مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

مهدی کشوریان: میدان آذری که تقاطع ‌3مسیر پر‌تردد در منطقه‌10 محسوب می‌شود، از دیرباز مشکلات ترافیکی داشته و اهالی این محدوده را با مسایلی روبه‌رو کرده‌بود

این تقاطع با اصلاح هندسی که معاونت‌های فنی و عمرانی و حمل‌و‌نقل‌وترافیک منطقه انجام دادند، در‌حال‌حاضر روان شده است.برای اطلاع از جزئیات اصلاحات صورت گرفته و آشنایی با مسیر‌های جدید، با این گزارش همشهری‌مسافر همراه باشید.

 اگر یک‌بار از میدان آذری عبور کرده باشید، حتما ترافیک این معبر را به خوبی حس کرده‌اید؛ به‌خصوص در ساعات پیک ترافیک که این معبر مملو از ماشین می‌شود. شکل هندسی تقاطع خیابان شمشیری و هرمزان که امتداد بزرگراه یادگار امام(ره) است، فرم سنتی داشته و به‌خاطر باریک شدن مسیر، خودروهای زیادی که از خیابان‌های اطراف وارد آن می‌شدند، ترافیک زیادی را به‌وجود می‌آوردند.

 از این رو این تقاطع جزو پروژه‌های عمران‌و‌ترافیک شهرداری منطقه‌9 قرار گرفته تا مشکل ترافیک آن را رفع کنند. این تقاطع از یک‌سو دارای عرض کم بود و از سوی دیگر دو سوی آن تاکسی‌ها برای حمل مسافران توقف می‌کردند که ترافیک زیادی را در این تقاطع ایجاد می‌کرد. این در حالی بود که پسماند این ترافیک به سمت شرق و غرب کشیده می‌شد تا جایی که ساعت‌ها این ترافیک به‌جا می‌ماند.هم‌چنین با احداث خط3 سامانه اتوبوس‌های تندرو در این مسیر مشکلات ترافیکی در این ناحیه افزایش یافت.

یکی دیگر از مشکلاتی که این نقطه از شهر تهران داشت و هنوز نیز از بین نرفته، عقب‌نشینی نکردن املاک حاضر در اطراف این تقاطع است. این املاک با عقب‌نشینی نکردن باعث شدند این معبر کماکان باریک باشد و برای عبور خیل عظیم خودروها مشکلاتی به وجود آید.

 اما طرح‌هایی از سوی شهرداری برای این نقطه از پایتخت که سال‌هاست مشکلاتی را به بار آورده، پیشنهاد شد، اما به‌دلیل واقع شدن این تقاطع در نقطه تلاقی ‌3منطقه 9، 10 و 17 شهرداری تهران اجرای آن به تعویق افتاد تا این‌که با هماهنگی‌های صورت‌گرفته طرح سامان‌دهی این معبر به اجرا درآمد و بخش اعظم آن نیز توسط شهرداری منطقه‌9 اجرایی شد. معاونت‌فنی‌و عمرانی شهرداری منطقه‌9 با اصلاح هندسی این تقاطع  بخشی از معضل ترافیک آن را رفع کردند.

سامان‌دهی ایستگاه تاکسی

یکی از اقدامات اولیه برای رفع مشکل ترافیک در این معبر، سامان‌دهی ایستگاهی برای توقف تاکسی‌ها بود که این اتفاق با آسفالت کردن بخش شمالی تقاطع رخ داد. مهندس عباسی، معاون فنی‌وعمرانی شهرداری منطقه‌9 در این باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌ضلع شمالی تقاطع که محل توقف تاکسی‌ها شده بود را سامان‌دهی کرده و با تعریض معبر محلی را برای توقف تاکسی ها فراهم آوردیم.

هم‌چنین در ضلع جنوبی تقاطع نیز محلی را برای تاکسی‌های مسیر شرقی ایجاد کردیم که همین موضوع باعث روان شدن تردد خودروها شد. البته به‌دلیل عدم‌همکاری مالکان، املاک مجاور این تقاطع برای عقب‌نشینی، کار تعریض خیابان به تعلیق درآمد و هنوز نیز اجرایی نشده تا بتوانیم شرایطی را برای تردد روان‌تر خودرو‌ها فراهم آوریم».

اصلاح هندسی

تقاطعی که از آن صحبت می‌کنیم برای کسانی که در این مسیر تردد کرده‌‌اند به‌خوبی آشناست. این تقاطع، شکل هندسی قابل‌تشخیصی نداشت و از این رو برخی خودروهایی که وارد آن می‌شدند برای عبور از آن و رسیدن به سمت دیگر ‌باید از میان خودروهای زیادی که آن‌ها نیز سردرگم بودند، عبور می‌کردند.

مهندس عباسی در این باره می‌گوید: «‌برای قابل‌تشخیص شدن معبر ابتدا آن را به شکل هندسی مناسبی تبدیل کردیم و سپس نهرهای اطراف آن را سرپوشیده و در اطراف محل عبور پیاده نرده‌کشی کردیم تا محل عبور خودروها از عابر‌پیاده جدا شود. حاشیه غربی تقاطع را نیز آسفالت کردیم تا خودروها بتوانند از این قسمت نیز عبور کنند و با این کار در واقع تا آن‌جا که توانستیم معبر را تعریض کردیم».

6‌ماه برای کاهش ترافیک

پروژه اصلاح هندسی تقاطع شمشیری و خیابان قزوین که مسیر بزرگراه یادگار‌امام(ره) نیز به‌زودی به آن متصل می‌شود، زمان طولانی به طول انجامید و دلیل آن نیز حجم تردد خودروهای زیادی است که از این مسیر عبور می‌کنند. به‌همین‌خاطر بسیاری از بخش‌های اجرایی پروژه نیز به‌صورت شبانه انجام می‌شد تا تردد خودروها کمتر باشد.

 معاون‌فنی‌و عمرانی شهرداری منطقه‌9 در این باره به همشهری مسافرمی‌گوید: «‌این پروژه نزدیک به 6‌ماه به طول انجامید و دلیل آن شکل خاص هندسی تقاطع و حجم تردد خودروها بود. البته با تمام این مشکلات بالاخره این اقدامات انجام شد و امروز شاهد کاهش 30‌درصدی ترافیک در این معبر هستیم. البته هنوز برای رسیدن به طرح پیشنهادی شهرداری که باعث از بین رفتن ترافیک در این معبر خواهد شد، باید اقدامات دیگری نیز انجام دهیم».

معارضان مشکل‌ساز

در هر پروژه‌ای که شهرداری در تهران به اجرا در‌می‌آورد، معارضانی وجود دارد که اغلب نیز باعث افزایش زمان اجرای پروژه‌ها می‌شوند. وجود معارضان هم به این دلیل است که در زمان شکل‌گیری شهر تهران، به‌دلیل برنامه‌ریزی اشتباه و عدم‌آینده‌نگری، بسیاری از ساختمان‌ها به اشکال مختلفی در هر نقطه از شهر ساخته شدند و امروز این ساخت‌و‌سازها به‌دلیل افزایش جمعیت و رشد فضای شهر‌نشینی مشکلاتی را فراهم کرده است.

در پروژه اصلاح هندسی تقاطع شمشیری و خیابان قزوین نیز تعدادی ملک وجود دارند که باعث شده‌اند اجرای پروژه با مشکل روبه‌رو شود. مهندس عباسی در این‌باره هم‌می‌گوید: «‌حقیقت این است که برای رفع مشکل کامل ترافیک منطقه نیاز است تا برخی از املاک مجاور خریداری شود تا کار تعریض خیابان به اجرا درآید، اما به‌دلیل عدم‌همکاری مالکان برای عقب‌نشینی و تحویل آن‌ها به شهرداری مشکلاتی در این زمینه به‌وجود آمده است. البته رایزنی‌هایی صورت‌گرفته و به‌زودی اتفاقات خوبی رخ خواهد داد».

همشهری مسافر

کد خبر 92774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز