گروه اقتصادی: آمارهای وزارت صنایع از کاهش تقاضا برای تاسیس و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در سال 87 خبر می‌دهد.

در سال 87 تعداد جواز تاسیس واحدهای صنعتی 46درصد و تعداد پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی 7درصد کاهش پیدا کرد. براساس آمارهای وزارت صنایع، در 4فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال 87 به‌تدریج از تعداد درخواست‌ها برای اخذ جواز تاسیس واحدهای صنعتی کاسته شده که نشانگر گسترش پیامدهای بحران اقتصادی جهان به صنعت کشورمان است.

بحران اقتصادی دنیا در اواسط سال گذشته به اوج رسید که همین مسئله بر صنعت ایران نیز اثر خود را گذارده است. براساس آمار وزارت صنایع، تعداد جواز تاسیس واحدهای صنعتی در فصل بهار سال گذشته 21درصد، در تابستان 41درصد، در پاییز 56درصد و در زمستان 66درصد نسبت به فصول مشابه سال 86 کاهش یافته است.

از آنجا که صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی، شاخصی برای ارزیابی وضعیت آتی صنعت به شمار می‌آید، این روند نزولی طی 4فصل سال قبل، به معنای گسترش رکود در بخش صنعت کشور است که موجب کاهش تمایل سرمایه‌گذاران خصوصی و کاهش توان بنگاه‌های دولتی برای اخذ جواز تاسیس واحدهای صنعتی شده است.

براساس این آمار، در طول سال 87 مجموعا 26هزار جواز تاسیس واحدهای صنعتی در کشور صادر شده که نسبت به رقم 48هزار جواز سال 86، کاهش 46درصدی نشان می‌دهد.

این در حالی است که در سال‌های قبل وضعیت جواز تاسیس واحدهای صنعتی، روندی صعودی داشت و از 31هزار واحد در سال 84 به 54هزار واحد در سال 85 رسیده بود. اما در سال 86 این رقم به 48هزار واحد کاهش یافت و سال گذشته هم تقریبا نصف شد.

ارزش سرمایه‌گذاری تعداد جوازهای صادره برای تاسیس واحدهای صنعتی هم در سال 87 نسبت به سال 86 حدود 34درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که طی سال‌های 84، 85 و 86 سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش پیدا کرده بود.

کد خبر 93479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز