همشهری آنلاین: همزمان با میلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع)، خراسان رضوی، هفتم آبان ماه میزبان رئیس جمهور در اولین سفر دور سوم سفرهای استانی دولت دهم خواهد بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نخستین سفرهای استانی هیات دولت در نوزدهم آبان 1384 به مقصد استان محروم خراسان جنوبی کلید خورد و با سفر به استان سمنان هم به پایان رسید.

آقای احمدی نژاد در دور اول این سفرها علاوه بر مراکز استان‌ها، شخصاً به 336 شهرستان‌ سرکشی کرد و از نزدیک با مشکلات مردم در سراسر کشور آشنا شد.

دیدارهای جداگانه با نخبگان، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و روحانیون و همچنین تشکیل جلسه هیأت دولت از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور در دور اول سفرهای استانی بود.

رئیس جمهور پس از اتمام مرحله نخست سفرهای فشرده دور اول، بلافاصله در دولت نهم، دور دوم سفرهای استانی را با سفر به بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی آغاز کرد؛ سفرهای دور دوم البته تفاوت‌هایی با دور اول این سفرها داشت.

سفر به شهرستان‌ها از برنامه کاری رئیس‌جمهور حذف و در عوض، بازدید سرزده از یکی از روستاهای محروم به آن اضافه شد.

در دور دوم سفرهای استانی، برنامه دیدار با نخبگان هر استان از برنامه‌های رئیس جمهور حذف و بر دیدارهای مردمی با آقای احمدی نژاد در مرکز هر استان متمرکز شد.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی به ریاست آقای احمدی‌نژاد، دیدار چهره به چهره رئیس جمهور با مردم و افتتاح طرح و پروژه‌های استانی از جمله برنامه‌های جدید سفرهای استانی دولت نهم در دور دوم بود.

البته دیدار رئیس‌جمهور با روحانیون، خانواده شهدا و ایثارگران و ریاست جلسه هیات دولت از برنامه‌های ثابتی بود که در دور اول و دور دوم سفرهای استانی تکرار شد.

دولت نهم در مدت 42 ماه؛ 59 سفر استانی ( به جز استان تهران ) را طی دو مرحله در سراسر کشور انجام داد. معادل فاصله هر سفر استانی 19 روز است.

یک هزار و 485 جلسه هماهنگی و بیش از 48 هزار و 900 نفر ساعت کار کارشناسی برای تهیه پیش نویس مصوبات سفرهای استانی در دولت نهم صرف شد تا مسیر آبادانی   استان‌ها و شهرستان‌ها شتاب بگیرد.

در 60 سفر استانی نزدیک به 12 هزار مصوبه وجود دارد که از مجموع مصوبات دور اول 93 درصد و دور دوم 49 درصد اجرایی شده است.

بیشترین مصوبات مربوط سفرهای استانی مربوط به استان تهران با 348 بند مصوبه و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان با 130 بند مصوبه است.

همچنین بیشترین مصوبات مربوط به وزارت نیرو با 387 مصوبه؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 354 مصوبه، راه و ترابری 324 مصوبه و کمترین آن مربوط به وزارت امور خارجه با هفت بند مصوبه است.

اما دور سوم سفرهای استانی اگرچه بناست تا با رویکردی فرهنگی آغاز شود اما به گفته مسئولان، پیگیری روند اجرای مصوبات سفرهای دور اول و دوم از اولویت‌های کاری این سفرهاست.

محمود صلاحی استاندار خراسان رضوی در این باره گفت: بیشتر از هشتاد درصد از مصوبات دور اول سفرهای استانی و حدود 50 درصد مصوبات دور دوم این سفرها، اجرایی شده‌اند.

به گفته استاندار خراسان رضوی، روز چهارشنبه برخی وزرا و معاونان رئیس جمهور وارد خراسان رضوی شدند و طبق برنامه ریزی انجام شده؛ هرکدام به یکی از شهرهای استان سفر کرده و با حضور در نشست شورای اداری محل ماموریت، از روند پیشرفت مصوبات دور نخست و دوم سفر هیئت دولت مطلع می‌شوند.

در این نشست‌ها اگر مشخص شود پروژه ای از دو سفر گذشته با مشکل مواجه است به کارگروهی که ظهر پنجشبه تشکیل می‌شود ارایه و پس از آن، در دستور کار دولت قرار میگیرد تا راهکارهای موجود برای رفع موانع احتمالی اجرای مصوبات قبلی به تصویب برسد.

در اولین سفر دور سوم سفرهای استانی دولت دهم، مصوباتی که مورد نیاز شهرستان‌ها است بررسی و در نشست هیئت دولت پیشنهاد می شود؛ همچنین پروژه‌های آماده افتتاح در شهرستان‌ها هم توسط نمایندگان دولت در آن مناطق به بهره برداری می رسد.

روز پنجشنبه شهر مقدس مشهد میزبان رئیس جمهور است و مسیر استقبال مردمی از رئیس جمهور هم از میدان پانزده خرداد تا صحن جامع رضوی اعلام شده است.

احمدی نژاد ساعت 10 صبح در صحن جامع رضوی برای مردم سخنرانی می‌کند.

پس از دیدار مردمی؛ رئیس جمهور به دلیل اهمیت موضوعات فرهنگی و هنری، شخصا در کارگروه فرهنگ و هنر شرکت می‌کند اما مسئولیت بقیه کارگروه ها؛ به عهده معاون اول رئیس جمهور است.

پس از پایان فعالیت کارگروه ها، مراسم ازدواج هزار و 200 زوج جوان از دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار می‌شود که رئیس جمهور در این مراسم سخنرانی خواهد داشت.

پس از این مراسم، آیین اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) که امسال پررنگ تر و گسترده تر از سال‌های قبل در سراسر ایران و برخی کشورهای دیگر برپا شده است با حضور دکتر احمدی نژاد برگزار می‌شود.

رئیس جمهور همچنین در مصاحبه زنده تلویزیونی با مردم استان سخن می‌گوید.

رئیس جمهور روز جمعه دومین روز از سفر به استان خراسان رضوی ، در نشستی با نخبگان استان دیدار و همچنین پس از آن در جشن های میلاد امام هشتم (ع) شرکت می‌کند.

عصر روز جمعه هم نشست هیات دولت در مشهد مقدس برگزار می شود و مصاحبه پایانی رئیس جمهور در خصوص مسائل استانی نیز پس از این جلسه خواهد بود.

شرکت رئیس جمهور در کنگره 23 هزار شهید استان‌های خراسان در روز شنبه نهم آبان و سخنرانی آقای احمدی نژاد در مراسم افتتاحیه این کنگره بزرگ و همچنین برگزاری نشستی با حضور مدیران عالی استانی، برنامه های روز سوم رئیس جمهور در اولین سفر دور سوم سفرهای استانی دولت دهم است.

کد خبر 93910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز