکا و اتحادیه اروپا در 10 ماه اول امسال از مرز 200 میلیارد دلار گذشت.

در همین حال، انجمن گمرک چین با انتشار آخرین آمار‌های موجود از تجارت خارجی چین عنوان کرد که طی 10 ماه اول سال جاری میلادی اتحادیه اروپا همچنان بزرگترین شریک تجاری چین بوده است و تجارت دو جانبه آنها با رشد سالانه 2/24 درصدی به 218 میلیارد و 900 میلیون دلار رسیده است.

آمریکا با تجارت دو جانبه‌ای معادل 214 میلیارد و 520 میلیون دلار دومین شرکت تجاری بزرگ چین بوده است که تجارت دوجانبه آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/24درصد رشد داشته است.

ژاپن نیز سومین شریک تجاری بزرگ چین است و تجارت دو جانبه پکن و توکیو طی مدت فوق با 5/12 درصد رشد سالانه به 168 میلیارد و 460 میلیون دلار بالغ شده است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، آمار‌های گمرک چین حاکی از آن است که تجارت میان چین و هنگ کنگ معادل 131 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده که رشدی 1/23 درصدی داشته است.

کد خبر 8742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز