یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: واکسن آنفلوانزای نوع A هنوز وارد کشور نشده و واکسنی که در مراکز درمانی و مطب‌ها تزریق می‌شود از نوع واکسن آنفلوانزای فصلی معمولی است

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و متخصص عفونی در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری تاکید کرد: واکسنی که در حال حاضر تزریق می‌شود از نوع واکسن آنفلوانزای فصلی است و بی‌ضرری این واکسن در مجامع علمی و پزشکی ثابت شده و کاملا ایمن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: واکسن آنفلوانزای نوع A در آینده‌ای نزدیک قرار است به میزان 2 میلیون دوز وارد کشور شود و سپس انجام مراحل واکسیناسیون با اولویت گروه‌های پر خطر آغاز شود.

دکتر بیژن صدری‌زاده، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و کارشناس سازمان جهانی بهداشت نیز در این خصوص اظهار داشت: کاربرد واکسن آنفلوانزای نوع A‌ در سطح جهانی، از نظر اطمینان از مؤثر بودن و بی‌خطری کامل این واکسن، خصوصاً در زنان باردار و کودکان نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد که هم‌اکنون در حال اجراست و طبق آخرین اطلاعات، پیش‌بینی می‌شود کاربرد این واکسن در سطح جهانی تا اواخر سال میلادی جاری مراحل نهایی خود را طی نماید.

دکتر صدری‌زاده به معرفی گروه‌های در اولویت، برای دریافت واکسن بیماری آنفلوانزای نوع‌Aه(H1N1) پرداخت و گفت: مبتلایان به بیماری‌های مزمن قلبی، عروقی، ریوی، کبدی و نیز مبتلایان به بیماری دیابت، سرطان و نقص ایمنی، کودکان زیر 5 سال، افراد بالای 65 سال و زنان باردار گروه‌های پرخطر در برابر بیماری آنفلوانزا محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز اورژانس و بخش‌های عفونی بیمارستان‌ها که با بیمار مبتلا به آنفلوانزا در تماس هستند، برای دریافت واکسن آنفلوانزای نوع نوع‌Aه(H1N1) در اولویت هستند.

وی با اشاره به آخرین بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت درخصوص اثربخشی و بی‌خطری واکسن آنفلوانزای نوع A‌ و عوارض احتمالی آن اظهار داشت: واکسن آنفلوانزای نوع نوع‌Aه(H1N1) از نظر تاثیر و بی‌خطر بودن در حال بررسی است و از نظر دارا بودن عوارض احتمالی مانند تب خفیف، سردرد، درد عضلانی و بعضاً عوارض موضعی به‌صورت درد، ورم و قرمزی در محل تزریق واکسن، شبیه واکسن آنفلوانزای فصلی است.

دکتر صدری‌زاده همچنین ظرفیت فعلی تولید جهانی واکسن آنفلوانزای فصلی در سال را حدود 600 میلیون دوز اعلام کرد و گفت: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، واکسیناسیون آنفلوانزای فصلی باید مانند گذشته برای گروه‌های پرخطر انجام شود.

وی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزای فصلی در مقابل ویروس آنفلوانزای نوع A‌ اثر پیشگیری‌کننده ندارد، خاطرنشان کرد: گروه‌های پرخطر در برابر بیماری آنفلوانزا علاوه بر دریافت واکسن آنفلوانزای فصلی باید در برابر بیماری آنفلوانزای نوع ‌Aه(H1N1) نیز واکسینه شوند.

به گفته دکتر صدری‌زاده، مسئولان سازمان جهانی بهداشت پس از بررسی کامل و اطمینان از مؤثر بودن و بی‌خطری کامل واکسن آنفلوانزای نوع‌A سعی می‌کنند آن را از اواخر سال میلادی جاری به‌تدریج در اختیار کشورها قرار دهند.

5/1 درصد مبتلایان جان باخته‌اند

آخرین آمار کشوری که دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، آن را منتشر کرده، حاکی از ابتلای 444‌مورد جدید به بیماری آنفلوانزای خوکی و مرگ 6 نفر بر اثر این بیماری صرفاً در هفته گذشته است.

به این ترتیب تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به 1638 نفر رسیده است و تاکنون 22 نفر بر اثر این بیماری در کشور فوت کرده‌اند. به‌این‌ترتیب تاکنون نزدیک به 5/1درصد از مبتلایان در ایران جان باخته‌اند. این درحالی است که در سطح جهانی، 449 هزار نفر مبتلا و 5 هزار نفر فوت کرده‌اند؛ یعنی نزدیک به یک درصد تلفات.

با توجه به تمرکز فعلی امکانات بهداشتی و درمانی در این باره و احتمال کفاف‌ندادن این امکانات درصورت بالاگرفتن فراگیری این بیماری، می‌توان در انتظار بالارفتن این نسبت تلفات بود.

دکتر ایرج خسرونیا، دبیر انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: پزشکان انتظار داشتند که با باز‌شدن مدارس تعداد مبتلایان به این بیماری بسیار بیشتر باشد که خوشبختانه چنین نشد. با این حال تاکنون 22 نفر مرده‌اند، گرچه جای تأسف دارد اما آمار قابل‌قبولی است.

دکتر خسرونیا افزود: این فصل، فصل آنفلوانزای انسانی است و افراد مسن و دانش‌آموزان و کسانی که به‌صورت گروهی مثل سربازخانه‌ها زندگی می‌کنند، دچار آنفلوانزا می‌شوند که انسانی است، نه خوکی.

دبیر انجمن متخصصان داخلی اضافه کرد: متأسفانه به‌دلیل ترسی که از طریق رسانه‌ها ایجاد شده مردم فکر می‌کنند هرکس آنفلوانزا گرفته از نوع خوکی است؛ اما آنفلوانزای خوکی علائمی همچون عفونت ریه، اسهال و استفراغ دارد.

ایران در حال عبور از موج اول آنفلوانزای نوع A

مدیر برنامه آنفلوانزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران اکنون در مرحله عبور از موج اول پاندمی آنفلوانزای نوع A قرار دارد، با اشاره به قدرت سرایت این بیماری، سرعت بالای انتشار را خاصیت یک پاندمی جهانی دانست و گفت: افرادی که یک‌بار به آنفلوانزای نوع A مبتلا می‌شوند به‌مدت بیش از یکسال از ابتلای مجدد به این بیماری مصون هستند.

دکتر سروش با بیان این مطلب عنوان کرد: قدرت نفوذ ویروس آنفلوانزای نوع A به حدی شدید است که وضعیتی که پاندمی سال 1918 طی 6 ماه در دنیا ایجاد کرد، در پاندمی فعلی طی 6 هفته ایجاد شد.

وی سرعت بالای انتشار را خاصیت یک پاندمی جهانی عنوان کرد و گفت: براساس برآوردهای جهانی پیش‌بینی شده که حدود 2 میلیارد نفر در دنیا یعنی حدود یک سوم جمعیت جهان به آنفلوانزای نوع A مبتلا شوند. اگرچه قدرت سرایت ویروس آنفلوانزای نوع A بالاست اما 98 درصد موارد خارج از مراکز درمانی بهبود می‌یابند و به راحتی درمان می‌شوند.

به گفته مدیر برنامه آنفلوانزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت، در حال حاضر تمامی اقدامات مربوط به آنفلوانزای نوع A در استان‌های کشور به‌خوبی مدیریت می‌شود و  در مرحله عبور از پیک اول این بیماری قرار داریم. در حال حاضر آمریکا به‌عنوان کشوری که ادعای برخورداری از بیشترین امکانات بهداشتی را دارد در فاز دوم این بیماری قرار گرفته است. 

وی از شدت مجدد بروز آنفلوانزای نوع A در کشورهای جنوب خلیج‌فارس خبر داد و گفت: بر این اساس ممکن است فاز دوم این بیماری در عربستان نیز آغاز شود.

دکتر سروش در ادامه بر لزوم آموزش جامعه در زمینه چگونگی پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای نوع‌A و همچنین نحوه برخورد با آن در زمان ابتلا، تاکید کرد و یادآور شد: پیشگیری از بروز آنفلوانزای نوع A در گروه‌های در معرض خطر ازجمله زنان باردار، بیماران قلبی، تنفسی، کبدی، دیابتی و شیمی درمانی، مبتلایان تالاسمی، کم‌خونی داسی شکل، مبتلایان به چاقی، افراد زیر 19 سال که آسپرین مصرف می‌کنند و دیگر گروه‌های پرخطر لازم است.

تعطیلی مدرسه‌ها!

مرضیه وحیددستجردی هفته پیش از وزارت آموزش و پرورش خواست مدارس آلوده به آنفلوانزای خوکی را تعطیل کند. او تأکید کرد که براساس  دستورالعمل وزارت بهداشت، در مدارسی که تعداد مبتلایان به آنفلوانزای خوکی زیاد است کلاس‌ها باید تعطیل شوند. اما گزارش‌ها حاکی از اختلاف نظر وزارت آموزش و پرورش با وزارت بهداشت در این زمینه است.

کد خبر 94187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز