چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه استان‌ها - بهناز جلالی پور: بحران اقتصادی، کاهش دستمزد، کاهش تولید، نبود نقدینگی و تعدیل نیرو، این روز‌ها واژه‌هایی آشنا برای بخش صنعت و تولید است.

گلایه‌مندی‌ها تنها از گروه‌های کارگری نیست؛ بلکه کارفرما‌ها نیز گله دارند از هزینه‌هایی که هر روز سنگین تر می‌شود و موانعی که بلندتر؛ به نحوی که هم کارگر و هم کار فرما متضرر می‌شوند.

مهدی زمانی، دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه، جهاد لوله پایور، پروفیل ساوه ساز، پاساب، کاوه رادیاتور، آهنکوبان، آنومید و مالد ایران را به‌عنوان نمونه‌هایی از 33 شرکتی اعلام می‌کند که طی سال جاری و سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند.

وی معتقد است بحران جهانی اقتصاد به ایران نیز رسیده و بسیاری از واحد‌های تولیدی و صنعتی را دچار بحران و نوسانات شدید کرده است.زمانی می‌گوید: در شرایط کنونی، رکود، بحران و تعدیل کارگران با هم توام شده است.

بنا بر آمار موجود در حال حاضر 11 شرکت در حالت نیمه‌تعطیل قرار دارند. این شرکت‌ها که در شهرک‌های مختلف صنعتی ساوه متمرکز هستند، اکنون با ظرفیتی کمتر از توان خود فعال هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه، فرسودگی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، نبود فضای مناسب برای رقابت با توجه به حجم بالای واردات کالا‌های ارزان قیمت چینی و بالا بودن هزینه‌های مرتبط با تولید و صنعت را از جمله دلایل ایجاد شرایط نامطلوب کنونی تولید می‌داند.

البته وی تاکید می‌کند که دولت تلاش دارد با امتیازاتی که به کارفرمایان می‌دهد، از اشتغالزایی و حفظ آن حمایت کند. از جمله این امتیازات وام‌ها و تسهیلاتی است که به برخی واحد‌های تولیدی تعلق گرفت که البته انتقادات زیادی را نیز به همراه داشت.

همچنین تنظیم قرارداد‌های کار، که به اعتقاد مهدی  زمانی کاهش مدت قرارداد به 29 روز که امکان فسخ آن به صورت یک طرفه وجود دارد، بیش از آن که به صیانت از نیروی کار بیانجامد، امنیت شغلی را کاهش داده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه، همچنین اعلام می‌کند که 63 واحد صنعتی و تولیدی در شهرستان ساوه در شرایط بحرانی به سر می‌برند.   برخی از این واحد‌ها همچنان فعال هستند و در تلاش برای بهبود شرایط و دریافت تسهیلات و برخی نیز تعطیل شده‌اند.

کمبود نقدینگی و بدهی معوقه به سیستم بانکی و معوقات به شرکت‌های بیمه یا خدماتی، بدهی مالیاتی، کمبود مواد اولیه برای تولید، واردات کالا‌های مشابه و عدم فروش در بازار، کاهش تقاضا در بازار و مطالبات معوقه از بانک‌ها، اصلی‌ترین دلایلی است که بحران کنونی را ایجاد کرده است.

زمانی، در خصوص راه‌های برون رفت از شرایط کنونی می‌گوید: حمایت از تولید داخلی بسیار ضروری است. در شرایطی که امکان تولید برخی محصولات وجود دارد باید کنترل بیشتری بر مرز‌ها و راه‌های واردات اعمال شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه، با اشاره به اعطای تسهیلات در جهت اشتغالزایی به واحد‌های تولیدی، اظهار می‌دارد: برخی واحد‌ها برای استفاده از این فرصت ابتدا تعدادی از نیرو‌های فعال خود را اخراج کرده و سپس با دریافت تسهیلات، نیرو‌های جدیدی با شرایط آسان‌تر را جذب کردند، این شرکت‌ها با گذشت زمان تعیین شده از سوی دولت و با اجرای تعهد خود، نیرو‌های جدید را نیز اخراج می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: در شرایطی که دولت از حساب ذخیره ارزی هزینه می‌کند باید در خصوص چگونگی هزینه‌کرد آن نیز نظارت دقیقی داشته باشد.زمانی از دولت می‌خواهد توجه بیشتری به سفره‌های تهی کارگران داشته باشد و در جهت تحقق وعده‌هایش
در خصوص اعطای سهام عدالت و بهبود وضعیت معیشت آنان گام‌بردارد.

کد خبر 90077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز