مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

شادی توکلیان: این شهر بدون شادابی نیمی از جمعیتش هیچ‌گاه شهری پرشور و شعف نخواهد بود.

لبخند شهر زمانی کامل می‌شود که خنده بر لبان تمامی شهروندان نقش بندد و در این بین تمامی خانواده‌ها روزهایشان را با امید به شب گره بزنند. تهران، بانوان با شرم و حیای خود را ترنم خویشتن می‌داند و در این بین همواره بر ضرورت حفظ ترنم و شادابی‌اش تاکید دارد.

این اعتقادی است که مجموعه شهری تهران به آن پایبند است و بر این اساس یکی از مهم‌ترین محورهای کاری‌اش را با تشکیل اداره کل بانوان توجه به این امر قرار داده است.اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، با هدف توجه ویژه به وضعیت بانوان شهر تهران و به منظور درک دقیق از مسایل و کاهش معضلات آنان در آبان ماه سال 84 ایجاد شد. آن چه به‌عنوان فعالیت‌های این مرکز تعریف شده است، اولویت بندی مسایل زنان و تنظیم جایگاه زن مسلمان ایرانی با رویکرد محله‌گرایی است.

ارائه خدمات به بانوان تهرانی در شش محور

تهران شهر طراوت است و این طراوت و شادابی را دوست دارد که در زندگی تمامی شهروندانش بیابد. بر همین اساس تلاش‌های مدیریت شهری برای توجه به موضوعات زنان، الویت خاصی پیدا کرده است.در نگاهی به عملکرد اداره امور کل بانوان شهرداری می‌توان دریافت که این نهاد در قالب شش محور خدماتی را به بانوان ارائه می دهد.

محور اول توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار است که به تولید مراکز کارآفرینی می‌پردازد، مکان و فضای این بخش از طرف شهرداری تامین می‌شود و کار از سوی بانوان است. در بخشی دیگر، مدیریت شهری تهران از آغازین روزهای زندگی شهروندانش به فکر تامین شرایط یک زندگی برازنده، البته به اندازه وسع و توان خود است.

 بر همین اساس ستاد غنچه‌های شهر به هر نوزادی که در تهران به دنیا می آید یک هدیه شامل یک دفترچه حساب پس انداز 10 هزار تومانی در موسسه مالی اعتباری شهرو یک بسته می‌دهد. این موضوع نیز در واقع خدمتی برای مادران شهر است تا امیدورانه کودکانشان را در مسیر آینده قرار دهند.

کانون همیاران محبت که شهروندان از همه اقشار و مشاغل در آن عضو می‌شوند نیز از دیگر خدمات تهران برای شهروندانش است.شهروندان در این کانون خدمتی را ارائه می‌دهند یا دریافت می‌کنند؛ ستاد تفریحات سالم که برنامه های ورزشی و تفریحی مخصوص بانوان در سطح شهر تهران برگزار می‌کند  از دیگر برنامه‌هاست. همچنین باشگاه‌ها و مراکز تفریحی نیز هستند که با تسهیلات مناسب نیز به بانوان معرفی می‌شود.

ستاد جشنواره‌ها نیز از دیگر بخش‌های این اداره است که جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره خوشنویسی و عکاسی برگزار می‌کند. ستاد کارهای فرهنگی که تنها مختص به دختران کارمندان شهرداری و شرکت های تابعه است و به دخترانی که به سن تکلیف می رسند هدایایی اهدا می‌کند.

شهر تهران دارد به سمتی پیش می‌رود که بانوان شهروند، همپای مردان بتوانند زندگی بانشاط و بی‌دردسری داشته باشند. بر همین اساس برنامه‌های فرهنگی برای این قشر تداوم می‌یابد و شهر رفته رفته، بیش از پیش،رنگ وبوی امید می‌گیرد.

 آموزش قرآن توسط مادران به کودکان 9-5 ساله

مدیریت شهری تهران برای آن‌که اهمیت دادن به موضوع نقش مادران در تربیت دینی کودکان را به اثبات برساند،طرح« شکوفه‌های بهشت »را با بهره‌گیری از اساتید مجرب و بسته‌های آموزشی به مرحله اجرا درآورد. دراین کلاس‌‌ها علاوه بر کسب دانش لازم در خصوص مسایل مذهبی تجرب‌‌های عملی موفق دیگر مادران در این خصوص انتقال می‌یابد. لذت بخش کردن اقامه نماز، خواندن قرآن و آموزه‌های اخلاقی از اهداف برگزاری این کلاس‌هاست .

 همایش اخلاق و معنویت ویژه بانوان مبل

شهر تهران با توجه به نقش مهم مبلغ در انتقال پیام‌های دینی و ترویج ارزش‌های دینی، علاوه بر تهیه بانک اطلاعاتی تقدیر و تجلیل از بانوان همایش « اخلاق و معنویت » در دستور کار اداره کل امور بانوان قرار گرفت. همایش«اخلاق و معنویت»با هدف ترویج و اعتلای اخلاق اسلامی، ارتقای ارزش‌های دینی و تجلیل از بانوان پیشکسوت در امر تبلیغ و...در سال 87 برگزار شدو امسال نیز  برگزار می‌شود. 

 تشکیل 22 کانون زنان ایثارگر در مناطق شهر تهران

یکی دیگر از عرصه‌هایی که بخش دیگری از بانوان شهروند می‌توانند گرد هم جمع شوند، کانون زنان ایثارگر است.این کانون شامل  زنان ایثار‌گر شامل خانواده شهدای زن ، زنان جانباز، زنان آزاده سیاسی قبل از پیروزی انقلاب وزنان آزاده دفاع مقدس و همچنین زنان فعال در پشتیبانی جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس ، پرستاران ، بهیاران و امدادگران دوران دفاع مقدس، زنان موفق و پیشتاز در عرصه علمی ، زنان موفق و پیشتاز در عرصه  فرهنگی و اجتماعی، زنان موفق در عرصه فعالیت مردمی و خیریه و یا هر عرصه خاص دیگری که موجب از خود گذشتگی وایثار باشد، است.

 غنچه های شهر

چقدر خوب است بارقه‌های امید از همان آغازین روزهای زندگی جرقه بزند و خود را نمایان کند.ستاد غنچه‌های شهر تهران تقریبا برای چنین منظوری از سال 86 آغاز به کار‌کرد. فعالیت این ستاد به گونه‌ای است که پس از مراجعه خانواده‌‌ها برای دریافت شناسنامه نوزاد در صورت تمایل، ابتدا رضایتنامه خواستار شرکت در طرح و مشخصات شناسنامه‌ای به انضمام نشانی منزل،  شماره تماس ثابت، همراه،  کدپستی و سایر مشخصات موردنیاز را ارائه می‌دهند و پس از مدتی هدیه فرهنگی،  آموزشی را از طریق پیک‌های شهرداری دریافت می‌کنند. 

 تا کنون عضویت بیش از210.000  نفردر طرح غنچه‌های شهر انجام شده‌است.  این شهر به تداوم مهربانی می‌اندیشد و این‌چنین است که کانون همیاران محبت با هدف تحقق و ترویج هر چه بیشتر مهربانی و محبت در میان شهروندان تهرانی،  در سال 85 راه اندازی می‌شود.

در این طرح از شهروندان دعوت به عمل می‌آید تا برای محبت به همنوع خویش،  خانواده و جامعه ثبت نام‌کنند. تاکنون 6 هزار نفر عضو کانون شده‌اند. طرح شاداب سازی 46 مدرسه دخترانه با رعایت موازین شرعی نیزسال گذشته در دستور کار اداره کل امور بانوان قرار گرفت. 

 راه اندازی ستاد توانمند سازی زنان سرپرست خانوار

تهران باز تا آنجا که در توان دارد به بانوانی می‌اندیشد که روزگار سخت را با سرپرستی یک خانواده می‌گذرانند.اداره کل امور بانوان با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی مناطق توانسته است تا پایان سال 1387 تعداد 36 مرکز مهارت آموزی را  در مناطق مختلف شهر تهران، راه اندازی کرده و به بهره‌برداری برساند و در این راستا تلاش کرده تا با انتخاب اشتغال آفرینان توانمند،زنان سرپرست خانوار( بدسرپرست، بی سرپرست و خودسرپرست)، مشغول به کار شده و تا حد امکان از خدمات بیمه ای بهره‌مند شوند.

 اقدامات حمایتی برای زنان سرپرست خانوار

   در این اقدام توزیع سبد غذایی بین خانواده‌های نیازمند و سرپرست خانوار که تحت پوشش هیچ ارگانی نیستند و در راستای ارتقای وضعیت معیشتی آنها صورت گرفته است . فعالیت‌هایی چون ارائه خدمات مشاوره‌ای و حمایتی به زنان سرپرست خانوار، استفاده از خدمات حمایتی شهرداری به صورت تخصیص وام‌های ضروری، معرفی به مراکز مهارت آموزی و بازارچه‌های خود اشتغالی از جمله این اقدامات است.

 راه اندازی کمپ ترک اعتیاد بانوان معتاد

تهران شهر سلامتی است و شهر اخلاق. با توجه به این که اعتیاد از جمله آسیب‌های اجتماعی است که مشکلات زیادی را برای بنیاد خانواده و جامعه ایجاد می‌کند،شهرداری تهران اقدام به ایجاد فضای امن برای تداوم بهبودی، پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی رسیده به بنیان خانواده کرده است .تهیه بانک اطلاعاتی زنان هنرمند ، زنان سرپرست خانوار ، زنان معلول ، سازمان‌های غیر‌دولتی فعال در بخش بانوان ، زنان توانمند و کارآفرین، بانوان سیده از رئوس مهم فعالیت‌های  این اداره کل است. 

 73 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار شهر تهران بی سوادند

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در مورد اخدمات به زنان سرپرست خانوارمی‌گوید: شهرداری نه تنها سعی دارد با کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار به حل مشکلات آنها کمک کند بلکه با ارائه امکانات تفریحی، ورزشی و آموزشی محیطی شاد و آموزنده را برای بانوان ایجاد کرده است. زهرا مشیر با بیان اینکه ۷۲ تا ۷۳ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار شهر تهران بی‌سواد هستند، می‌گوید: این زنان عضو دهک‌های پایین در آمدی خانوار شهر تهران محسوب می‌شوند.

 آزاد‌سازی زنان زندانی با جرایم غیر‌عمد

شهر گاهی دلش می‌گیرد از اتفاقاتی که در حوالی‌اش می‌گذرد و دلش می‌خواهد اقدامی هرچند کوچک برای رفع چنین اتفاقاتی انجام دهد. در همین باره مدیر کل بانوان شهرداری تهران با اشاره به آزاد سازی زنان مجرم غیر عمد در سال گذشته در زندان اوین می‌گوید: سال گذشته کمک به زنانی که به دلیل حداقل‌های مالی در زندان بودند در دستور کار شهرداری قرار‌گرفت و لایحه‌ای به شورای شهر ارائه شد که پذیرفته شد و پس از آن 200 نفر از زندانیان با محکومیت مالی شهر تهران آزاد شدند .

همشهری جمعه

کد خبر 92933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز