دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون سازمان سنجش آموزش کشور، روش‌های ثبت‌نام و نحوه اعمال معدل در آزمون کارشناسی ارشد سال 89 را اعلام کرد

دکترحسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاریخچه برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در کشور، اظهار کرد: در ابتدا پذیرش دانشجوی ارشد از طریق خود دانشگاهها انجام می‌شد و چند سالی نیز مسوولیت برگزاری آزمون کارشناسی ارشد بر عهده معاونت دانشجویی وزارت علوم بود ولی از سال 68 سازمان سنجش آموزش کشور مسسولیت برگزاری این آزمون را بر عهده گرفت.

وی با اشاره به آغاز ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد سال 89 از صبح سه شنبه 5 آبان ماه، اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با شرکت پست و به منظور ارتقای بهره‌وری ملی و کاهش هزینه‌های عمومی، تعداد 13955 دفتر پستی متصل به شبکه اینترنت برای تکمیل تقاضانامه الکترونیکی ثبت‌نام در نظر گرفته شده است و داوطلبان می‌توانند برای تکمیل تقاضانامه الکترونیکی ثبت‌نامی خود به دفاتر پستی مشخص شده مراجعه کنند.

دکتر توکلی با اشاره به شرایط اختصاصی لازم برای ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد، افزود: بر این اساس داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی، از شرایط اختصاصی شرکت در این آزمون است.

وی با بیان اینکه شرکت مجدد فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد یا دکترا در رشته‌های قبلی ممنوع است، گفت: فارغ‌التحصیلان باید در رشته‌ای غیر از رشته فارغ التحصیلی خود ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه دارندگان مدرک کارشناسی مراکز ضمن خدمت فرهنگیان و یا معادل مجاز به ثبت‌نام و شرکت در این آزمون نیستند، گفت: دارندگان مدارک سطح 2 حوزه‌های علمیه، منحصرا می‌توانند در هر یک از کدرشته‌های گروه علوم انسانی ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون کارشناسی ارشد سال 88 حق ثبت نام در این آزمون را ندارند گفت: پذیرفته شدگان دوره‌های شبانه، نیمه حضوری، پیام نور، غیر انتفاعی، بین الملل و مجازی آزمون سال 88 در صورت عدم ثبت نام در رشته قبولی برای انصراف می‌توانند در آزمون89 شرکت کنند.

وی افزود: همچنین دانشجویان سال آخر و یا فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ورودی سال 76 به بعد که معدل آنان کمتر از 12 باشد حق ثبت نام و شرکت در این آزمون را ندارند.

دکتر توکلی با اشاره به مراحل ثبت‌نام در آزمون سال89، اظهار کرد: ثبت‌نام این آزمون از روز سه‌شنبه 5 آبان تا سه شنبه 12 آبان انجام می‌شود و بر این اساس هر داوطلب فقط می‌تواند در دو کد رشته امتحانی اصلی و شناور ثبت نام و در امتحانات مربوطه شرکت کند.

وی با اشاره به افزایش کد رشته‌های امتحانی شناور آزمون کارشناسی ارشد سال 89 به ایسنا گفت: تعداد این کد رشته‌ها امسال به 66 رشته افزایش یافته است.

معاون سازمان آموزش کشور با اشاره به روشهای ثبت نام در این آزمون و با اشاره افزایش 15 درصدی هزینه ثبت‌نام، اظهار کرد:‌ در روش اول داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و پرداخت هزینه ثبت نام به صورت اینترنتی نسبت به ثبت نام اقدام کنند. بر این اساس داوطلبان باید به وسیله کارت‌های عضو شتاب با مراجعه به سایت سازمان و پرداخت مبلغ 92 هزار ریال در آزمون ثبت نام کنند.

در روش دوم داوطلبان باید با مراجعه به باجه‌های پستی نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت‌نام اقدام کنند. بر این اساس داوطلبان باید پس از پرداخت 9 هزار و 200 تومان وجه ثبت نام و6 هزار ریال هزینه اداره پست با مراجعه به سایت سازمان نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
وی افزود: داوطلبانی که علاوه بر کد رشته امتحانی اصلی، کد رشته امتحانی شناور را نیز انتخاب می‌کنند باید نسبت به خریداری یک کارت اعتباری دیگر به مبلغ 92 هزار ریال اقدام کنند.

معاون سازمان سنجش با اشاره به نحوه اعمال معدل در آزمون کارشناسی ارشد سال 89 اظهار کرد: فارغ التحصیلان معدل کل اکتسابی را بر اساس معدل مندرج در مدرک فارغ التحصیلی باید در قسمت مربوطه درج کنند، چراکه این معدل در پذیرش آنان تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: بر این اساس گزینش نهایی داوطلبان بر اساس نمره کل حاصل از 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه 20 درصد ظرفیت هر رشته محل به رزمندگان واجد شرایط که حد نصاب نمره علمی لازم را احراز کرده باشند اختصاص می‌یابد، گفت: همچنین در گزینش نهایی رشته محل‌های مورد تقاضای آموزش و پرورش یک ظرفیت از هر رشته محل به داوطلبان واجد شرایط دارای حد نصاب نمره لازم مازاد بر ظرفیت موجود اختصاص می‌یابد.
دکتر توکلی با اشاره به مراحل تکمیل فرم تقاضانامه ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد اظهار کرد: در پایان مراحل ثبت نام به داوطلبان کد رهگیری چند رقمی و همچنین شماره پرونده ثبت نامی داده خواهد شد که این مسئله نشانگر پایان مراحل ثبت نام داوطلب است.
وی با بیان اینکه آزمون کارشناسی ارشد سال 89 در روزهای 28 تا30 بهمن برگزار می‌شود، اظهار کرد: سطح سوالات امتحانی بخش اختصاصی در حد دانش و تجربیات فارغ التحصیل دوره کارشناسی هر رشته و مطابق فهرست برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه ریزی است.
معاون سازمان سنجش به ایسنا گفت: مشخصات داوطلبان پس از ثبت نام از30 آبان تا 4 آذر ماه برای کنترل صحت روی سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

معاون سازمان سنجش در خاتمه با بیان اینکه کارت آزمون از 26 بهمن ماه توزیع می‌شود، گفت: آزمون کارشناسی ارشد 89 روزهای 28، 29 و 30 بهمن ماه برگزار می‌شود و نتایج اولیه آزمون اردیبهشت و نتایج نهایی شهریور ماه اعلام می شود

 

کد خبر 93737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز