سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

حسین رامادان: آلودگی هوای تهران یکی از معضلات جدی است که طی سال‌های اخیر با توجه به کثرت تردد اتومبیل‌ها در خیابان‌های پایتخت، به‌عنوان یکی از تهدید کنندگان جدی سلامت به‌شمار می‌آید

البته احداث فضای سبز متعدد در حاشیه بزرگراه‌ها، افزایش بوستان‌ها و هم‌چنین احداث مسیر‌های تازه برای رسیدن به مقصد، تاثیر بسزایی حداقل در عدم افزایش این آلودگی در تهران دارد که مهم‌ترین مسیر ایجادشده برای دست‌یافتن به این کاهش را می‌توان در احداث تونل توحید دید.

آلودگی هوای تهران یکی از معضلاتی است که با توجه به افزایش روزافزون خودرو در خیابان‌ها و بزرگراه‌های پایتخت می‌رود تا در آینده شکل جدی‌تری به خود گیرد. کمبود فضای سبز، عدم توجه لازم شهروندان به معاینه‌فنی خودروها، قرار گرفتن تهران  در حصاری از رشته‌کوه‌های شمالی، غربی و شرقی، واقع شدن در منطقه خشک و کاهش نزولات آسمانی، وزش باد در پایتخت در کنار وجود صدها کارخانه و کارگاه ریز و درشت دیگر در حاشیه شهر دست‌به‌دست هم می‌دهد تا شاهد شهری مملو از دود و غبار باشیم.

درواقع هر چه به میزان ترافیک شهر افزوده می‌شود، میزان آلودگی هوا نیز سیر صعودی می‌گیرد که شهرداری تهران با افزایش خطوط مترو، خطوط حمل‌ونقل عمومی‌، افزایش فضای سبز و درختکاری، انتقال کارگاه‌های آلاینده به خارج از شهر، تاکید بر معاینه‌فنی خودروها، احداث پل و بزرگراه‌ها و تونل‌های جدید تلاش وافری در کاهش این آلودگی‌ها دارد که در این بین افتتاح تونل توحید با توجه به کاهش مسیر و حذف توقف خودروها در پشت چراغ قرمز در نوع خود باعث کاهش آلودگی هوای تهران‌خواهد شد. به‌خصوص که با نزدیک شدن فصل سرما کمتر شاهد پدیده وارونگی هوا در فصل زمستان خواهیم بود تا تاثیر تونل توحید بیشتر نمودپیدا ‌کند.

توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی‌

توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی ‌هم‌چون مترو و اتوبوس و گازسوز کردن خودروها تاثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی هوای تهران خواهد داشت. به همین منظور طی سال‌های اخیر در کنار افزایش تعداد خودروهای گازسوز، شهرداری تاکید بسیاری بر افزایش خطوط مترو و هم‌چنین استفاده از اتوبوس‌های تندرو جهت انتقال شهروندان در سطح شهر دارد که بدون تردید این عوامل به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی هوای تهران خواهند داشت. آلودگی که می‌رود تا در صورت عدم همراهی مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط تبدیل به یکی از عوامل مهم بیماری و مرگ‌ومیر شهروندان شود.

افزایش بزرگراه وتونل

افزایش بزرگراه‌ها، دوربرگردان و تونل‌های جدید با توجه به این‌که مانع توقف خودروها در پشت چراغ‌قرمز می‌شوند، تاثیر بسیاری در کاهش آلودگی هوا خواهند داشت. به‌عنوان مثال به‌ازای یک کیلومتر جابه‌جایی هر مسافر میزان مصرف سوخت وسایل نقلیه شخصی 9برابر بیشتر از اتوبوس‌های شرکت‌واحد خواهد بود تا بدین‌ترتیب ماشین‌های شخصی بیشترین نقش را در آلودگی هوای تهران داشته باشند. بدون‌شک افزایش بزرگراه‌ها و تونل‌های جدید می‌تواند باعث کاهش ذرات منوکسیدکربن در فضا شود. ذراتی که حتی زور درختان تنومند چندین ساله تهران هم به آن‌ها نمی‌رسد.

4میلیون خودرو در تهران

براساس آخرین آمارهای ارایه شده، نزدیک به 4میلیون خودرو در تهران که اکثرا از سوخت بنزین و گازوییل استفاده می‌کنند در حال ترددند که البته در تقابل با خودروهای تاکسی و شخصی گازسوز، بازهم رقم قابل‌توجهی‌است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت. جالب است بدانید که در شهر برلین آلمان هم همین تعداد خودرو وجود دارد، اما نه خبری از ترافیک است نه آلودگی هوا. شاید تفاوت در نوع استفاده از این خودروها از جانب شهروندان باشد. زیرا شهروندان تهرانی حتی برای خریدن چندکیلو میوه از سر خیابان هم ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی استفاده کنند.

تاثیر افتتاح مسیرهای جدید در کاهش آلودگی هوا

شکی نیست که در سال‌های اخیر با افتتاح مسیر‌ها و بزرگراه‌های متعدد در تهران شاهد کاهش مصرف بنزین و بالطبع آلودگی هوا بوده‌ایم. درواقع هر چه مصرف بنزین خودروها پایین‌تر بیاید، از میزان آلایندگی هوا هم کم خواهد شد که بدون‌شک با احداث بزرگراه‌های جدید در اقصی‌نقاط تهران و کاهش توقف خودروها در پشت چراغ‌قرمز شاهد کاهش قابل‌توجه میزان آلودگی هوا هم خواهیم بود. البته متاسفانه به‌رغم همه این ساخت و سازها در توسعه بزرگراه و فضاهای سبز، خودروهای جدید با چنان سرعتی سر از خیابان‌های تهران درمی‌آورند که این اتفاق مهم کمتر به چشم می‌آید.

تونل توحید و کاهش آلودگی هوا

شاید تا دیروز فقط به تاثیر تونل توحید در کمتر شدن ترافیک توجه داشتید، ولی با توضیحات ذکر شده حالا به این واقعیت نیز پی می‌برید که افتتاح این تونل نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوای تهران خواهد داشت. ‌هادی حیدرزاده در این‌باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: این تونل با توجه به طولانی بودن آن 17درصد به معابر منطقه خواهد افزود که باعث کاهش 30درصدی ترافیک مسیر فوق، کاهش 26درصدی آلودگی هوا و هم‌چنین کاهش 24درصدی آلودگی صوتی منطقه خواهد شد. چرا که خودروهای بسیاری که تا دیروز دقایق طولانی پشت چراغ‌قرمز می‌ایستادند، افتتاح این تونل بدون توقف با به مسیر خود ادامه می‌دهند.

استفاده از جت‌فن‌های قوی

مشاور شهردار در امور محیط‌زیست در توضیح بیشتر درخصوص پیامدهای زیست‌محیطی راه‌اندازی تونل توحید می‌گوید: برای حل مشکل آلودگی هوای درون تونل، قوی‌ترین جت‌فن‌های موجود را به کار گرفتیم که مجهز به سنسورهای آلودگی هوا بوده و قدرت موتور و جت‌فن‌ها را براساس میزان آلودگی درون تونل تنظیم می‌کند. پس از این بابت رانندگان نگرانی نداشته باشند چرا که ورودی و خروجی تونل توحید نیز براساس آخرین استانداردها عایق‌کاری شده و برای فضای بیرون تونل به احداث فضای سبز هم توجه لازم شده  است.

راه‌های مبارزه با آلودگی هوای تهران

علت اصلی افزایش آلودگی هوای تهران نسبت به شهر‌های دیگر، عدم مدیریت سفر از سوی دستگاه‌های مختلف بوده است. به همین دلیل شهرداری پایتخت اولویت نخست خود را تاکید بر گسترش حمل‌ونقل عمومی ‌قرار داده و برای توسعه ابعاد کمی ‌و کیفی آن عزمی ‌جدی دارد.حیدرزاده با بیان این مطلب در پایان به همشهری مسافر گفت:

شهرداری با گسترش خطوط ریلی و حمل‌ونقل عمومی ‌سعی دارد ضمن جابه‌جایی مسافران در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت تلاش کند که در کنار این امر احداث مسیر‌های این‌چنینی نیز تاثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی شهر داشته و امیدوار هستیم همه نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه مجلس شورای اسلامی ‌برای تحقق این هدف ما را یاری کنند.

همشهری مسافر

کد خبر 93199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز