سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد که آخرین بار دوازدهم شهریورماه و در آخرین روز جلسات رای اعتماد به هیات وزیران در صحن علنی حضور یافته بود،12آبان سرزده به بهارستان آمد

و ترجیح داد نه از تریبون سفرهای استانی بلکه از تریبون مجلس، مجلسیان را خطاب قرار دهد که از روند بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در خانه ملت رضایت ندارد و اگر بررسی لایحه به این منوال ادامه پیدا کند «دولت زیر بار این مسئولیت نمی‌رود». رئیس‌جمهوری پس از یکسال کار عملی و تخصصی مجلس روی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، مشروط اعلام کرد: «ما لایحه را پس می‌گیریم».

از زمان حضور احمدی‌نژاد تا ترک بهارستان، صحن مجلس به چالش کشیده شد. اگر در بدو ورود برخی نمایندگان از جمله نمایندگان حامی دولت، دور رئیس دولت را حلقه زدند اما سخنان رئیس‌جمهوری با فریاد دو دوی نمایندگان به نشان مخالف گره خورد و شاید مجلس از سخنرانی یک‌ساعته احمدی‌نژاد آزرده خاطر شده بود که هنگام ترک صحن علنی، کمتر کسی او را بدرقه کرد.

از زمان 5 دقیقه‌ای تا سخنرانی یک ساعته

محمدرضا رحیمی، معاون پارلمانی سابق رئیس‌جمهوری، مسئولیت رایزنی با رئیس مجلس را به‌عهده گرفت تا از او بخواهد برای سخنرانی احمدی‌نژاد زمانی را اختصاص دهد. پاسخ لاریجانی این بود: رئیس‌جمهوری چون از قبل به هیات رئیسه اطلاع نداده و دستور جلسه مشخص است می‌تواند تنها از 5 دقیقه وقت نماینده دولت برای صحبت استفاده کند، اما احمدی‌نژاد معتقد بود که «طبق قانون اساسی می‌تواند صحبت کند».

این مناقشه روسای قوه مجریه و قانونگذاری آنگاه حل شد که رحیمی و ندیمی از طرف دولت و باهنر و میرتاج الدینی از طرف مجلس، رئیس قوه قانونگذاری را قانع کردند دستور جلسه را تغییر داده و فرصت را برای سخنرانی احمدی‌نژاد فراهم آورد.از همین رو بود که احمد توکلی، لاریجانی را متهم به نقض آیین‌نامه کرد که « شما به‌عنوان رئیس مجلس کار خلافی انجام دادید، دستور مجلس از قبل مشخص بود و نباید رئیس‌جمهور سخنرانی می‌کرد».

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که در پروسه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها کم تذکر و پیشنهاد نداده است، افزود: اینطور نیست که رئیس‌جمهور به خاطر برداشت ناصحیح از قانون اساسی تقاضای صحبت کند و شما هم اجازه دهید. شما نباید اجازه می‌دادید بدون خبر قبلی رئیس‌جمهور در مجلس صحبت کند و مصوبه مجلس را زیر سؤال ببرد.لاریجانی این تذکر توکلی را وارد دانست و در پاسخ گفت: روال کار مجلس باید مطابق دستور هفتگی باشد. من به آقایان و دوستان نیز توضیح دادم.

تذکر پشت تذکر

تذکر توکلی آخرین تذکر از سلسله تذکرات نمایندگان حین سخنرانی رئیس‌جمهوری نبود. او زمانی که از پس گرفتن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها سخن گفت نمایندگان با فریاد، مخالفت خود را نشان دادند.

علی عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات حین سخنرانی احمدی‌نژاد به نشانه تذکر ایستاده و خواستار اجازه هیات رئیسه برای ذکر تذکرش بود که رئیس‌جمهوری خطاب به او گفت: آقای عباسپور من فکر می‌کنم ما در این جلسه باید برخی مسائل را رعایت کنیم. شما همیشه می‌توانید در اینجا صحبت کنید.

عباسپور بالاخره در تذکری درباره صحبت‌های رئیس قوه اجرایی کشور در صحن علنی خاطر نشان کرد: گفته‌های وی عملکرد و تلاش نمایندگان در مورد این طرح را زیر سؤال می‌برد.

وی اظهار داشت: مجلس از طریق کمیسیون ویژه، لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را بررسی کرده و نمایندگان نیز پیشنهادهای فراوانی برای این لایحه ارائه دادند اما رئیس‌جمهور به‌صورتی عملکرد نمایندگان را بازگو می‌کند که گویا ما مصالح مردم را در نظر نگرفته‌ایم.

واکنش در راهرو

واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری، از صحن به راهروهای مجلس کشیده شد. غلامرضا مصباحی مقدم که به همراه کاظم دلخوش در بدو ورود احمدی‌نژاد به مجلس با او به رایزنی پرداخته و ظاهرا نگرانی هایشان را از آنچه قرار بود در صحن رخ دهد ابراز کرده بودند، تاکید کرد: مجلس از اختیارات خود کوتاه نمی‌آید.وی ضمن اشاره به اینکه مجلس باید دغدغه‌های دولت را نیز کاهش دهد، خاطرنشان کرد: مجلس نمی‌تواند اختیارات قانونی خود را نادیده بگیرد.

محمدرضا تابش نیز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت با بیان اینکه دولت باید به قانون تمکین کند، تصریح کرد: دولت باید مجری قوانین مجلس باشد، نمی‌تواند در آخرین لحظه زمانی که افکار عمومی پذیرش و هضم اجرای لایحه را نداشته باشد بیاید و اینگونه در افکار عمومی جا بیندازد که دولت به نفع مردم لایحه را پس می‌گیرد.

خارج از نظارت دیوان محاسبات

هیات رئیسه مجلس نیز عصر 12آبان برای پیدا کردن راهی برای برون رفت از مشکل پیش آمده و رسیدن به تفاهم با دولت، جلسه فوق العاده تشکیل داد. اختلاف‌نظر به‌وجود آمده بر سر تشکیل صندوق هدفمند‌سازی‌ یارانه‌هاست که مدنظر دولت بود و مجلس با آن مخالفت کرد.

نمایندگان در جلسه12آبان و پیش از حضور رئیس‌جمهوری طی مصوبه‌ای مقرر کردند منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب خزانه داری کل واریز شود. نظر مجلس این است که با تشکیل صندوق هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها این وجوه از نظارت دیوان محاسبات خارج خواهد شد.

کد خبر 94417

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز