گروه اقتصادی: استفاده روز افزون از موتور‌سیکلت در سفرهای درون شهری با توجه به ویژگی‌های این وسیله نقلیه در مقایسه با خودرو و سایر اشکال حمل‌ونقل درون شهری از جمله عوامل مؤثر در رشد سرمایه‌گذاری برای مونتاژ یا ساخت داخل این وسیله نقلیه شده است.

برخلاف این سرمایه‌گذاری‌ها و فرصت‌های شغلی و ارز آوری حاصل از رشد صنعت موتور‌سیکلت در کشورمان، چندی پیش معاون وزیر صنایع و معادن اعلام کرده است که با وجود پیش‌بینی‌های انجام شده، از500 واحد تولیدی موتور‌سیکلت‌سازی‌ در کشورمان 300 واحد ور‌شکست شده‌اند، بنابراین دیگر نیازی به تاسیس کارخانه نداریم و باید از کارخانه‌های موجودی که اکنون تعطیل شده‌اند، استفاده کنیم.

محمد جعفر دانش مارنانی درگفت وگوبا ایسنا:، با انتقاد از برخی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این صنعت، می‌افزاید: اکنون با بحران اشتغال مواجهیم و متأسفانه از جمله دلایل این بحران نیز سرمایه‌گذاری مجدد در بخش‌های فرسوده و از کار افتاده است؛ به جای این‌که روی کارخانه‌های بزرگ و کارآمد سرمایه‌گذاری کنیم با این‌گونه سرمایه‌گذاری تنها منابع طبیعی را از بین می‌بریم.

وی می‌افزاید: برای اینکه به رتبه اول اقتصادی برسیم، باید سرمایه‌گذاری‌های بزرگتری انجام دهیم اما اکنون 500 واحد تولیدی موتورسیکلت‌سازی‌ در ایران موجود است که با وجود پیش‌بینی‌های انجام‌شده، متأسفانه 300 واحد آن ورشکست شده‌اند.

با وجود این دیدگاه معاون وزیر صنایع و معادن بسیاری از تولید‌کنندگان با استناد به فرصت‌های شغلی و صادراتی صنایع موتور سیکلت‌سازی و نیاز بازار کشورهای منطقه، به سرمایه‌گذاری در این بخش تاکید دارند . بر این اساس چندی پیش مدیرعامل ایران دو چرخ از آغاز به کار کارخانه مونتاژ و ساخت موتور سیکلت با ظرفیت سالانه بیش از 15 هزار دستگاه در منطقه آزاد چا‌بهار خبر داده و اعلام کرده با راه‌اندازی این واحد صنعتی زمینه اشتغال بیش از 50 نفر فراهم شده است.

حسین خضری با اشاره به اهداف ایجاد این واحد با بیان اینکه برای توسعه اشتغال و گسترش صادرات موتور‌سیکلت برنامه‌ریزی شده است، می‌افزاید: با توجه به موقعیت خاص، منطقه آزاد چابهار می‌تواند سهم بسزایی در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده این واحد صنعتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این واحد، سالانه بیش از 15 هزار دستگاه موتورسیکلت به خارج از کشور صادر شود، می‌افزاید: در سال گذشته پایگاه تولیدی این شرکت در قزوین با 5 میلیون دلار صادرات موتورسیکلت به کشورهای آسیای میانه، پاکستان، افغانستان و عراق از سوی وزارت صنایع و معادن به‌عنوان صادرکننده برتر شناخته شده است.

همچنین حسین میر لوحی، مدیر بازرگانی این شرکت نیز با بیان اینکه تولیدات چابهار برای صادرات به کشورهای افغانستان و پاکستان در نظر گرفته شده است، می‌گوید: بر این اساس نخستین محموله صادراتی به ارزش 56 هزارو 650 دلار، دهم شهریور ماه از چابهار به افغانستان ارسال شد. گرچه این واحد تولیدی کار خود را با تولید موتورسیکلت مدل
سی.جی 125 آغاز کرده‌ اما در ادامه محصولاتی که اکنون در پایگاه قزوین تولید می‌شود مانند موتورهای 3 و 4 چرخ را نیز تولید خواهیم کرد.

کد خبر 63842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز