مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنج کتاب مطرح دفاع مقدسی که ویژگی مشترک آنها روایت خاطرات زنان از جنگ است به زودی به انگلیسی ترجمه و در سطح بین‌المللی منتشر می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، "زیتون سرخ" نوشته سیدقاسم یاحسینی، "یکشنبه آخر" نوشته معصومه رامهرمزی، "پاییز 59" نوشته تدوین و نگارش رقیه میرابوالقاسمی،"یک دریا ستاره" از سیدقاسم یاحسینی و "دا" نوشته سیده اعظم حسینی پنج کتابی هستند که انتشارات سوره مهر آنها را منتشر کرده و دفتر ترجمه مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به دلیل استقبال داخلی تصمیم گرفته است در توافقی با مترجمان داخلی و خارجی این کتابها را برای چاپ در عرصه بین‌المللی به زبان انگلیسی ترجمه کند.

در حال حاضر مترجم "دا" و "زیتون سرخ" مشخص شده است. تاکنون پال اسپراکمن استاد دانشگاه راترگرز نیوجرسی و مترجم آمریکایی 100 صفحه اول "دا" را به پایان رسانده و البته قصد دارد بخشهایی از این کتاب حجیم را به انتخاب خود حذف کند.

همچنین قرار است جیمز کلارک آمریکایی "زیتون سرخ" را ترجمه کند و به زودی مترجمان 3 کتاب دیگر نیز مشخص خواهد شد. ناشر این آثار نیز احتمالا نشر مزدا خواهد بود که پیش از این تجربه انتشار بین المللی کتابهای ترجمه شده ایرانی به ویژه در حیطه دفاع مقدس را داشته است.

اسپراکمن که ترجمه "دا" را انجام می دهد پیش از این کتابهای" سفر به گرای 270 درجه"، "شطرنج با ماشین قیامت"،" داستانهای شهر جنگی" و" اسماعیل" را به انگلیسی ترجمه کرده است.

همانطور که اشاره شد این کتابها همگی در حوزه دفاع مقدس هستند که به روایت خاطرات زنانی که در دفاع مقدس نقش بارزی داشته‌اند پرداخته‌اند.

"زیتون سرخ" خاطرات ناهید یوسفیان اولین زن اتمی ایران است که توسط سید قاسم یاحسینی به رشته تحریر درآمده و در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تولید شده است.

"زیتون سرخ" با نگاهی واقعیتگرا یک دورنما و نگاهی کلی از داستان زندگی ناهید یوسفیان عضو سازمان انرژی اتمی ایران را پیش روی خواننده قرار می دهد؛ زندگی پر فراز و نشیبی که حتی به دو راهی انتخاب میان فرصتهای بسیارخوب و وسوسه‌انگیز از سوی کشورهای مختلف و خدمت به وطن از سوی دیگر می رسد.

یاحسینی درباره این کتاب می گوید: ناهید یوسفیان با موفقیتهای بسیار در دوران نوجوانی و جوانی، سال 54 از دانشگاه اهواز رشته فیزیک فارغ التحصیل می‌شود. در همین زمان با پسری به نام علی آشنا می شود. در جریان مبارزات انقلاب به مبارزات خود ادامه می دهد. سال 57 ازدواج می کند و مرداد ماه همان سال در رشته فیزیک هسته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران فارغ التحصیل می شود. به هیچکدام از دعوت نامه‌های تحصیلی کشورهای مختلف پاسخ نمی دهد و به سازمان انرژی هسته ای ایران می پیوندد تا اینکه ماجرای جنگ ناخواسته او را در کام خود می کشد و عشق و دوست داشتنش نافرجام می ماند.

و اما "یکشنبه آخر" نوشته معصومه رامهرمزی، کتابی در مورد شروع جنگ و محاصره خرمشهر تا آزادی خرمشهر از سال 59 تا سال 61 است.

رامهرمزی راوی این داستان است که از سن 14 سالگی در جنگ حضور فعال دارد. "یکشنبه آخر" کتابی با موضوع یک زن رزمنده است که با شروع جنگ پا به جبهه می گذارد و تا پایان جنگ بهترین لحظات زندگیش را صرف کمک به رزمندگان می کند.

این کتاب یک داستان نیست بلکه خاطرات یک زن رزمنده است که شاهد مرگ پدر در دوران نوجوانی بوده و مرارتهای فراوانی را متحمل شده است. رامهرمزی دراین داستان، روایتی از جنگ و شهادت برادرش را به تصویر می‌کشد.

"پاییز 59" خاطرات زهره ستوده است که گفتگوهای آن را سیده اعظم حسینی و ناهید سلمانی انجام داده‌اند و تدوین و نگارش آن برعهده رقیه میرابوالقاسمی بوده است. این کتاب خاطراتی را که گذشته می کاود و سالهای دور یکی از شاهدان عینی روزهای آغازین جنگ دفاع مقدس را ورق می زند. راوی از سالهای جوانی و زندگی در خرمشهر و آبادان محاصره شده می گوید و خاطراتش را با شکستن تصوراتش از لباس سربازی و تفنگ آغاز می‌کند. خاطرات زهره ستوده از شاهدان عینی روزهای آغازین دفاع مقدس، روایت شده است.

"پاییز 59" که از مجموعه کتابهای خرمشهر است که در دوازده فصل به خاطرات ستوده می پردازد و در بخش پایانی عکسها و اسناد را در برمی گیرد.  این کتاب در دفتر ادبیات وهنر مقاومت حوزه هنری تولید شده است. 

"یک دریا ستاره" مجموعه خاطرات زهرا تعجب همسر شهید مسعود (حبیب) خلعتی به قلم سیدقاسم یاحسینی است. این کتاب از تولیدات دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است و مشتمل بر 12 فصل است و در پایان کتاب عکسهایی از شهید خلعتی ضمیمه شده است.

ناو استوار یکم خلعتی از شهدای نیروی دریایی است که در درگیری با نیروهای دریایی آمریکا که در خلیج فارس به شهادت رسیده است. زهرا تعجب همسر این شهید خاطرات خود را از زندگی با مسعود بیان کرده و کتاب "یک دریا ستاره" حاصل بیش از ده جلسه گفتگو با وی است.

این کتاب روی دیگر سکه جنگ و مقاومت مردم ما را نشان می دهد و رنج و امیدهای زن ایرانی در دوران دفاع مقدس و پس از آن را به نمایش می گذارد.

کتاب "دا" خاطرات سیده زهرا حسینی از روزهای آغاز جنگ تحمیلی نوشته سیده اعظم حسینی است که تا کنون به چاپ هشتاد و پنجم رسیده است.

 این کتاب خاطرات راوی از روزهای آغازین جنگ و روزهای حمله ارتش بعثی عراق به خرمشهر و مقاومتهای مردمی در این شهر را روایت می کند.

در این کتاب سیده زهرا حسینی خاطرات خود از روزهای مقاومت و روزهای پس از آن را با جزئی ترین موارد روایت می کند تا آنجا که این گونه جزئی نگری و بیان لحظه لحظه وقایع باعث شده تا بسیاری آن را رمان بنامند ، حال آنکه این کتاب سراسر خاطرات واقعی سیده زهرا از آن روزهاست.

راوی در آن روزها تنها 17 سال داشته و اهمیت این کتاب شاید در این باشد که وقایع جنگ ما برای اولین بار از زاویه دید یک دختر نوجوان روایت شده است.خاطراتی که راوی حدود 20 سال آن ها را در درون سینه خود همچون یک راز حفظ کرد و حرفی از آن نزد.در این کتاب ناگفته هایی از جنگ بیان شده که تا کنون کسی از آن ها حرف نزده است

کد خبر 93383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز