گروه اجتماعی- وحید رضا نعیمی: تولید خشخاش در افغانستان بازار 65 میلیارد دلاری هروئین و تریاک در جهان را تغذیه می‌کند که بیش از 15 میلیون معتاد مشتری آن هستند

گزارش جدید سازمان ملل با اعلام این مطلب می‌افزاید نیمی از عرضه مواد‌مخدر در ایران، روسیه و اروپا مصرف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اروپا 19 درصد، روسیه و ایران هر کدام 15 درصد، چین 12 درصد، هند 7 درصد، پاکستان، آفریقا و کشورهای قاره آمریکا هر کدام 6 درصد مصرف مواد افیونی دنیا را به‌خود اختصاص می‌دهند. در سال 2008، 14تن هروئین افغانی و 450 تن تریاک در ایران مصرف شد.

گزارش دفتر مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل حاکی از آن است که ایران بزرگ‌ترین مشکل اعتیاد به مواد‌مخدر را در جهان دارد. 92 درصد تریاک دنیا در افغانستان تولید و هر سال حدود 3500 تن تریاک از این کشور قاچاق می‌شود.

دو سوم این مقدار پیش از ترک کشورهای آسیای مرکزی به هروئین تبدیل و بقیه به‌صورت تریاک منتقل می‌شود. آمار نشان می‌دهد فقط 2 درصد تریاک و هروئین تولیدی توسط مقامات افغانستان توقیف می‌شود و 40 درصد آن از طریق پاکستان، 30 درصد از طریق ایران و 25 درصد از طریق آسیای مرکزی قاچاق می‌شود.

کارشناسان سازمان ملل اکنون از جاده ابریشم به‌عنوان مسیر هروئین نام می‌برند که در امتداد خود، مرگ و خشونت در یکی از راهبردی‌ترین و در عین حال متلاطم‌ترین مناطق جهان را به بار می‌آورد.

آنتونیو ماریا کاستا مدیر اجرایی دفتر مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل گفت: منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان به بزرگ‌ترین منطقه تجارت آزاد همه چیز و هر چیز غیرقانونی از جمله مواد‌مخدر، اسلحه، وسایل بمب‌سازی، مواد شیمیایی، حتی آدم و مهاجر تبدیل شده است.

وی هشدار داد توفان عظیم مواد‌مخدر و تروریسم چه بسا به سوی آسیای مرکزی در حال حرکت باشد و ممکن است بخش بزرگی از این منطقه درگیر تروریسم گسترده شود که می‌تواند منابع عظیم انرژی منطقه را با خطر مواجه کند.

قاچاق مواد‌مخدر در این منطقه تنها به اعتیاد ختم نمی‌شود و گسترش برخی بیماری‌ها مانند ایدز و تأمین مالی پیکارجویان در کشورهای مختلف از دیگر پیامدهای آن است. طالبان اکنون بیش از زمانی که در قدرت بود، از این تجارت مرگبار پول در می‌آورد. بین سال‌های 2005 تا 2008، طالبان هر سال بین 90 تا 160 میلیون دلار از کشاورزان خشخاش و قاچاقچیان مالیات گرفته است درحالی‌که این درآمد یک دهه قبل بین 75 تا 100 میلیون دلار در سال بود.

گزارش سازمان ملل تصریح می‌کند بسیاری از سوداگران بزرگ مواد را که با پیکارجویان ارتباط دارند، دستگاه‌های اطلاعاتی افغانستان و دیگر کشورها می‌شناسند اما کسی جلوی تردد آنان را نمی‌گیرد و شورای امنیت سازمان ملل نیز اقدامی برای ضبط اموالشان انجام نمی‌دهد.

در سراسر جهان حدود 15/4 میلیون نفر معتاد به مواد‌مخدر مشتق از تریاک هستند و مصرف سالانه هروئین به 340 تن در سال برآورد می‌شود که برابر با 2600 تن تریاک است. مصرف جهانی تریاک سالانه به حدود 1100 تن می‌رسد. این 2ماده مخدر سالانه جان بیش از 100 هزار نفر را در جهان می‌گیرند.

مواد‌مخدر تهدید ملی است

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، پدیده اعتیاد به مواد‌مخدر را یک تهدید ملی توصیف کرد. طه طاهری اعلام کرد: آثار اعتیاد به مواد‌مخدر در بخش روانی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی و نیز امنیتی به اندازه‌ای است که می‌توان آن را به‌عنوان نوعی تهدید ملی تلقی کرد که فاقد مقطع زمانی خاصی است. 

طاهری که در بازدید از غرفه روزنامه همشهری در نمایشگاه مطبوعات با خبرنگار ما سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: راهبرد مبارزه با مواد‌مخدر که دربرگیرنده 11 مورد سیاست کلان است، در سال 1386 ابلاغ شد و وظیفه ستاد اجرای آن و انجام هدایت‌های لازم است.

به گفته وی، در چارچوب این برنامه راهبردی، وظایف هر دستگاه در این راستا مشخص است؛ هر چند برخی سازمان‌ها در انجام وظایف خود کاملاً‌ موفق نبوده‌اند. به‌طور مثال، آموزش و پرورش باید سازمان‌دهی لازم را با توجه به ملاحظات و تفاوت‌های منطقه‌ای در کشور ایجاد کند.

طاهری تصریح کرد: در بخش مبارزه با عرضه، تلاش‌های خوبی صورت گرفته است، به‌طوری که مثلاً‌ آمار کشف مواد‌مخدر در استان هرمزگان برابر با کل جهان است اما باید مسئله تقاضا حل شود.

وی افزود: فعالیت‌های امروز در این حوزه چندین سال بعد جواب می‌دهد. فعالیت‌های درمانی در حوزه اعتیاد موضوعی دیگری بود که طاهری به آن پرداخت و عنوان کرد: بخش خصوصی حضور گسترده‌ای در این حوزه دارد به‌گونه‌ای که 70 درصد فعالیت درمانی در حوزه اعتیاد توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد. وی با اذعان به‌وجود مشکلاتی در چگونگی فعالیت‌های بخش خصوصی، تاکید کرد: نظارت‌های لازم در این بخش صورت می‌گیرد.

کد خبر 93471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز