گروه اقتصادی: برای روشن شدن تکلیف بخش آب در سیاست‌های کلی اصل 44 از مقام معظم رهبری درخواست تعیین تکلیف کرده‌ایم.

رسول زرگر معاون وزیر نیرو در امور آب در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر افزود: از هنگام طرح سیاست‌های کلی اصل 44 مسئله آب  در این سیاست‌ها مطرح شده بود و انتظار برای ابلاغ سیاست‌های خصوصی‌سازی در این بخش وجود داشت ولی با ابلاغ این سیاست‌ها این مسئله مطرح نشد. با هدف برنامه‌ریزی در آینده از مقام معظم رهبری درخواست تعیین تکلیف کرده‌ایم. وی در ادامه همچنین از آماده شدن دو طرح سد سازی از مجموع یازده طرح برای عرضه به بخش خصوصی خبرداد که در استان‌های بوشهر، فارس و زنجان قراردارند. وی تاکید کرد که بخش خصوصی به رغم تضمین‌هایی که از سال 82 برای سرمایه‌گذاری برای سدسازی در کشور داده شده است هنوز برای این کار با تردیدهایی روبه‌روست که مهمترین آن تضمین برای خرید آب است و به همین دلیل لایحه‌ای تدوین شده که بزودی به مجلس ارایه می‌شود.
معاون وزیر نیرو  تاکید کرد: از سال 82 برای بخش خصوصی امتیازهایی در نظر گرفته شده که شامل حق انحصاری  آب  موجود پس از حذف حق آبه، واگذاری زمین‌های پای آب به قیمت‌های منطقه‌ای و فروش آب به هر قیمت است. وی اظهار امیدواری کرد که احداث سد توسط بخش خصوصی با امضای نخستین قرارداد در بوشهر به یک تحول در این زمینه منجر شده و پس از چهار سال از زمان تصویب حضور بخش خصوصی در این بخش این مهم عملی شود.
زرگر  همچنین از تشویق بخش خصوصی برای تولید آب بسته‌بندی شده خبر داد و گفت: تا کنون 80 مجوز صادر شده است که از این میزان 50 مورد کار تولید روزانه 5 میلیون بسته آب  را آغاز کرده‌اند و 30 مورد نیز در حال راه‌اندازی هستند. وی تاکید کرد که معاونت آب وزارت نیرو قصد دارد که تولید آب بسته‌بندی شده را به 15 میلیون  بسته برساند.
معاون وزیر نیرو در امور آب، شمار سدهای در دست بهره‌برداری، ساخت و در دست مطالعه کل کشور را براساس جدیدترین آمار  ۵۱۶ سد با ظرفیت بیش از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب عنوان کرد. وی تعداد سدهای بزرگ مخزنی و تنظیمی در دست بهره‌برداری در کشور را ۱۷۸سد با ظرفیت ۳۴/۵ میلیارد مترمعکب عنوان کرد. به گفته وی، براساس آمار جدید  ۷۲ سد کوچک با ظرفیت  ۵۰۰ میلیارد متر مکعب در کشور وجود دارد که ارتفاع این سدها کمتر از  ۱۵متر و حجم مخزن آنها کمتر از  ۳ میلیون مترمکعب است.
احمد خالد العلی وزیر برق سوریه دیروز در جریان بازدید از نمایشگاه بین المللی آب در تهران از آماده بهره‌برداری شدن دو واحد طرح نیروگاه بانیاس  در سوریه که توسط شرکت آذرآب ایران احداث شده خبرداد و گفت: ظرفیت هر واحد آن معادل  ۱۶۵مگاوات است .
کد خبر 9281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز