همشهری آنلاین: دوازدهمین نشست مجمع وزرای خارجه کشورهای اسلامی درحال توسعه (دی 8) با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای این گروه روز دوشنبه 11 آبان در کوالالامپور آغاز شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزرای امور خارجه گروه دی 8 در این نشست با بررسی آخرین برنامه‌های اجرا شده و عملکرد این گروه در یک سال گذشته، درباره اجرایی شدن مصوبات سران این گروه تبادل نظر می‌کنند.

رهبران گروه دی 8 در نشست پارسال در مالزی ، بر نهادینه شدن فعالیت‌های این گروه تاکید کردند و برای تحقق این هدف مقرر شد اساسنامه دی 8 مطابق با اهداف و دیدگاه‌های رهبران کشورهای عضو، تدوین و تصویب شود.

دراین نشست موضوعاتی مانند چگونگی عملیاتی شدن موافقتنامه‌های همکاری‌های گمرکی وحذف تعرفه‌های ترجیحی و اعطای روادید به تجار و فعالان اقتصادی به بحث گذاشته می‌شود که با اجرای کامل این توافقنامه‌ها، بازرگانان به راحتی می‌توانند در حوزه‌های مختلف در کشورهای عضو دی 8، فعالیت اقتصادی و تجاری کنند.

منوچهر متکی وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد کشورمان برای تاسیس صندوق ویژه کشورهای دی 8 خبر داد و گفت: با شکل‌ گیری این صندوق که منابع مالی اجرای طرح‌های مشترک گروه دی 8 را تامین خواهد کرد به زودی شاهد تحول جدی در مناسبات این گروه خواهیم بود.

دبیرخانه گروه دی 8 هم اکنون در استانبول ترکیه قرار دارد و دبیرکلی دی هشت پس از اندونزی به جمهوری اسلامی ایران منتقل خواهد شد.

در نشست روز دوشنبه وزرای امورخارجه دی 8، قرار است کشورهای عضو ، طرح‌های خود را بر مبنای نقشه راه ده ساله این گروه در زمینه امنیت غذایی ارائه کنند.

این نقشه راه که پارسال در ششمین نشست سران گروه دی 8 در مالزی تصویب شد چارچوب فعالیت‌ها و سیاست‌های دی 8 را در حوزه‌های مختلف در ده سال آینده مشخص می‌کند.

مقدار مبادلات تجاری میان اعضای دی 8، بیش از یک میلیارد دلار است و اعضای این گروه تصمیم گرفته‌اند این میزان را سالانه حداقل پنج درصد افزایش دهند.

تاکنون پنج طرح اصلی گروه دی 8 در زمینه‌‌های امنیت غذایی شامل بانک بذر، کود شیمیایی، علوفه حیوانی، استانداردها و مسایل تجاری و شیلات و آبزیان میان کشورهای عضو این گروه طرح ریزی شده است.

گروه دی 8 با 950 میلیون نفر جمعیت و 400 میلیون نیروی کار فعال ظرفیت‌های متنوعی برای توسعه اقتصادی دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در حاشیه این نشست در مصاحبه‌ای با خبرنگاران آخرین تحولات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را نیز تشریح کرد.

متکی قرار است با همتایان خود و شماری از مقامات عالی رتبه مالزی نیز گفتگو کند.

کد خبر 94223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز