شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفدهمین دوره‌ پارلمان آلمان سه‌شنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) آغاز به کار می‌کند.

دویچه وله در خصوص ترکیب و سایر ویژگی‌های دوره هفدهم پارلمان آلمان گزارشی منتشر کرده که در زیر می‌خوانید.

سه‌شنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) مسن‌ترین عضو دوره جدید مجلس نمایندگان آلمان (بوندس تاگ، پس از بیان تاریخ تولد خود، این پرسش را مطرح می‌کند: «در میان حاضران کسی هست که سنش از من بیشتر باشد؟»

با این جمله، کار مجلس جدید آغاز می‌شود. رسم است که مسن‌ترین نماینده، ریاست نخستین جلسه را به عهده بگیرد و نخستین سخنرانی را ایراد کند. در همین جلسه‌، رئیس مجلس انتخاب می‌شود که به احتمال زیاد، این بار همان رئیس پیشین، یعنی نوربرت لامرت (Norber Lammert) از حزب دموکرات مسیحی خواهد بود.

صندلی‌ها جا به جا می‌شوند

پیش از آنکه بوندس‌تاگ (رایشس تاگ سابق) کار خود را آغاز کند، باید در سالن اصلی مجلس یک سری تغییر و تعمیر انجام شود. صندلی‌های آبی‌رنگ باید طوری ردیف شوند که اعضای یک فراکسیون‌بتوانند در یک بلوک گرد آیند. در این راستا، بسیاری از صندلی‌های بلوک حزب سوسیال دموکرات باید برچیده شوند. این حزب در انتخابات ماه سپتامبر، ۷۶ کرسی خود را از دست داد.

سوسیال دموکرات‌ها که یکی از احزاب ائتلافی دولت بودند، باید اکنون "نیمکت ریاست" را ترک کنند و به جایگاه اپوزیسیون نقل مکان نمایند. رئیس فراکسیون این حزب، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه کنونی خواهد بود.

وضعیت لیبرال‌ها

در حالی که در مجلس هفدهم، حزب سوسیال دموکرات ضعیف‌تر می‌شود، حزب لیبرال "دموکرات‌های آزاد" بر قدرت خود می‌افزاید. لیبرال‌ها در انتخابات سپتامبر موفق شدند، ۳۲ کرسی به کرسی‌های خود بیفزایند. آنها با سوسیال مسیحی‌ها و دموکرات مسیحی‌ها اکثریت را کسب کرده‌اند و دولت آینده را به ریاست آنگلا مرکل تشکیل می‌دهند.

مرکل، رهبر حزب دموکرات مسیحی، خوشحال است از اینکه دوره‌ "ائتلاف بزرگ" با حزب سوسیال دموکرات‌ها به پایان رسیده است. او معقتد است که به علت حضور "دموکرات‌های آزاد" در دولت، دور دوم صدارتش را با شور و حرارت بیشتری آغاز خواهد کرد.

تعداد کرسی‌ها

دوره‌ هفدهم بوندس تاگ از ۶۲۲ نماینده تشکیل می‌شود. این بار در صحن مجلس چهره‌های جوان زیادی به چشم خواهند خورد. ۲۰۲ تن از نمایندگان، برای نخستین بار به مجلس راه یافته‌اند و در میان آنها تعداد جوان‌ترها به مراتب بیشتر از گذشته است.

کارکشته‌ترین نماینده، ولفگانگ شویبله (Wolfgang Scheuble)، وزیر کشور کنونی و وزیر دارایی آینده است. " جوان ترین نماینده‌ پارلمان" فلوریان برن اشنایدر (Florian Bernschneider) از حزب لیبرال‌های آزاد است که ۲۲ سال سن دارد. میانگین سنی در مجلس ۴۹ سال است.

تعداد نمایندگان زن

یک سوم نمایندگان دوره‌ هفدهم بوندس تاگ زن هستند. علت این امر تعداد کم زنان در فراکسیون احزاب حاکم است. در این زمینه، بدتر ازهمه حزب سوسیال مسیحی است که در فراکسیون آن تنها ۱۳ نماینده‌ زن حضور دارند. "سبزها" و "چپ‌ها" در این رابطه نمونه هستند، زیرا در فراکسیون‌های آنها تعداد زنان کمی بیشتر از مردان است.

نمایندگان از چه قشرهایی هستند؟

اکثر نمایندگان پیش از آنکه به مجلس راه یابند مهندس، آموزگار و وکیل مدافع بوده‌اند یا در بخش بازرگانی کار می‌کرده‌اند. بدین ترتیب، بوندس تاگ آینه‌ تمام‌نمای جامعه‌ آلمان نیست. با وجود این، درهای آن به روی همگان باز است. مردم از هر قشر و طبقه‌ای می‌توانند وارد ساختمان مجلس شوند، کاری که در بسیاری از کشورها ناممکن است.

سالانه نزدیک به ۳ میلیون نفر از ساکنان آلمان و جهانگردان، از ساختمان پارلمان دیدن می‌کنند، که جذابترین ساختمان در محله‌ی دولت برلین است

کد خبر 93577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز