پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

مریم قنواتی: دو مطلب کوتاه درباره سلامتی: وزن کم کنید تا سالم‌تر بمانید و هیولایی به نام کوله‌پشتی.

وزن کم کنید تا سالم‌تر بمانید

دانشمندان در تحقیقات جدیدشان به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش وزن در کودکان و نوجوانان چاق، حتی اگر این کاهش وزن فقط چند کیلو باشد، به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند؛ البته به شرط آن که به وزن اولیه خود برنگردند.


بر اساس این تحقیقات وقتی خانواده‌ها بر اجرای برنامه‌های رژیمی برای کنترل عادت‌های بد غذایی و فعالیت‌های بدنی بیشتر متمرکز می‌شوند، به کاهش وزن کودکان چاق کمک می‌کنند.

محققان در همین خصوص اعلام کرده اند  در حالی که این کاهش وزن اصولاً 5 تا 20 درصد از اضافه وزن افراد چاق است، با این حال کاهش وزن، حتی به مقدار کم، می‌تواند به پیشرفت سلامتی در کودکان و حتی بزرگسالان چاق کمک کند.

بر این اساس محققان 192 کودک 8 تا 12 ساله و خانواده آنها را نیز  بررسی کرده‌اند که  وزنشان بیش از حد معمول بود. بعد از 6 ماه کودکانی که کاهش اضافه وزن خود را حفظ کردند در مواردی مانند اندازه کمر و پهلو، فشار خون و درصد کلی چربی بدن کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته اند.

هیولایی به نام کوله‌پشتی

کتاب و دفترها را مرتب از بزرگ به کوچک روی هم چیده بود. با خودم فکر کردم دارد کتابخانه‌اش را مرتب می‌کند. تقریباً نصف کتاب‌های توی قفسه بود؛ اما در کمال تعجب دیدم همه را توی کوله‌اش گذاشت! بعد نوبت کتاب‌های کمک‌درسی بود. سه تا کتاب قطور و سنگین به علاوه یک  فرهنگ لغت بزرگ! مادرش با بسته‌ای در دست ایستاده بود و تماشا می‌کرد. منتظر بود تا ببیند کی کار چیدن کتاب‌ها در کیف مدرسه تمام می‌شود.

گاهی برای جاسازی بهتر، چند کتاب و دفتر را از توی کوله در می‌آورد و جای دیگری در بین کتاب‌ها قرار می‌داد. مادر که کلافه به نظر می‌رسید، کمی این پا و آن پا کرد و غر زد: «هزار بار گفته‌ام برنامه مدرسه‌ات را شب قبل آماده کن…»  حالا نوبت لوازم‌التحریر بود. جامدادی بزرگ و حجیمی که پر شده بود از انواع و اقسام مداد و خودکار و خودنویس و روان‌نویس و ماژیک مطالعه‌های رنگ‌ووارنگ!

داشت در کوله را با فشار می‌بست که مادر با اعتراض بسته توی دستش را گرفت طرفش و گفت: «ناهار و تغذیه‌ات را فراموش کردی!» اما زیپ کوله به زور بسته شده بود و دیگر جایی برای خوراکی‌ها نداشت؛ کوله را روی دوشش انداخت و زیر لب گفت: «یه کاریش می‌کنم…» مثل همیشه، آن چیزی که نادیده گرفته می‌شد تغذیه‌ای بود که قطعاً از آنچه در بوفه مدرسه پیدا می‌شود، سالم‌تر و مقوی‌تر بود.

کد خبر 93056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز