مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

فرهنگسازی و ارتقای آگاهی بانوان بویژه زنان سرپرست خانوار از اهداف بلندمدتی است که این روزها باعث رونق گرفتن برنامه‌های اداره امور بانوان شده است

این درست که بیشتر خانه‌های کارآفرینی که در یک سال گذشته فعال شده‌اند، باید مسیری طولانی تا رسیدن به استانداردهای لازم طی کنند، ولی بی‌شک وجود بیش از 20 مرکز کارآفرینی را باید نمره قابل قبولی در کارنامه این اداره دانست. مدتی است زمزمه‌هایی از تولد 2 مرکز کارآفرینی جدید در خیابان 17شهریور به گوش می‌رسد.

 این اتفاق را به فال نیک گرفتیم و پای صحبت‌های مدیر امور بانوان نشستیم. «گوهر اعرابی» خبرهای تازه‌ای از آغاز به کار گروه‌های کارآمد محلی داشت که در این گفت‌وگو به تشریح فعالیت‌های آنان نیز پرداخت. 

  • خبر ما درست است که 2 مرکز کارآفرینی جدید آغاز به کار خواهند کرد؟ 

 درست شنیده‌اید. بزودی شاهد فعال شدن 2 مرکز اشتغالزایی و مهارت‌آموزی برای بانوان خواهیم بود. این مراکز از همین حالا سهم شهروندان ناحیه 6 است. یک ساختمان 3طبقه به همت شهرداری در خیابان 17 شهریور به نام کوثر در اختیار اداره امور بانوان قرار گرفته است. 2 طبقه از آن تبدیل به مرکز کارآفرینی خواهدشد و برای طبقه باقی‌مانده هم برنامه ویژه‌ای داریم که جزئیاتش بزودی اعلام خواهد شد. 

  • فکر می‌کنید برای استقبال زنان سرپرست خانوار از این مراکز چه زمان نیاز است؟

اصلاً آمار دقیقی از استقبال شهروندان دارید؟  اداره امور بانوان در هر ناحیه یک نماینده دارد که آمار مربوط به زنان سرپرست خانوار و نیازمندان واقعی را با همکاری این نیروها که معمولاً از کارشناسان واحد فرهنگی اجتماعی هستند تهیه می‌کند. با کمک شورایاران، مراکز فرهنگی و اطلاع‌رسانی چهره به چهره شهروندان را از وجود این مراکز نوپا آگاه می‌کنیم. خوشبختانه در ناحیه 6 شاهد آسیب‌های اجتماعی کمتری هستیم و این باعث کاهش آمار زنان سرپرست خانوار شده است. با این وجود از این مراکز هم مانند خانه‌های کارآفرینی دیگر استقبال خواهد شد. 

  • بیمه دغدغه اصلی بانوانی است که برای مهارت‌آموزی و اشتغال به این مراکز مراجعه می‌کنند. در این باره خبر تازه‌ای ندارید؟

تاکنون برای بیمه‌خدمات درمانی تعداد قابل توجهی از این بانوان تلاش‌های زیادی شده است.اما درباره بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی این کارگران، همچنان نشست‌های مختلفی برگزار می‌شود.طبیعی است که تحقق این مورد به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد.

به هر حال سعی بر این است که بتوانیم پاسخگوی نیازهای این بانوان در محل کارآفرینی باشیم. برنامه‌هایی مانند مشاوره رایگان، ویزیت رایگان پزشکی و برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ با کارشناسان مختلف در راستای پاسخگویی به نیازهای این بانوان برگزار شدند و همچنان ادامه دارند.

ولی اینها جای دغدغه اصلی‌شان را پر نمی‌کند. خیلی از آنها از حقوق پایینشان ناراضی‌اند و این می‌تواند ادامه فعالیت‌های این مراکز را با مشکلات ریز و درشتی همراه کند.بیمه شدن قوانین سفت و سختی دارد و به راحتی نمی‌شود این کار را انجام داد. ما دنبال تسهیلاتی هستیم که بتوانیم این شرایط را ایجاد کنیم. فراموش نکنید از ابتدای شروع به کار این مراکز چنین وعده‌ای به این بانوان نداده ‌بودیم.

تا الان بانوان حقوق‌هایشان را به صورت دستی دریافت می‌کردند. یکی از کارهایی که باعث بهبود روند دریافت کارانه‌هایشان شد،این بود که از این پس برای همه آنها حسابی شخصی در بانک افتتاح می‌شود و کارفرما موظف است ضمن افزایش حقوق، هر ماه مبلغی را به حساب این بانوان واریز کند. با این ترتیب دیگر شاهد بدقولی کارفرماها هم نخواهیم بود و اگر بدحسابی وجود داشته باشد، می‌توان ردیابی و با آن برخورد قانونی کرد. 

  • نمی‌خواهید برنامه‌ای را  که برای طبقه دیگر مرکز جدیدتان دارید  بیشتر توضیح بدهید؟ 

 در ادامه رسیدن به اهداف بلندمدت اداره امور بانوان و در راستای فرهنگسازی و ارتقای آگاهی بانوان قرار است بانوان توانمند هر محله شناسایی شوند و در زمینه مهارتشان به بانوان دیگر آموزش دهند.یعنی از هر محله یک شورا از بانوان کارآمد تشکیل خواهد شد.  

  • چه تعاریفی برای توانمند بودن این بانوان وجود دارد؟

در هر محله بانوان موفق زیادی در رشته‌های گوناگون زندگی می‌کنند. این افراد به دلیل ارتباط نداشتن با بانوان دیگر،نمی‌توانند تجربه‌ها و مهارت‌هایشان را در اختیار دیگران قرار دهند. در واقع ما برای اولین بار و به صورت نمونه می‌خواهیم چنین طرحی را در منطقه12 اجرا کنیم.یعنی یک بانک اطلاعات از توانمندی اهالی داشته باشیم و در فرصت‌های مناسب از کمک آنها استفاده کنیم. تعریف مشخصی هم برای توانمند بودن بانوان وجود ندارد. سعی بر این است که بانوان فعال در عرصه اجتماعی جذب این گروه‌ها شوند. 

  • به هر حال باید رشته‌های مهارتی آنها معین باشد. این‌طور نیست؟ نمی‌شود هر فردی با هر مهارتی را جذب این گروه‌ها کرد. چرا که بسیاری از رشته‌های مهارتی، متناسب با نیاز روز بانوان منطقه بویژه بانوان سرپرست خانوار نیستند.

 بله. همین‌طور است. در فراخوانی که در محله‌ها توزیع خواهد شد قصد داریم مبلغان مذهبی، مدرسان علوم دینی، مدرسان علوم رایانه‌ای، مشاوران و وکلای خانواده و دیگر متخصصان در زمینه طراحی برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری را جذب این گروه‌ها کنیم. 

  • دلیل این انتخاب‌ها چیست. آیا برای جذب این افراد نیازسنجی انجام شده است؟به عنوان مثال به نظر می‌رسد حضور یک پزشک، یا کارشناس آسیب‌های اجتماعی نیز در این جمع ضروری است. آیا در ادامه فعالیت این گروه این شاخه‌های مهارتی نیز افزایش پیدا خواهند کرد؟

الان چنین ظرفیت‌ها و نیروهایی در بیشتر محله‌ها وجود دارد. باید آرام آرام جذب این نیروها را به جایی برسانیم که این گروه کارآمد بتواند پاسخگوی نیازهای زنان در ناحیه‌های مختلف باشد. 

  • این گروه‌ها کمی شبیه شورایاران محله‌ها نیستند؟

 نه. کاملاً متفاوت با آنها عمل خواهند کرد. اگر شورایاران پل‌های ارتباطی بین مسئولان و شهروندان هستند ، این گروه‌های کارآمد به طور مستقیم با بانوان در تماسند و دانسته‌هایشان را در اختیار آنها قرار می‌دهند. در واقع مدیریت راهبردی شهروندان بر شهروندان اینجا به صورت ویژه برای بانوان تحقق پیدا می‌کند. 

  • خروجی این تشکل‌های محلی در چه مواردی خلاصه می‌شود. در واقع چه اهدافی برای این گروه‌ها در نظر گرفته شده است؟

همه کار را قرار است بانوان محله‌ها انجام دهند. در واقع برای آنها امکاناتی فراهم شده تا بتوانند همدیگر را بشناسند. از مهارت‌هایشان اطلاع پیدا کنند و به موقع کمک‌حال هم شوند. ایجاد مشارکت همکاری، صمیمیت و انسجام گروه‌های محلی یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل چنین گروه‌هایی است.شناخت معضل‌های محله و ارائه راهکار جمعی برای آن به‌ویژه معضلاتی که مربوط به بانوان محله‌هاست از دیگر برنامه‌ها خواهد بود. برگزاری کلاس‌های آموزشی متناسب با نیاز بانوان هر محله و مهارت‌های اعضای گروه کارآمد محلی هم دیگر خروجی است که از تشکیل این گروه‌ها انتظار داریم. 

  • در صورت موفقیت این گروه‌ها امکان گسترش چنین فضاهایی برای این بانوان وجود دارد؟

بله. فعلاً همه چیز در مرحله طرح و برنامه‌ریزی است. باید ببینیم در آینده چه دستاوردهایی نصیب این گروه‌ها می‌شود و تا چه اندازه می‌توان روی فعالیت‌های آن حساب کرد.الان تشکیل این گروه‌ها در هر محله از همه چیز مهم‌تر است و این موارد در آینده روشن می‌شوند.   

همشهری محله - 12

کد خبر 92972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز