سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: قاهره به جنبش حماس 24 ساعت فرصت داد تا تصمیم نهایی‌اش را در خصوص طرح آشتی ملی اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی شبکه فلسطین الیوم، قاهره به جنبش حماس 24 ساعت تا پایان امروز (سه‌شنبه 28 مهر)‌ مهلت داده است تا تصمیم نهایی خود را در خصوص آشتی ملی فلسطینی‌ها اتخاذ کند و با سند مصر بدون اعلام هیچ گونه شرط و درخواستی برای رایزنی بیشتر موافقت کند.

یک مقام مصر به روزنامه‌ عربستانی المدینه، گفت: ما به حماس گفتیم که 24 ساعت مهلت دارد تا موضع گیری‌اش را در قبال آشتی ملی مطرح و موافقت خود را با زمانی که مصر برای امضای سند اعلام کرده است، بیان کند.

وی نسبت به درخواست تاخیر مجدد در خصوص آشتی ملی و امضای سند مربوط به آن هشدار داد و تاکید کرد، تعلل در این زمینه را نمی‌پذیریم.

احمد یوسف از مسئولان وزارت امور خارجه‌ دولت حماس نیز تاکید کرد: امضای سند مصر از سوی حماس از امروز تجاوز نخواهد کرد.

وی عنوان داشت: با تصویب گزارش ریچارد گلدستون رئیس کمیته‌ حقیقت یاب سازمان ملل مانع آشتی ملی فلسطینی از بین رفت.

عزام‌الاحمد رئیس فراکسیون فتح در شورای قانونگذاری فلسطین نیز تاکید کرد. در صورتی‌ که حماس سند آشتی ملی را امضاء نکند، از نظر ما مرحله‌ مذاکره میان فتح و حماس پایان یافته است.

وی ادامه داد:‌ ما شاهد پیشرفت در مذاکرات بودیم اما با موضع گیری عجیب حماس غافلگیر شدیم.

در همین حال، عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: شروط حماس در خصوص سند مصر تنها شروط این جنبش نیست بلکه شروط تمام گروه‌های فلسطینی است.

‌ محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس، عنوان داشت: سند اخیر مصر شامل بندهایی است که در سند اولیه نبود و همین مساله موجب شد، حماس مهلتی درخواست کرد تا به بررسی آن بندها بپردازد اما جنبش فتح فورا برای به چالش کشاندن حماس این سند را امضا کرد.

وی افزود: در حالی‌که شروط حماس همان شروط همه‌ گروههای فلسطینی است و عمدا تنها نام حماس مطرح شده است که گویی تنها مختص حماس است.

خلیل الحیه از اعضای دفتر سیاسی حماس نیز تاکید کرد که این جنبش بر موضع قبلی خود برای امضای توافق‌نامه آشتی ملی بدون بندهای اضافه شده جدید پایبند است.

وی خاطر نشان کرد: حماس به این شرط آمادگی دارد حتی قبل از تاریخ 25 ماه اکتبر جاری که به عنوان تاریخ امضای توافق‌نامه آشتی تعیین شده بود، این توافقنامه را امضا کند.

الحیه افزود: حماس به دو دلیل خواستار تعویق امضای توافقنامه آشتی ملی شده بود؛ نخست به دلیل پیامدهای گزارش گلدستون که شرایط نامناسبی را برای امضای توافق‌نامه مذکور ایجاد کرده بود و دوم نیاز جنبش حماس به بررسی بندهای پیشنهادی جدید مصر.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، وی در ارتباط با تعویق امضای توافق‌نامه آشتی ملی خاطر نشان کرد که پس از اقدام محمود عباس در تعویق بررسی گزارش گلدستون، فضایی منفی در کشورهای عربی و اسلامی علیه وی شکل گرفته بود و از سوی دیگر در طرح پیشنهادی جدید مصر برخی عبارات اضافه و برخی عبارات نیز حذف شده بود و این در حالی است که در جریان توافقات صورت گرفته در مذاکرات ملی و نیز اتخاذ راه‌کارهای مناسب برای اجرای این توافقات هیچ بحثی درباره مفاد مذکور صورت نگرفته بود لذا جنبش حماس تصمیم گرفت که با درخواست تعویق امضای توافق‌نامه، متن طرح پیشنهادی جدید را با طرح مورد توافق قبلی مطابقت دهد.

وی درباره مساله انتخابات نیز اظهار داشت: ما در مذاکرات قبلی با جنبش فتح و رئیس آن توافق کرده بودیم که انتخابات تا اواسط سال آینده میلادی به تعویق انداخته شود و از همین رو باید گفت که هر انتخاباتی بدون تحقق آشتی و اجماع ملی نمی‌تواند نتیجه‌ای در پی داشته باشد و تنها به گسترش دامنه شکاف داخلی می‌انجامد.

الحیه وجود هرگونه بندی درباره افزایش اختیارات عباس در طرح پیشنهادی مصر را تکذیب کرد.

وی همچنین گفت: محمود عباس سعی دارد نهایتا حماس را تحت فشار قرار دهد اما ملت فلسطین به خوبی می دانند که چه طرفی سعی در فرار از آشتی ملی و یا دستیابی به وفاق ملی را داشت.

از سوی دیگر، در پی شرایط به وجود آمده پس از تاخیر در امضای سند پیشنهادی مصر، اکثر ساکنان نوار غزه نسبت به تلاش مسئولان مصر جهت بستن گذرگاه رفح به طور دایمی و نابودی تونل‌های مرزی که از طریق آن مایحتاج اصلی ساکنان غزه تامین می‌شود، شدیدا ابراز نگرانی کردند.

کد خبر 93302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز