گروه سیاسی: 10 آبان پس از یک هفته تعطیلی مجلس شورای اسلامی، خبرنگاران و شنوندگان رادیویی جلسه علنی بهارستان، منتظر بودند

که علی لاریجانی سرپرست تیم سابق مذاکرات هسته‌ای ایران، درباره آنچه پس از مذاکرات وین بین ایران، آژانس و 3کشور   آمریکا، روسیه و فرانسه - طرف معامله هسته‌ای- رخ‌داده، اظهار نظر کند، اما بلندگوهای صحن بهارستان هرگز صدایی از علی لاریجانی، با محتوای هسته‌ای پخش نکرد و او در جمع خبرنگاران هم حاضر نشد تا مقام دوم مجلس شورای اسلامی، موضع این مجلس را اعلام کند.

هیچ امتیازی نباید بدهیم

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای دریافت سوخت رآکتور تهران که رآکتور تحقیقاتی است، نباید هیچ امتیازی را به کشورهای ابرقدرت تامین‌کننده سوخت این رآکتور بدهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، محمدحسن ابوترابی‌فرد در حاشیه جلسه یکشنبه مجلس ضمن حضور در جمع خبرنگاران بیان کرد: اگر مذاکره ایران با کشورهای تامین‌کننده سوخت برای تبادل اورانیوم غنی‌سازی شده صورت بگیرد به‌طور طبیعی باید پس از دریافت سوخت مورد نیاز، اورانیوم غنی‌سازی‌ شده ایران با غلظت پایین به آنها تحویل شود. البته تبادل اورانیوم غنی‌سازی‌ شده باید شرایط معینی داشته باشد.

گوش نکردم

خبرنگاری به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری در مشهد و مغایرت آن با آنچه به‌عنوان پیشنهاد ایران به آژانس مطرح شده است، اشاره کرد و از ابوترابی‌فرد در این باره توضیح خواست. ابوترابی پاسخ داد: بنده سخنان آقای رئیس‌جمهور در مشهد را گوش نکردم اما اگر اختلاف دیدگاه باشد این موضوع نظریه قابل دفاعی است که کشورهای دارای سوخت باید نیاز ما را تامین کنند و ما هم به‌عنوان عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات آژانس و برای اهداف انسان‌دوستانه فعالیت کنیم.

کاملاً فرعی و جزئی

از سوی دیگر،  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: غربی‌ها به‌دنبال شانتاژ در مورد تامین سوخت رآکتور تهران هستند در حالی که این رآکتور یک رآکتور تحقیقاتی  و سوخت آن با نظارت آژانس قابل تعویض است.

کاظم جلالی درباره آنچه پس از نشست وین تامین سوخت هسته‌ای با غنای 75/19 رآکتور تحقیقاتی تهران به‌وجود آمده، گفت: مسئله این است که اساسا دنیای غرب نباید ذهن‌ها را از موضوع بسته پیشنهادی ایران که بسته جامعی است منحرف کند و به یک بحث کاملا فرعی و جزئی که به راحتی قابل انجام است، بپردازد.

این هم شانتاژ است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در بین مسئولان ایرانی درباره موضوع هسته‌ای به‌ویژه تامین سوخت رآکتور تهران اختلاف نظر وجود دارد، اظهار داشت: طرح چنین مسئله‌ای هم یک نوع شانتاژ تبلیغاتی است. او ادامه داد: اجماع کامل در این زمینه در بین مسئولان جمهوری اسلامی وجود دارد.

جلالی توضیح داد: هیچگاه کسی نپذیرفته که سوخت غنی‌شده زیر 5درصد ازسوی ایران در اختیارکشوری دیگر قرار گیرد بلکه در بحث تامین سوخت مبادله یک گزینه پیشنهادی و قابل مطالعه بود که روی این گزینه ملاحظات دقیق فنی و اقتصادی وجود دارد.

نظر رئیس قوه قضاییه

در میان سکوت رئیس مجلس درباره اختلاف اخیر ایران و 3کشور فروشنده سوخت هسته‌ای، برادر دیگر علی لاریجانی که چندماهی است به ریاست قوه دیگری از 3قوه رسیده است، نخستین اظهار نظر را در این سطح از مقامات ایرانی بیان کرد.

رئیس قوه قضاییه که در جلسه10آبان مسئولان عالی قضایی، سخن می‌گفت، تاکید کرد: نباید به راحتی منافع خود را در مسئله انرژی هسته‌ای نادیده بگیریم. صادق لاریجانی بیان کرد: ‌فرستادن اورانیوم به خارج کشور قابل تأمل است و به‌نظر می‌رسد اینگونه تعامل در بحث انرژی هسته‌ای به نفع کشور نیست و حسب ان‌پی‌تی کشورهای پیشرفته موظفند اورانیوم مورد نیاز کشور را به ایران تحویل دهند.

کد خبر 94213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز