شنبه ۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی، نامزدهای انتخابات پارلمانی آلمان کوشیدند تا نظر مساعد رای‌دهندگان این کشور را به سوی خود جلب کنند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در آستانه انتخابات پارلمانی خواستار رای گسترده به جناح محافظه کار شد تا این کشور به سرعت از وخیم‌ترین رکود اقتصادی تاریخ پس از جنگ خارج شود.

آنگلا مرکل که ابقای او در راس دولت آلمان قطعی به‌نظر می‌رسد اعلام کرد باید تصمیم بگیریم چگونه می‌توانیم به سرعت از بحران اقتصادی خارج شویم. آنگلا مرکل پس از بازگشت از نشست گروه 20در پیتسبورگ آمریکا در چارچوب آخرین تجمع انتخاباتی خود در برلین در برابر هزاران نفر از فعالان حزب خود یعنی اتحادیه دمکرات مسیحی سخن می‌گفت.

مرکل با یادآوری اینکه نخستین قدرت اقتصادی اروپا امسال منتظر کاهش 5 درصدی تولید ناخالص داخلی خود است، تاکید کرد: آلمان به ثبات و نه کسب تجربه نیاز دارد.

وی همچنین در نطق 30 دقیقه‌ای خود که در آن حتی یک بار از فرانک والتر اشتاین‌مایر رقیب و وزیر امور خارجه سوسیال دمکرات خود سخن به‌میان نیاورد اطمینان داد ما تنها حزبی در آلمان هستیم که سیاست اقتصادی منطقی و همبستگی با اقشار آسیب‌پذیر را اجرا می‌کنیم. صدر اعظم آلمان تاکید کرد: هر شهروند امکان آن را دارد که در مسیر این جهت‌گیری جدید تلاش کند.

وی بار دیگر درباره تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک‌تر ابراز امیدواری کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، در حالی که هدف مرکل به‌دست آوردن اکثریت دولت با حزب اف‌دی‌پی است آخرین نظرسنجی‌ها از این حکایت دارد که او احتمالا مجبور خواهد شد ائتلاف چپ و راست خود را با حزب سوسیال دمکرات ابقا کند.

انتخابات پارلمانی آلمان تحت‌الشعاع بحران اقتصادی و همچنین عملیات نظامی در افغانستان برگزار شد. شبکه القاعده هم با انتشار چند نوار ویدئویی در روزهای منتهی به این انتخابات نسبت به حضور نظامیان آلمان در افغانستان هشدار داد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مرکل در میان مردم آلمان محبوبیت بالایی دارد و اگر انتخابات مستقیم برگزار  ‌شود او بدون شک صدراعظم بعدی آلمان خواهد شد. اما حزب حاکم دمکرات مسیحی او به اندازه خود مرکل در آلمان محبوب نیست.

کد خبر 91272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز