یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

مهدی کشوریان: قاعدتا امکان ندارد هنگام خرید یک‌محصول غذایی به برخی موارد هم‌چون آرم استاندارد و به‌خصوص تاریخ تولید و انقضای آن توجه نکرده باشید

یعنی معمولا کالایی را خریداری می‌کنید که از هر جهت مورد‌تاییدتان باشد. خود تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا هم به این موضوعات اهمیت زیادی می‌دهند؛ یعنی آرم‌دار بودن کالا و درج تاریخ تولید و انقضا برای تولیدکننده هم به همین اندازه جالب و دارای اهمیت است، چون آن‌ها به‌خوبی از حساسیت مصرف‌کنندگان باخبرند و در عین حال اطمینان دارند که کالای بی‌کیفیت‌شان دیر یا زود از سوی نهادهای بهداشتی و نظارتی تحریم می‌شود.

سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران که بزرگ‌ترین توزیع‌کننده محصول در بازار مواد غذایی محسوب می‌شود، برای تضمین دادن به شهروندان و مشتریان این سازمان توجه خاصی به استاندارد کالاها داشته و ‌علاوه‌بر استانداردهایی که وزارت بهداشت برای محصولات غذایی در‌نظر گرفته، قوانینی را برای توزیع برخی کالاها لحاظ کرده است.

 به این می‌گویند استاندارد دوبل! به‌همین‌منظور آزمایشگاه تخصصی در این سازمان وجود دارد که وظیفه کنترل تمامی محصولات قابل‌عرضه در غرفه‌های سازمان را بر‌عهده دارد و هر کالایی که از نظر این آزمایشگاه مردود شود، مجوز عرضه در بازارها و میادین این سازمان را دریافت نخواهد کرد.

در بازارهای این سازمان ‌2دسته محصولات عرضه می‌شود که دسته اول از وزارت بهداشت مجوز دریافت می‌کنند و دسته دوم از آزمایشگاه سازمان میادین که تحت‌نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کند، البته هر دوی این‌ها توسط ماموران سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران کنترل و بررسی می‌شود.

استاندارد الزامی

دکتر جعفری، معاون بهداشت و تضمین کیفیت سازمان میادین میوه وتره بار شهرداری تهران درباره دسته‌بندی محصولات قابل‌توزیع در بازارهای سازمان میادین می‌گوید: «‌برخی محصولات غذایی که در بازارها عرضه می‌شوند، مشمول استاندارد اجباری هستند که لیست این کالاها در اختیار تولید‌کنندگان قرار گرفته و تنها در صورت دارا بودن استاندارد می‌توانند در بازارها عرضه شوند.

 برای این محصولات نیز شاخص‌هایی در‌نظر گرفته‌شده که در صورت دارا بودن این شاخص‌ها اجازه عرضه داده می‌شود. اما چند‌شاخص نیز ما در سازمان تعیین کرده‌ایم که به تایید وزارت بهداشت هم رسیده است و با این شاخص محصولات را درجه‌بندی می‌کنیم».

کنترل محصولات بسته‌بندی

بسیاری از محصولات بسته‌بندی هم‌چون کنسروها دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند با این حال این محصولات نیز کنترل مضاعف می‌شوند. جعفری در ادامه به همشهری‌زندگی می‌گوید: «یک‌سری محصولات غذایی مانند تن‌ ماهی و یا کنسروها که دارای استاندارد کشوری هستند نیز باید شاخص‌های سازمان میادین را اخذ کنند و سپس می‌توانند در بازارها عرضه‌ شوند.

 این در‌حالی است که شاخص‌هایی که برای این محصولات در‌نظر گرفته‌شده ساده و قابل‌شناسایی برای تمامی شهروندان‌ است. از جمله تاریخ تولید و انقضا و هم‌چنین نحوه نگهداری آن‌ها که در سالم ماندن مواد غذایی بسیار اهمیت دارد. با این اقدامات قصد داریم شهروندانی که از این بازارها خرید می‌کنند را نسبت‌به تهیه اقلام مورد‌نظر خود مطمئن کنیم و به آن‌ها اطمینان دهیم که هر محصولی را که از بازارهای سازمان تهیه می‌کنند، از هر لحاظ استاندارد است».

هولوگرام‌های محصولات

برای آن‌که محصولات قابل‌عرضه از دیگر محصولات تشخیص داده شود، روشی خاص به این شرح در‌نظر گرفته شده است: «هولوگرام‌هایی توسط سازمان میادین طراحی شده که به‌صورت خاص و مختص خود سازمان است که این هولوگرام‌ها بر روی محصولات با کیفیت و قابل‌عرضه در بازار چسبانده می‌شود.

 به‌دلیل این‌که حجم محصولات زیاد است و توزیع آن‌ها توسط ماشین‌های دارای سردخانه مختلفی صورت می‌گیرد و هم‌چنین برای این‌که محصولات دارای مجوز سازمان میادین شناسایی شود، این هولوگرام‌ها را طراحی و مورد‌استفاده قرار داده‌ایم. این حساسیت بر روی محصولاتی هم‌چون گوشت‌های چرخ‌کرده و مرغ‌ها صورت می‌گیرد تا شهروندان اهمیت دادن سازمان به کیفیت محصولات عرضه‌شده در غرف را متوجه شوند».

آزمایش محصولات

علاوه‌بر محصولاتی که دارای مهر استاندارد معتبر هستند، دیگر محصولات در آزمایشگاه تخصصی سازمان میادین آزمایش می‌شوند تا کیفیت آن‌ها ‌تایید ‌شود. این آزمایش‌ها روی محصولات پروتئینی به‌خصوص گوشت‌قرمز و ماهی انجام می‌گیرد تا هر‌گونه آلودگی که احتمال دارد این محصولات داشته‌باشند، بررسی شود. در صورت مشاهده هر‌گونه آلودگی، شرکت تولیدکننده نمی‌تواند محصول مورد‌نظر را توزیع کند و پس از یک‌دوره نمونه‌گیری ‌، مجدداً اجازه توزیع این محصول داده می‌شود».

سامانه کنترل گوشت و مرغ

معاون بهداشت وتضمین کیفیت سازمان میادین درباره کنترل کیفیت گوشت و مرغ به میزان بیماری‌هایی که در این محصولات موجود است، می‌گوید: «‌2‌سامانه را برای توزیع مرغ با توجه به حجم توزیع عمده‌ای که در بازار داریم، در‌نظر گرفته‌ایم. تقریبا روزانه حدود 400‌تن مرغ در بازار تهران توسط سازمان میادین توزیع می‌شود که بحث سلامت و کیفیت آن بسیار مهم است.

 از این رو شاخص‌هایی را برای این محصولات در‌نظر گرفته و دامپزشکانی را به این منظور استخدام کرده‌ایم که به‌طور سختگیرانه مسئول بررسی کیفیت مرغ توزیع‌شده در بازار هستند و درصورت مشاهده هر‌گونه آلودگی این محصولات به‌سرعت از توزیع آن‌ها جلوگیر می‌شود. این سازمان مسئولیت دارد تمامی مرغ‌های قابل‌عرضه در بازارها را بررسی کند».

راهنمای خرید

سازمان میادین میوه‌تره‌بار شهرداری تهران اقدامات دیگری در جهت شناسایی محصولات باکیفیت انجام داده است. دکتر جعفری در این باره می‌گوید: «سامانه دیگری نیز در بازار بعثت که 95‌درصد ماهی شهر تهران را تامین می‌کند، در‌نظر گرفته‌ایم که این محصولات را از نظر کیفی پایش می‌کند.

البته به‌زودی راهنمای خرید ماهی نیز به این محصولات پیوست می‌شود تا شهروندان برای تهیه آبزیان با‌‌کیفیت با مشکل روبه‌رو نشوند. البته این راهنما قرار است برای تمامی محصولات تهیه شود و تا یک‌ماه دیگر نیز در تمامی بازارها و میادین در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. از جمله اقدامات دیگری که در زمینه بهداشت و استاندارد انجام داده‌ایم، می‌توان به پایش سختی آب مصرفی تمامی بازارها و میادین اشاره کرد».

همشهری زندگی

کد خبر 93074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز